本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.19 No.74 1995.4

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【巻頭言】Prefatory note

  • 自然の威力を直視しよう

    Let us know the Power of Nature

    萩原浩

    Hiroshi Hagiwara

【技術論文】Technical report

  • マスコンクリートの塗装に関する調査(その2)

    Investigation on Coating of Mass Concrete-(Part II)

    野村直茂・森下尊久

    Naosige Nomura, Takahisa Morishita

    吊橋等の塔基礎、アンカレイジのコンクリートには、構造物の機能上あるいは景観への配慮から各種のひび割れ制御が実施されているが、ひび割れを皆無にすることは避けられないのが実状である。

    上記に対処する一方法として、本州四国連絡橋公団では塗装による場合に、マスコンクリートに適した塗装系を選定するため、昭和62年から実橋での試験塗装を含め調査を進めてきた。

    本文は、調査の主たる部分である櫃石島橋2Pにおける5年目、および備讃瀬戸大橋7Aにおける3年目の試験塗装調査が終了したことを受け、それを踏まえて作成したマスコンクリート用塗装基準(案)とあわせ報告するものである。

    It is unavoidable to occur cracks in the concrete for tower piers and anchorages of suspension bridge, even if such a structure would employ various crack control measures for structural and aesthetic considerations. For countermeasures to cope with such cracks, the Honshu-Shikoku Bridge Authority has commenced investigations since 1987, to develop a suitable coating system for the mass concrete structures, including trial coating works onto real bridges.

    This paper reports on results of the trial coating works, which were vital part of the investigation composed of the 5-year records of trial work at 2P pier of the Hitsuishijima Bridge and the 3-year records at 7 A anchorage of the Minami-Bisanseto Bridge, as well as the coating specification of HSBA on the mass concrete structures, which has been specified based on such investigations.

  • 明石海峡大橋のキャットウォーク構造

    Structure of Catwalk on Akashi Kaikyo Bridge

    河口浩二・福永勧

    Koji Kawaguchi, Susumu Fukunaga

    明石海峡大橋は中央径間が1,990m、全長が3,910mに達する超長大橋である。このため、キャットウォーク構造には従来構造とは異なる、以下の特徴を有する構造を採用した。

    ①ストームシステムの省略

    ②制振装置の設置

    ③キャットウォークロープに高強度スパイラルロープを採用

    ④盛り替え時のロープ長の調整にペンダントロープを採用

    本稿は明石海峡大橋のキャットウォ-ク構造について取りまとめたものである。

    The Akashi Kaikyo Bridge will be a super long-span bridge reaching 1990 meters in center span length and 3910 meters in overall length. Considering these structural features, the bridge has adopted unfamiliar catwalk system with the following structural characteristics:

    ①Omission of storm system

    ②Installation of damper system

    ③Employment of high-tension spiral ropes for catwalk ropes

    ④Employment of pendant ropes to adjust a rope length in reinstallation

    This paper outlines this structure of catwalk system for the Akashi Kaikyo Bridge.

  • 大三島橋鋼格子床版上の漏水防止対策

    Water-proof Work on Steel Girder Floor of Ohmishima Bridge

    帆足博明・日高裕司

    Hiroaki Hoashi, Yuji Hidaka

    大三島橋の床版は、鋼格子床版を採用しており、床版面には防水層を施しているが、供用開始数年後から床版裏面に漏水が見られ、埋殺型枠である床版裏面の亜鉛めっき鋼板には床版コンクリートからの遊離石灰によりかなりの錆が生じていた。

    そこで、床版の漏水調査及び漏水防止工の検討の結果、路面側からの雨水の侵入を防止する工法を選定し、新たに開発した機械装置により地覆部、緑石部に石油ワックスを充填してその効果を確認した。

    本文は、漏水調査及びその対策方法と効果について報告する。

    Although the steel girder floor of Ohmishima Bridge was covered with a water-proof layer on its upper surface, it had shown the leakage of water from its bottom surface since several years after the bridge's open to the public. The galvanized steel plates used for a cast-in form in casting concrete of floor slab were therefore quite rusted by the separated lime.

    To cope with this, an investigation was carried out on the mechanism of water leakage and countermeasures to prevent leakage from the paved surface. As a result, a mechanical device was newly developed to inject oily wax into the part around wheel guard curbs, and its effectiveness was confirmed. This paper introduces this investigation on water leakage, and repair method and its effect.

  • 多々羅大橋塔完成時の耐風性

    Wind-Proof Design on the Tower of Tatara Bridge

    藤原亨・森山彰

    Toru Fujiwara, Akira Moriyama

    多々羅大橋の塔は、塔高が220mと高く、自立時のみならず橋梁完成時の風による振動が問題となることが、風洞試験により明らかとなった。このため、耐風安定化対策として種々の空力対策断面について風洞試験を実施し、効果を検討した。一方、斜張橋の塔は、橋梁全体の景観に大きなウエイトを占めるため、塔形状は景観面での主要な検討テーマであった。塔形状の選定にあたっては、耐風性の確保を前提とし、検討対象とした各塔形状について風洞試験を実施し、耐風性を確認した。これらの検討により、橋梁完成時に制振装置を設置しなくても良好な耐風性を有する塔形状及び塔柱断面形状が選定できた。

    The height of the tower of Tatara Bridge reaches 220m. Through wind tunnel tests, it was shown that wind induced vibration of the tower occurred not only in free-standing state but also after completion of the bridge. Many kinds of cross sections of the tower were investigated by wind tunnel tests in order to satisfy wind stability. On the other hand, the shape of the tower is one of the most important themes on aesthetic design of the bridge. Wind tunnel tests were also conducted for respective types of tower, because wind stability was a major condition for selection of the tower shape.

    Through these studies, the final configuration of the tower was selected satisfying both the aerodynamic stability without any dampers in complete state of the bridge, and the aesthetic requirement.

【海外報告】Overseas report

  • ミンダナオ島探訪記

    Exploration in Mindanao Island

    金沢克義

    Katsuyoshi Kanazawa

  • オマーンを訪ねて

    Visit to the Sultanate of Oman

    高畠豊

    Yutaka Takabatake

【技術ニュース】Technical news