本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.21 No.84 1997.10

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【巻頭言】Prefatory note

  • 人口停滞の時代

    End of Population Growth

    安田達男

    Tatsuo Yasuda

【技術論文】Technical report

  • 神戸-鳴門ルートの交通管理・施設維持管理システム

    Traffic Control and Facility Management System of Highway on Kobe-Naruto Route

    住吉実雄・吉崎建一・村上茂之

    Jitsuo Sumiyoshi, Kenichi Yoshizaki, Shigeyuki Murakami

    本ルートは、長大橋・長大トンネルを有する防災上極めて重要度の高い特殊条件から、道路利用者に迅速且つ的確な道路情報を提供する必要がある。交通管理・施設維持管理システムの構築にあたっては、このことに十分配慮して設計した。また、ルート全線の一元管理により、効率化を図るべく中央局設備は垂水管理事務所に集中配置した。垂水中央局は、各地に分散配置している情報収集設備、情報提供設備及び各種電気・機械設備等諸設備と光ケーブルで結ばれ、コンピュータで処理された結果を交通管制室、施設制御室の各操作卓(EWS)及び情報表示板(マルチスクリーン)に表示する。その他の管理事務所には、垂水中央局とオンラインで結ばれる監視モニター装置を配置した。

    Since the highway of this route involves long-span bridges and long tunnels, it is required to give the highway information to the users as prompt and as accurate as possible from a view point of disaster prevention. The traffic control and facility management system should be designed with a consideration of this point. The central station was located at the Tarumi Management Office to control all the highway in more exclusive and efficient manners. This station connects all the peripheral systems together, such as information collectors, information presenters, and various electrical and mechanical apparatus, via optical cable lines. The processed data are displayed on engineering workstations and a multiscreen system in a traffic control room and a facility management room of the office. The other management offices are equipped with a monitoring system that is online with the central station.

  • 送気乾燥による吊橋ケーブル防食試験

    A Study on Corrosion Protection of Main Cable of Suspension Bridge by Dried Air Injection

    古家和彦

    Kazuhiko Furuya

    既設吊橋ケーブルの防食調査により、素線表層付近に腐食が確認された。吊橋ケーブルは従来、亜鉛メッキ素線にペーストを塗布し、その上にワイヤーラッピングを行い、さらに塗装することにより、遮水性を確保し防食しようとしていた。ところが、ペーストが時間とともに劣化し、ケーブルの温度等による伸縮により塗膜も割れ、遮水性がそこなわれることが明らかとなった。このことから、ケーブル防食に関しペースト等に着目した各種の試験を行った結果、ケーブル内部環境の改善が必要との結果に達し、ケーブル内を送気乾燥させる方法で検討を進めることにした。そこで、空気乾燥システムに関する各種試験を行い、防食効果と実現性を確認した。

    Corrosion was found in investigative studies on a steel wire surface of the cable for suspension bridges in service. The cables of suspension bridges have mainly been protected from corrosion by a water-proof system composed of a surface paste on the wire surface, wrapping wires, and top coating. However, in the following studies, it has been clarified that the water -proofing would be gradually decreased due to both reasons: one, the surface paste would be aging in time, and the two, cracks would be developed in the top coating by thermal cycles of expansion and contraction. Therefore, various studies were carried out on the corrosion-proofing including the surface paste. As a result of these studies, it was concluded that some improvements should be made in the atmospheric environment inside the cable system. Eventually, further study was focused on development of a system which would dehumidify the inside air by dried air injection. This paper introduces various results on the system, including findings on effectiveness and feasibility of this system.

