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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.21 No.81 1997.1

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【巻頭言】Prefatory note

  • ISO9000との出会い

    Encounter with ISO 9000

    日野西光温

    Mitsuharu Hinonishi

【技術論文】Technical report

  • 明石海峡大橋アンカレイジの上屋計画

    Plan on Anchorage Chambering for Akashi Kaikyo Bridge

    徳永剛平・石原和幸

    Gouhei Tokunaga, Kazuyuki Ishihara

    アンカレイジの上屋内ではケーブルは素地のままであり、かつ上屋からは漏水などが生じやすいため維持管理上の弱点になりやすく素線の保護、あるいは定着材の管理には非常に気を使うところである。

    上屋は吊橋毎にその構造が大きく異なるなどの特殊性ゆえ、上述した管理上の弱点に対して配慮が行き届きにくい面もある。ここでは、上屋の維持管理上の具備すべき条件等を検討・整理し、できるだけ明石海峡大橋のアンカレイジ上屋に反映させた。

    The anchorage chamber might be a weak point in maintenance, since the cable wires are unprotected inside the chamber and the water tends to leak through the roof. Therefore, the chamber should be carefully designed to protect structural members inside. However, the configuration of chamber cannot be standardized due to structural peculiarity of each suspension bridge. Hence, there might be a chance to occur less consideration to such a weak point with the chamber design. This paper introduces the design of chamber for Akashi Kaikyo Bridge that reflected results of studies on requirements in design from a viewpoint of maintenance.

  • 明石海峡大橋船舶緩衝工の設計

    Design of Shock-Absorbing Device of Akashi Kaikyo Bridge for Ship Collision

    帆足博明・谷口貴成

    Hiroaki Hoashi, Takashige Taniguchi

    明石海峡は、国際航路である明石海峡航路のみならず、内航路の航路もあり、また、漁場としても恵まれ小型漁船の操業海域でもある。明石海峡大橋の主塔基礎は、このような海域に立地することから、その周囲360゜に対し船舶の衝突が予想され、衝突時の船舶の被害を軽減する対策として、緩衝工を主塔基礎の全周に設けている。本報告は、明石海峡大橋緩衝工に採用した固定式の鋼製多室型緩衝工の設計について、その概要を報告するものである。

    The Akashi Strait features navigation routes for both international and domestic ships, as well as fishing spots for commercial small boats. Since the foundations of tower piers of the Akashi Kaikyo Bridge locate in this strait, it is expected that the ships collide with the piers from all the directions. Hence, the piers employed a shock-absorbing structure around the circumferences of foundations to mitigate impact and damage on ships themselves in collision. This paper introduces the outline of design on the steel multi-cell structure installed on the Akashi Kaikyo Bridge.

  • 舞子高架橋ケーソン基礎の施工

    Report on Maiko Viaduct Caisson Foundation Work

    山田郁夫・西野直均・小河正次

    lkuo Yamada, Naohito Nishino, Shoji Ogo

    舞子高架橋は、「神戸・鳴門ルート」の神戸側陸上部橋梁として明石海峡大橋の1Aアンカレイジから、舞子トンネルに至るPC8径間連続ラーメン箱桁橋であり、一般国道2号線、県立舞子公園、JR山陽本線、山陽電鉄などを横断するとともに、東舞子町住宅地内に計画されている。舞子高架橋の基礎工としては、施工場所が小さく、近隣に与える影響の少ない圧入式オープンケーソン工法を選定した。本報告は、舞子高架橋下部工工事の内、圧入式オープンケーソン基礎の施工に関する概要を報告するものである。

    The Maiko Viaduct features an 8-span continuous PC box girder of rigid frame type with piers, which is being constructed on the Kobe side to connect 1A anchorage of the Akashi Kaikyo Bridge with the Maiko Tunnel. The viaduct is to pass through the residential area of Higashi -Maikocho District, crossing over the national highway No. 2, the prefecture-owned Maiko Park, the JR Sanyo Line, and the Sanyo Dentetsu Line. The press-down open caisson was adopted to the foundations of the viaduct, so that the construction work needs less work space, and brings about less annoyance to the vicinity. This paper reports the summary of construction work on the press-down open caisson method.

  • 下津井瀬戸大橋A3エンドリンク補修工事報告

    Report of Rennovation Work for Shimotsui-Seto Bridge A3 End Link Bearing

    池田定三・中西治

    Teizo Ikeda, Osamu Nakanishi

    下津井瀬戸大橋には、側径間端部で補剛桁を下から支え、鉛直反力を受け持つピボット構造のエンドリンク4基が設置されている。そのエンドリンクより高周波衝撃音(特異音)が発生したため、特に音の大きい下津井側のA3エンドリンク2基について、特異音軽減の応急対策を講ずるとともに発音原因の追究及び特異音軽減対策検討を行い、補助潤滑剤注入工法による補修(改良)工事を実施した。本報は、当該工事にて実施した、エンドリンク本体への孔明け給油及び補助潤滑効果について報告するものである。

    The Shimotsui-Seto Bridge has four sets of the end link bearings with pivot structure at both ends of stiffening girder, which bears a vertical reaction force from the girder. After the high frequency noise was observed from the cause and a countermeasure. As a result, the two sets of end link, which made a lauder noise, were improved with the supplement lubricant injection method. This report introduces the renovation work on the end link, including procedure of work for boring and lubricant injection, as well as effects of work.

  • 多々羅大橋主塔架設系の風洞試験

    Wind Tunnel Test on Pylons of Tatara Bridge in Erection Phase

    平原伸幸・森山彰

    Nobuyuki Hirahara, Akira Moriyama

    主塔架設系は、ケーブルによる拘束効果が期待できない、架設機材が配置される、架設ステップで振動性状が変化する等から対風応答は完成系とは大きく異なるものと予測され、風洞試験により耐風性を調査した。その結果、架設系でも耐風安定性に優れ、有害な振動が生じなかった。その要因は、架設機材が制振に寄与していることが判明した。

    The aerodynamic stability of the pylons of Tatara Bridge during erection phase was studied by the wind tunnel test, because the aerodynamic response seemed to be greatly different from that in the completed phase: the restraint effect by the cables cannot be expected and vibration characteristics are altered according to the phase of erection. As a result, aerodynamic stability during the erection phase was excellent and no harmful vibration was observed. The test clarified that this stability was brought about by the damping due to the erection machinery.

【海外報告】Overseas report

  • アジアの橋梁の現状

    Present situation on Asian bridge stocks

    栗野純孝

    Sumitaka Kurino

  • インドネシアの吊橋

    The suspension bridges in Indonesia

    松本毅

    Tsuyoshi Matsumoto

【技術ニュース】Technical news