本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.24 No.94 2000.8

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【巻頭言】Prefatory note

  • 管理時代における技術者の視点

    Viewpoints of Engineers in Maintenance

    縣保佑

    Yasusuke Agata

【講演会】Lecture

  • 道路橋の最適保全計画

    Optimum Maintenance Strategies for Highway Bridges

    Dan M.Frangopol

    Dan M.Frangopol

【技術論文】Technical report

  • 第2回国際吊橋管理者会議報告

    2nd International Suspension Bridge Operators' Conference

    川上賢明

    Yoshiaki Kawakami

  • 明石海峡大橋における台風時の桁応答観測・解析

    Observation and Analysis of Girder Behavior on Akashi Kaikyo Bridge during Typhoon

    大廻聡

    Satoshi Osako

    明石海峡大橋はこれまでの長大吊橋に比べ揺れやすくたわみやすい構造特性を有しているため、台風等の強風による挙動を確認する目的で動態観測システムが導入されている。この動態観測システムで記録された台風9807号の強風時データを解析し、明石海峡大橋耐風設計要領で規定している風の変動特性と比較し、ガスト応答についても設計値、解析値と比較を行った。

    その結果、実橋の応答観測値は設計の応答値より小さい結果であった。また、自然風の空間相関特性を考慮すると実橋の応答観測値と整合が良くなることが分かった。

    Since the Akashi Kaikyo Bridge is likely to vibrate and deform more than the ordinary long-span suspension bridges, the bridge behavior monitoring system has been installed on the bridge to verify dynamic motion due to strong wind as typhoons. With analyzing the motion data recorded by this system during strong wind of the typhoon 9807, the dynamic characteristics of wind were compared with those defined in the aerodynamic design standard of Akashi Kaikyo Bridge, and also, the calculation results of gust responses were compared with the design values.

  • 来島海峡大橋の鋼床版舗装の設計・施工報告

    Report on Design and Construction of Steel Floor Pavement on Kurushima Kaikyo Bridge

    伊藤稔明・日高裕司

    Toshiaki Ito, Yuji Hidaka

    来島海峡大橋は、しまなみ海道の愛娘県今治市寄りに位置し、橋長約4,100mの三連吊橋である。この橋の床版が鋼床版であることから、舗装の設計施工は、本州四国連絡橋橋面舗装基準(案)に基づき実施した。

    本文は、来島海峡大橋の鋼床版の設計・施工をとおして、今後の施工に留意すべき内容として、①鋼床版の局部変形に対する対処方法②機械施工が可能な橋面工の構造③鋼床版の表面処理方法④施工ジョイントの成型目地、について報告する。

    Kurushima Kaikyo Bridge consists of continuous three suspension bridges having a bridge length of 4100 m and locating Imabari City side of Shimanami Kaido Expressway. The bridge employed a steel floor system and its pavement was designed and constructed according to the standard for Honshu-Shikoku Bridges Steel Deck Pavement (Provisional Version). This paper introduced such subjects to be taken into consideration with the pavement work from now on as the followings: one, countermeasure to the local deformation of steel floor, two, structures of deck capable of machine work, three, superficial treatment on steel floor, and four, finishing details of construction joints.

【海外報告】Overseas report

  • ジブラルタル海峡横断路構想の現状

    Current State of GIBRALTAR FIXED LINK

    星野満

    Mitsuru Hoshino

  • 海外報告(ジンバブエ)新チルンド橋の建設

    Overseas Report (Zimbabwe) Construction of the new Chirundu Bridge

    飯塚力也

    Rikiya Iizuka

  • トルコ地震による道路施設の被害

    Damage of road facility caused by earthquake in Turkey

    帆足博明

    Hiroaki Hoashi

  • 海外報告(バングラデシュ)

    Overseas Report (Bangladesh)

    大川宗男

    Muneo Ookawa

【技術ニュース】Technical news