本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.16 No.63 1992.7

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【巻頭言】Prefatory note

  • 海洋架橋の歴史

    History of the bridges over the channels

    岡田哲夫

    Tetsuo Okada

【技術論文】Technical report

  • 耐力点締付法を用いる摩擦接合用高力ボルトの品質

    Chemical and Manufactural Requirements for High -strength Bolts tightened to the Yield Strength

    高城信彦

    Nobuhiko Takagi

    大鳴門橋から瀬戸大橋までの摩擦接合用高力ボルトは耐力点締付法により締付けられてきた。この締付法は施工管理等の面で優れた方法であるが、トルク法に比較し導入軸力が高いことから、ボルトの安全性について十分な検討が必要である。高力ボルトの製作規格であるJISB1186に加えて、ボルト材料の化学成分、焼戻し温度を規定し、製品の硬さ試験の管理を十分に実施することにより、遅れ破壊の危険性の無い安全なボルトを製作できることを確認した。

    Friction-grip connections with high-strength bolts held together by the method of tightening high-strength bolts up to the yield point have been widely used by the Honshu-Shikoku Bridge Authority in the construction of bridges including Naruto Bridge to Seto Ohashi Bridge. The method excels in construction uniformity; however the safety of high-strength bolts needs to be examined thoroughly. It is confirmed that the safe and perfect bolts can be manufactured by specifying chemical components and the temperature of tempering in conformity to the standards for high-strength bolt production such as JIS B 1186, and managing the production by some hardness tests because there is no danger of delayed failure.

  • 橋梁用マスコンクリートにおけるニ成分系低発熱型高流動コンクリートの開発(その2)

    Development of highly-flowing concrete with binary low-heat generating cement for mass concrete of bridge foundations 2

    有馬勇・末永清冬

    Isamu Arima, Kiyofuyu Suenaga

    本稿においては、明石海峡大橋4Aアンカレイジでの実用化を目的として行った二成分系低発熱型高流動コンクリートの現場施工性実験の結果について報告する。

    現場実験は、実際の施工計画を立案するにあたり、解決又は確認しておかなければならない内容について行なうこととした。主なものは、実験用プラントを用いた示方配合の確認、コンクリートのポンプ圧送性能、打込み方法、打継ぎ目処理、バイブレーターの適切なかけ方、打込み時の落下高さの品質への影響確認を行った。これらの実験結果にもとづき、本工事の施工計画を立案することが可能となった。

    This paper results of large scale experiment to verify applicability of the high-flowing concrete, which is made of binary low-heat generating cement, which experiment was conducted for one of the anchorage foundations of Akashi Kaikyo 4A Bridge.

    The experiment covered a wide area of problems necessary to be solved or to be made sure for establishment of the construction plan of the foundation.

    Test items are thus determined as confirmation of the mix proportion of concrete with the experimental plant, method of concreting, performance of a concrete pump, placement method of the concrete, method of treatment of construction joints, influence of the height of free fall on the quality of concrete and so on.

    As a result, all the problems concerned with drafting up of the construction plan have been elucidated in a practical manner.

  • 明石海峡大橋ケーブルアンカーフレームの設計

    Design of Cable Anchor Frame of Akashi Kaikyo Bridge

    平野茂・矢野賢晃

    Shigeru Hirano, Yoshiaki Yano

    吊橋のケーブルアンカーフレームは、ケーブルを定着し、その張力をアンカレイジ躯体に伝達する重要な鉄骨構造物である。

    明石海峡大橋のケーブルアンカーフレームの基本構造には、ストランド方向と引張材方向が基本的に一致する引張材定着形式を採用しており、引張材・アンカーガーダー・支持フレームで構成されている。また、架設工法には工期が短く、精度確保が容易な大ブロック架設を採用した。

    ケーブルアンカーフレームの設計にあたっては既設吊橋の実績を踏まえ、引張材先端部の偏心誤差等を見直すとともに、引張材定着部・アンカーガーダーの応力伝達を検討し設計の合理化を図っている。

    The cable anchor frame has a function to transmit cable tension of a suspension bridge to the anchorage.

    The cable anchor frame of Akashi Kaikyo Bridge consists of tension members, anchor girders, and supporting frame. Each tension member anchoring the cable strands at the end is arranged radiately. The large block erection method using floating crane is adopted to shorten the construction period and to secure accuracy easily.

