本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.20 No.78 1996.4

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【巻頭言】Prefatory note

  • 瀬戸大橋雑感

    Some Thoughts of the Seto-Ohashi Bridges

    多田和夫

    Kazuo Tada

【技術論文】Technical report

  • 長大斜張橋鋼床版の圧縮強度の評価

    Evaluation of compressive strength of the orthotropic steel deck used for a long-span cable-stayed bridge

    大橋治一・大川宗男

    Harukazu Ohashi, Muneo Ohkawa

    本州四国連絡橋の長大橋においては死荷重を軽減するために鋼床版を採用している。世界最大の斜張橋となる多々羅大橋の主桁にも鋼床版箱桁が用いられている。斜張橋の鋼床版は、床組として活荷重を直接支えるほか、主桁の一部を構成する重要な部材であり、ケーブル張力の水平分力により圧縮力を常に受ける。鋼床版はデッキを縦リブと横リブで補剛した構造であり、縦リブにはねじり剛度の高いUリブが一般に用いられているが、このような補剛板の圧縮強度に関するデータは十分とはいえない。そこで初期不整について実橋の類似の鋼床版での調査を行い、これをもとに初期不整を考慮した弾塑性有限変位解析を行い終局極度を求め、これと設計法として提案されている柱モデル・アプローチの比較を行い、その適用性の評価を行った。

    Orthotropic steel deck has been used for long-span bridges in the Honshu-Shikoku Bridges because of its light dead weight. The Tatara Bridge, the longest cable-stayed bridge when its completion, uses orthotropic steel deck box girder. Orthotropic steel deck used for a cable-stayed bridge carries live loads as a bridge deck but is an important member consisting main girder at which compressive force due to horizontal component of cables tension acts. Orthotropic steel deck comprises of deck plate, trough shaped longitudinal ribs, and lateral beams. In this paper, measurement of initial imperfection on an actual deck was made, then the compressive strength of continuous deck stiffened by trough ribs was analyzed by elasto-plastic finite displacement method, thereby the applicability of proposed design method of column-model approach was evaluated.

  • 明石海峡大橋主塔架設工事報告

    Tower Erection Report on Akashi Kaikyo Bridge

    秦健作・小林義弘

    Kensaku Hata, Yoshihiro Kobayashi

    明石海峡大橋の主塔工事は、1993年9月に現地工事を完了したが、高さ約300m、鋼重約25,000tの巨大構造物であり、瀬戸大橋までに経験した架設工法を一歩進めることが不可欠であった。特に、架設時の制振対策・架設精度の確認方法等は、工程、品質に重要な影響を与えるため、十分に検討を行った。本報文は、明石海峡大橋主塔の架設工事について、施工方法の要点と施工の実施状況、及び精度管理手法等を中心に報告するものである。

    Construction of the main towers of the Akashi Kaikyo Bridge was completed in September, 1993.

    The erection method used for the erection of the main towers of the Seto-Ohashi Bridges should be improved, because the towers of the Akashi Kaikyo Bridge would be much bigger and taller than ever. The height of the towers reaches 300m high, and the total weight of the tower is 25,000 tons each.

    It was very important to suppress the vibration of the towers due to the wind, and to confirm the accuracy of the erection, because they affected the quality of the erected towers very much. Therefore, a lot of studies were conducted to overcome these problems.

    In this report, the erection procedure, actual schedule, and result of quality control of the towers of the Akashi Kaikyo Bridge are reported.

  • 瀬戸中央自動車道鴻ノ池SAの駐車場改良

    Improvement of the parking place for Kohnoike Service Area in Seto-Chuo Expressway

    佃長次・礒井祥二・日高裕司

    Choji Tsukuda, Shoji Isoi, Yuji Hidaka

    瀬戸中央自動車道は中国・四国地方の高速道路網の整備により、着実に交通量が増加しており、岡山県側陸上部に位置する鴻ノ池SAの立寄台数も本線交通量に比例して増加している。特に、業務用車両が増加しており、立寄台数の約60%を占めている。今後さらに、中国横断道が整備され、鴻ノ池SAは高規格幹線道路網の交通の要衛として機能していく必要がある。そこで、利用促進・サービス向上の一環として、駐車マス配置の変更、入口ランプ部の改良、歩行者帯の設置、2輪車駐車マスの設置、2輪車・身障者用駐車マスの屋根設置等の駐車場改良を実施した。

