本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.23 No.89 1999.1

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【巻頭言】Prefatory note

  • 明石大橋の管理元年

    The First Year Management of Akashi Kaikyo Bridge

    奥川淳志

    Atsushi Okukawa

【技術論文】Technical report

  • 多々羅大橋・来島大橋船舶緩衝工の設計

    Design of Shock-Absorbing Device of Tatara Bridge, Kurushima Bridge for Ship Collision

    河口浩二・森山彰

    Koji Kawaguchi, Akira Moriyama

    海中基礎には船舶の衝突が予想されるため、衝突時の船舶の被害を軽減する目的として緩衝工を設置する例が多い。多々羅大橋、来島大橋では、船舶の航行実態や潮流条件等を踏まえた衝突確率等を反映して、多々羅大橋の2P、3P橋脚、来島大橋の3P、5P橋脚の4基に緩衝工を設置した。本報告は、船舶の衝突条件と非衝突時の自然条件および鋼製多室型緩衝工の設計概要について報告する。

    Shock-absorbing device is sometimes installed on offshore foundations to mitigate impact of ship collision. Based on researches on ship navigation records and tidal phenomena, Tatara Bridge and Kurushima Bridges were decided to install mitigation device on 2P and 3P for Tatara, and 3P and 5P for Kurushima. This report shows design conditions of device on ship collision and physical (natural) properties, and outline of device solution.

  • 新尾道大橋2P鋼管矢版締切工事

    Work on Steel Pipe Sheet Piles for Shin-Onomichi Bridge 2P

    金子正猪

    Masai Kaneko

    新尾道大橋は、本州四国連絡道路尾道・今治ルート(西瀬戸自動車道)の本州側の起点となる尾道から尾道水道を渡り向島に至る中央支間長215mの5径間連続鋼斜張橋である。下部工工事は、橋台1基(1A) 橋脚4基(2P,3P,4P,5P) からなり、平成8年9月に現地着手し、平成10年6月に無事竣工した。なお、6A橋台は別件工事(向島彦ノ上工事)にて施工した。ここでは、2P鋼管矢板締切工事における硬岩盤の置換掘削の施工を中心に下部工工事について報告する。

    The Shin-Onomichi Bridge is a 5-span continuous steel cable-stayed bridge with a 215m center span to link Onomichi, where the Nishi-seto Expressway starts, and Mukaishima island. Substructural work includes one abutment, 1A, and four piers, 2P, 3P, 4P and 5P. The work was initiated in September 1996 on site, and terminated in June 1998 without any failure. The 6A abutment was built in another work (Mukaishima Hikonoue Work). This report introduces the work focusing on an operation on hard rock excavation for 2P steel sheet pile.

  • 吊形式橋梁箱桁のトラス・横桁接合部の疲労挙動

    Properties of Fatigue at Connections between Transverse Ribs and Truss Members in the Box Girder for Suspended Bridges

    大橋治一・梁取直樹

    Harukazu Ohashi, Naoki Yanadori

    吊形式橋梁の箱桁ダイヤフラムをトラス形式とした場合、そのトラス部材の断面は細長比から決まることが多いため、断面効率の良い鋼管を用いれば有利である。この場合、鋼管の接合部は疲労きれつが発生しにくく、かつ構造も単純で組立が省力化されるものでなければならない。このため、3体の割込リブ形式の試験体を用いて疲労試験を行った。これにより、割込リブ枚数とその溶接方法、また直近のトラフスリット部での疲労きれつ発生について知見が得られた。

    It is reasonable to apply steel pipes to truss members in box girder diaphragm of suspended bridges, because of the member tends to be designed through its slenderness ratio. As to such steel pipes, connections with transverse ribs have to be durable against fatigue and to be so simple structures that fabricating them is easier. So three specimens with connections consisted of inserted ribs were tested in fatigue. And the results show us about property of fatigue cracks at inserted ribs which are cruciform or one plate, and about way of welding for inserted ribs. We also obtained knowledge about occurrence of fatigue cracks at slit around bottom of trough rib near the connection.

  • 主塔・主桁に用いる補剛板の初期たわみの実測データ

    Measured Data on Initial Deflection of Stiffener to Tower and Girder

    大橋治一・森山彰・山口和範

    Harukazu Ohashi, Akira Moriyama, Kazunori Yamaguchi

    吊橋や斜張橋の主塔、主桁に用いる補剛板の初期たわみについて、実橋のデータを計測した。主塔については来島大橋および多々羅大橋を、主桁については多々羅大橋の鋼床版箱桁を対象に計測し、座屈設計・製作上の規定値との比較を行った。

    The data were measured on initial deflection of stiffeners used to towers for suspended structures and main girders. Measurement was done on the Kurushima and Tatara bridges for the tower, and on the steel box deck of Tatara. The data were collated and compared to the specified values in the buckling design and fabrication.

  • 鋼床版実物大試験体の載荷試験結果

    Results of Static Loading Test on a Full-Sized Steel Deck Specimen

    大橋治一・梁取直樹

    Harukazu Ohashi, Naoki Yanadori

    従来の鋼床版構造に比べてデッキプレートを厚板化、トラフリブを大型化して横リブ間隔を拡げた鋼床版構造について、疲労に対する弱点部とされる箇所の応力を計測するために実物大供試体を製作し、実トラックによる載荷試験を行なった。

    これによりトラフリブ現場継手部およびトラフリブ・横リブ交差部における応力について知見が得られた。

    To simplify the steel deck structure for bridges, now being studied is thickening the deck plate, making trough ribs bigger, and reducing the number of the transverse beams. Although such structures would make fabricating process simpler, they should be taken into account the local stress concentration caused by the deflection of longer trough ribs. Hence, a loading test was done with using a full-sized specimen and a truck. Through this test we obtained knowledge on stresses at trough rib joints connected on site, and at cross structure of trough ribs and a transverse rib.

【海外報告】Overseas report

  • エチオピア国橋梁現況調査

    Bridge Survey on Existing Conditions in Ethiopia

    長尾日出男

    Hideo Nagao

  • 海外報告(サウディ・アラビア王国)

    Overseas Report (Kingdom of Saudi Arabia)

    山田和彦

    Kazuhiko Yamada

【技術ニュース】Technical news