    Considering the experience of the exsisting suspension bridges, the errors of the structure has been reexamined, and the ultimate strength of the details has been studied to refine the design.

  • 生口橋上部工の設計・製作(その1)

    Superstructural Design and Fabrication of Ikuchi Bridge

    藤原亨

    Tohru Fujiwara

    生口橋は、中央径間が鋼桁、側径間がPC桁という主桁複合構造をわが国で初めて採用した斜張橋である。本稿では生口橋の上部工の設計・製作の全般について報告している。設計上の特徴の1つとして、側径間はPC桁のクリープ、乾燥収縮に伴う断面力の変化および塑性変形の取扱いについて述べている。また、中央径間の鋼桁は、鋼床版2箱桁形式で、主桁の設計における有効幅の考え方、軸力の卓越した腹板および縦桁の設計法ならびにケーブル定着部の設計法など特徴的な事項を中心に報告している。塔は継手を溶接継手としたため、溶接継手試験を行い溶接法を定め、実施工にあたっては、溶接による変形防止策を施した。桁の製作では、大きな応力集中の生じるケーブル定着部の溶接法に特に注意を要した。

    Ikuchi Bridge is the long cable-stayed bridge in which a hybrid system has been adopted for the first time in Japan, i.e. steel structure for the central span and prestressed concrete for both the side spans.

    This paper report the design and fabrication of the superstructure of Ikuchi Bridge. One of the characteristic point in design is the design considerations on changes in the section force and plastics deformations due to a creep and drying shrinkage in the prestressed concrete girders.

    In designing the steel deck two-box girder, special attention was paid for the concept of effective width, design method of a web-plate subject to a predominant axial force, design method of stringers and cable anchorages.

    A series of welding tests were made to select a welding method for joints in the main towers. Preventive measures were taken for control of deformation induced by welding during the fabrication of the towers. Serious attention must be paid to the welding in the cable anchorage area of steel girder where significant stress concentration occurs.

  • 生口橋照明設計

    Design of Luminous for Ikuchi Bridge

    山中清

    Kiyoshi Yamanaka

    海峡部の照明は海事関係者が橋梁上の道路照明によって、海面に洩れる光がグレアとなって繰船に大きな支障が生じるため、大三島橋から器具の開発と配光制御についての検討を行なうため委員会等を設け検討を重ね、大三島から開発した器具を設置してきた。その後、因島大橋、鳴門大橋、瀬戸大橋、伯方・大島大橋でも逐次照明器具と配光制御、ポールのカルマン渦励振対策等について改良を加え、今回の生口橋では中央配列のため更に厳しい配光制御を行なっている。

    生口橋はA型しぼり型構造で優美な橋であり、照明ポールのデザインについても瀬戸内海の「さざ波」をイメージしたデザインポールとし、細心の注意を払ったもので、完成後は橋梁ともよく調和したデザインとなっており講評を博している。

    Seamen complained that the glare of strong lights on the surface of the sea from a bridge across the Narrows is a big obstacle to steering their ship. A committee has been set up to examine the development of non-dazzling lighting fittings since Oomishima Bridge. Consequently lighting fittings designed to central light distribution have been widely used so far. Later, some improvements were successively made on lighting fittings, light distribution control and preventive measures against Karman vortex street overexcitation of lighting poles on lnnoshima, Naruto, Seto and Hakata Bridges. Stricter control is taken of the light distribution because lighting fittings have been arranged in the middle of Ikuchi Bridge for the first time.

    The bridge is a very elegant structure with the tower form of a slender for which lighting poles are designed to conjure images of a ripple.

  • 本州四国連絡橋公団の工業所有権について

    Industrial Properties of HSBO

    森谷俊美

    Toshimi Moritani

    工業所有権制度の概要と本州四国連絡橋公団が保有する工業所有権の現況及び平成3年度に取得した工業所有権の紹介を行った。

    On the Industrial Property Lights of Honshu-Shikoku Bridge Authority.

    An outline of the industrial property system, the present situation of industrial property owned by the Honshu-Shikoku Bridge Authority, and the one gained in fiscal 1991 are introduced.

【海外報告】Overseas report

  • ネパールでの基本計画調査報告

    Report on Basic design Study in Nepal

    山縣守

    Mamoru Yamagata

【技術ニュース】Technical news