  • 茶間川橋の設計と施工

    Design and Construction of Chamagawa Bridge

    川戸彰・大川宗男

    Akira Kawato, Muneo Okawa

    茶間川橋は、明石海峡大橋の南側に位置し、急峻な谷間を横断しているRC固定アーチ橋である。架設工法としては、スパンライズ比が大きいことから我が国で初めてアーチリングを全てピロン工法を用いた張出し架設により施工を行っている。設計にあたっては、張出し施工時に本来軸力部材であるアーチリングに引っ張り応力が発生すること、及び施工段階に応じて架設時の構造系が逐次変化するため、架設部材の安全性の確保等の施工時の設計が重要であった。

    アーチリングの施工においては、架設時の構造系の安定性の確認、および完成系での応力状態・たわみ形状を所定の許容値内に収めるため、応力調整を行うとともに計測管理による情報化施工を行った。

    The Chamagawa Bridge, located south of Akashi Kaikyo Bridge, is a reinforced concrete rigid arch bridge crossing over a steep valley. Regarding the construction method of the bridge, because of a large rise-span ratio, the whole arch rising was constructed by cantilever erection using the pylon method, which was the first practice in Japan. In the design it was especially important to ensure stability of each member during the erection, because of the both reasons: one, the tensile stress would occur in the arch ring during erection, which would mainly bear the compressive stress after the completion of the bridge system, and two, the structural system during erection would be varied step by step according to the construction steps.

    In the construction work of arch ring, a work control system was applied to ensure the safety and the accuracy as well as to forecast and maintain the stress and deflection of each member at the stage of completion be within the allowable limit. The system automatically measured both the tension of temporary stay cables and the stress in each construction stage of members of the arch ring.

  • 多々羅大橋上部工の架設(第一報)-塔架設および塔付き桁大ブロック架設-

    Erection of Superstructure of Tatara Bridge (Report I)-Tower Erection and Large Block Erection of Deck at Tower-

    平原伸幸

    Nobuyuki Hirahara

    多々羅大橋は、西瀬戸自動車道のほぼ中央に位置する鋼・PCの複合形式の斜張橋であり、桁は桁高2.7mの箱桁形式、塔は高さ220mの逆Y型、そしてケーブルは2面吊り21段のマルチファン形式となっている。

    本稿は、多々羅大橋上部工工事のうち、塔架設および塔付き桁大ブロック架設までを報告するものである。

    Tatara Bridge is a cable-stayed bridge with a composite deck of the steel and the prestressed concrete, which is located nearly midst of Nishi-seto Expressway. The bridge is composed of the box deck with a depth of 2.7m, a set of inverse-Y shaped towers with a height of 220m, and a set of 21-storey fan-type cables. This paper reports the erection works on the towers and large block decks installed at the tower part for the Tatara Bridge.

  • 来島大橋4A・7Aケーブルアンカーフレームの設計・施工

    Design and Construction of CAF of Kurushima Bridge 4A and 7A

    伊藤稔明・五十嵐光徳・森敦郎

    Toshiaki Ito, Mitsunori Igarashi, Atsuro Mori

    来島大橋の共用アンカレイジである4A、7Aにはそれぞれ4基のケーブルアンカーフレームが設置されている。ケーブルアンカーフレームの形式は、景観への配慮と経済性・施工性から、アンカレイジ躯体の寸法を小さくできる仕切ガーダー剛結引張材方式とした。また、定着構造は、定着部の作業性がよい引張材先端支圧定着構造を採用した。架設は、4Aについては工場立体組立後、全旋回1500t吊りFC船による一括ブロック輸送架設工法、7Aについては、トラッククレーン・タワークレーンを用いた面材架設工法により架設を行った。

    本稿は、4A、7Aのケーブルアンカーフレーム設計・施工の概要を報告するものである。

    Four sets of cable anchor frame (CAF) were installed inside each of the anchorage 4A and 7A, which are double-rolled anchorage. The structure of the CAFs employed a system composed of tension holders with a rigid strut, which could make the anchorage smaller in consideration of aesthetics and cost and workability in construction. The support of cable strands employed a tension bar with a nose bearing for the support of strand. As for installation procedure: CAFs for 4A were shop assembled prior to the site installation by a 1500-ton floating crane, those for 7A were assembled in site by using track crane.

    This paper reports the outline of design and construction of CAFs for 4A and 7A.

【海外報告】Overseas report

  • グレナダ国道路設備計画調査

    Feasibility Study on Road Rehabilitation and Improvement in Grenada

    佐野幸洋

    Yukihiro Sano

  • ブータン王国を訪ねて

    Visit to Kingdom of Bhutan

    有田稔

    Minoru Arita

【技術ニュース】Technical news