本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.18 No.70 1994.4

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【巻頭言】Prefatory note

  • 子供達の心に響いた本四架橋

    Honshu-Shikoku Bridges impressed in Childlen's herts

    宮崎潮

    Ushio Miyazaki

【技術論文】Technical report

  • 低発熱型コンクリートの耐ひび割れ特性とその評価方法

    Anti-thermal-crack characteristics of low-heat concrete and its estimation method

    那須清吾

    Seigo Nasu

    低発熱型コンクリートを対象に、コンクリートの若材齢時の耐ひび割れ特性に影響を与える要因分析を、室内試験、成分分析及びこれらの統計的検討により実施した。その結果、低発熱型セメントの耐ひび割れ性改善において、セメントの中のスラグの成分比率及びスラグの粉末度がコンクリートのひび割れに対する感受性、硬化時の反応収縮等に大きな影響を与えることを確認した。また、これらの結果に基づき低発熱型コンクリートの耐ひび割れ性の評価基準を構築できる可能性について検討した。

    Study on low-heat concrete was carried out by physical test and analysis of the content of low-heat cement statistically concerning the anti-thermal-crack characteristics. The rate of slag content in the cement and the fineness of a slag particle were found most influential to the crack sensitivity and hardening or reaction shrinkage. And based on this result the possibility of creating the standard for the estimation of the anti-thermal-crack probability was studied.

  • 明石海峡大橋主塔の製作・精度管理

    Fabrication and Accuracy Control of the Towers of the Akasi Kaikyo Bridge

    秦健作・小林義弘

    Kensaku Hata, Yoshihiro Kobayashi

    明石海峡大橋2P・3P主塔は、現地架設を完了し、明石海峡にその威容を見せている。しかし、この塔は、その大きさ故に1塔複数社での製作、大断面の端面切削、大型ブロックの精密計測等、これまでに経験のない事項に対処する必要があった。

    本報告は、明石海峡大橋主塔を、高精度で製作するために講じた製作精度管理方法の概要をとりまとめたものである。

    Construction of the main towers of the Akasi Kaikyo Bridge has been completed recently.

    The height of the towers reaches 300m, and the dimensions of the members of the tower shaft are substantially enlarged compared with the existing ones. And, the one tower shaft was fabricated at some factories for the first time.

    So, problems in fabrication, such as control of the inclination of the members with large cross section and its measurement, should be overcome to maintain the accuracy of these large members.

    In this report, the outline of investigation and experiment, which were conducted to control the accuracy of the members, are reported.

  • 明石海峡大橋のバンド・ハンガー構造(その1)

    Structure of cable band and suspender on the Akashi Kaikyo Bridge (part 1)

    河口浩二・福永勧

    Kouji Kawaguchi, Susumu Fukunaga

    明石海峡大橋は中央支間1990mの世界最長の吊橋であり、最長ハンガーは200mを超える。このため、維持管理を考慮してPWSハンガーのピン定着構造を採用することとした。構造の概要は以下の通りである。

    ①ハンガー定着構造は、PWSハンガーの構造特性を考慮してピン定着構造とし、ハンガー角折れの大きい部分はユニバーサルジョイント構造とした。

    ②ケーブルバンドは、ハンガー張力によるバンド本体およびバンドボルトに対する影響を考慮して設計を行った。

    ③PWSハンガーは防食性能向上のため、黒色のポリエチレン被覆構造となっているため、景観を重視してふっそ樹脂による着色を施すこととした。

    The maximum length of suspender ropes of Akashi Kaikyo Bridge will reach 200 meters for the world longest center span of 1990 meters of the bridge. Therefore the parallel wire strand with pin-connected supports was designed for suspender system of the bridge, considering the convenience of bridge maintenance. The outline of the system is as follows:

    1. The support of suspender employed a pin connection system due to structural characteristics of PWS suspender. The universal joint system was further designed for some of suspenders that might have a large amount of transversal bending angle between the suspender and its socket due to deck displacement.

    2. The cable band was designed considering the influence of tension force of the suspender on both the cable band bolt and the band itself.

    3. A black polyethylene tube, which is set to cover the PWS suspender for the anti-corrosive measure, is to be covered with fluoro-polymer resin in consideration of aesthetic viewpoint.

  • 大鳴門橋関連区間陸上部橋梁の塗膜劣化調査

    Survey on Deterioration of Coating Film for On-shore Bridges on the Ohnaruto Bridge Expressway

    中元雄治

    Yuji Nakamoto

    津名一宮ICから鳴門IC間の大鳴門橋関連区間は、昭和60年6月の大鳴門橋の開通以後二度に分けて供用が開始され、塗膜の経過年数は5-9年(一部12年)以上が経過した。

    この間、3橋において第1回目の全面塗替または部分塗替を実施してきたが、塗膜の平均的な寿命を考慮すれば、数年後には塗替塗装が集中することが予想された。

    したがって、残りの橋梁に対する合理的な塗替計画策定の基礎資料とするため、本四道路の陸上部橋梁としては初めて、上記区間において精密点検レベルの一斉塗膜調査を実施し、塗膜の劣化状況を定量的に把握した。

    The age of the coating film of the bridges on the Ohnaruto Bridge Expressway varies for mostly about 5 to 9 years (partly 12 years) according to their completion dates.

    A among them, three bridges were repainted totally or partly. From now on, overall repainting will be needed within a few years for the most bridges.

    The first extensive survey on the damage of coating film was thus carried out for the on-land bridges on this expressway to obtain basic data for establishing a repainting plan of the remaining bridges.

  • 来島大橋主塔の景観設計

    Aesthetic Design of the Tower of Kurushima Bridge

    大橋治一・磯江浩

    Harukazu Ohashi, Hiroshi Isoe

    来島大橋主塔の形状検討にあたっては、来島海峡の地域性から景観を重視した設計を行ってきた。来島大橋には補剛桁に箱桁形式を採用したことにより、従来にない自由な形状検討が可能であり、特にラーメン形式に着目した六角形断面と十字断面での構造特性、耐風性等について詳細な検討を行った。本稿では、主塔形状から細部構造の決定に至るまでの検討経緯を示す。

    The design of the towers of Kurushima Bridge has been focused on the aesthetics due to their circumferences of scenic beauty. The deck of the bridges employed an aerofoil type box girder. This made the design work of the tower configuration be more flexible. Therefore, structural characteristics, aerodynamic stability, and the other details were analyzed especially focused on some rigid frame type of tower shapes with a hexagonal cross section or a cruciform cross section. This paper shows a process to reach solution from the design of tower shape to the determination of structural details.

【海外報告】Overseas report

  • 発展途上国での橋梁技術指導に関する一考案(ケニア共和国での勤務経験から)

    A Study on the Technical Cooperation of Bridge Engineering in a Developing Country (My working experience in the Republic of Kenya)

    栗野純孝

    Sumitaka Kurino

  • ノースリッジ地震調査報告

    Report of Northridge Earthquake

    吉田好孝

    Yoshitaka Yoshida

【技術ニュース】Technical news