    The traffic on the Seto-Chuo Expressway has been increasing steadily, owing to the arrangement of expressway network in Chugoku and Shikoku region. Drop-in traffic at the Kohnoike Service Area has also increased with a proportion to expressway traffic. Especially, the business traffic is increasing and accounts for 60% of total drop-in. From now on, the Kohnoike SA should function as a key place in the high grade expressway networks along with provision of the trans-Chugoku Expressway. In this view point, as a part of promotion program to the expressway users and raising convenience, the improvement work was carried out for items such as remodel of parking place division, improvement of access ramp geometry, installation of pedestrian strips, and roofing for motor bikes and handicapped vehicles.

  • 吊橋エンドリンクの精密点検

    Precise Inspection on End Link of Suspension Bridge

    村卸靖訓・渡辺諭

    Yasunori Muraoroshi, Satoshi Watanabe

    吊橋(下津井瀬戸大橋、南北備讃瀬戸大橋)のエンドリンクは、補剛桁を下から支える形式であり、鉛直反力を受け持つ構造として橋端部に設置されている。エンドリンクの上下両端はボスとウスからなる球面のピボット構造で、エンドリンク軸部は鋼板によるH形ビルトアップ構造である。

    下津井瀬戸大橋では、そのエンドリンクより特異音が発生したため、音源の調査・ひずみ測定・変位計測・発音メカニズムの推定及びエンドリンク部材の応力照査を実施し、エンドリンクの健全度の評価及び今後の対策を立案するための基礎資料を得たので報告する。

    The end link of suspension bridges (Shimotsui-seto Bridge, Minami and Kita Bisan-seto Bridges) is located at the end of bridge to support the stiffening girder and bear is vertical reaction. Both ends of the end link are of a spherical pivot system composed of boss and mortar structure. Its arm features an H-shape built-up structure made of steel plate.

    Because the end link of the Shimotsui-seto Bridge had an abnormal noise, some site investigations were carried out on the source of noise, measurement of deformation and displacement, mechanism of noise production, and stress evaluation in the end link members. This paper shows some basic characteristics to evaluate soundness of the end link and work out countermeasures for the noise.

  • 高力ボルトの緩み確認へのアプローチ

    Approach to detect the Looseness of High-Strength Bolts

    林義信・森脇正生

    Yoshinobu Hayashi, Masao Moriwaki

    本州四国連絡橋の児島・坂出ルートは、世界で始めての本格的な道路・鉄道併用橋であり、トラス部材は苛酷な環境にさらされている。それ故、これらの部材を連結する添接部のボルトの長期的な点検管理をいかに効率的に進めるかは、技術的な課題として注目される。

    ボルトの緩みの有無調査は、これまで熟練工によるハンマーの打音判定に頼っていたが、非破壊検査技術の発達に伴って種々の方法が研究されてきている。

    高力ボルトの緩み確認方法として、塗装のある状態でも計測できる超音波伝播音圧法を選定し、試験体及び実橋で機能確認を行って有効であることを示した。

    Truss members of the Seto Ohashi Bridge of Honshu Shikoku Bridges bear severe conditions due to its nature of service for both the highway and railway. In view of this a technical subject is spotlighted on how to implement a long-term inspection procedure for the bolts to joint such truss members.

    Though the ordinary method of inspection for the bolt loosening relies mainly on a tactile and acoustic check by means of hammering, there has been come up with a variation of methods brought about by developing non-destructive inspection technique.

    The ultrasonic propagation sound pressure method to detect bolt loosening, which is applicable to a part even with painting, was selected and studied with a laboratory test and a site experiment using a real joint of the bridge, and as a result, the method showed a feasibility for application.

【海外報告】Overseas report

  • カンボジアのメコン河架橋計画

    Planning of a Bridge across the Mekong River in Cambodia

    神弘夫

    Hiroo Jin

【技術ニュース】Technical news