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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.24 No.95 2000.12

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【巻頭言】Prefatory note

  • 13年目の瀬戸大橋

    The Seto Ohashi Bridge of thirteen years old

    平山純一

    Junichi Hirayama

【技術論文】Technical report

  • アジア大洋州橋梁交流フォーラム開催報告

    Asia and Australasia Bridge Forum

    酒井和吉

    Kazuyoshi Sakai

    本州四国連絡橋公団は、平成12年9月8日、明石海峡大橋を望む舞子ビラ神戸で「アジア大洋州橋梁交流フォーラム」を開催した。海外からは、香港、韓国、マレーシア、フィリピン、ベトナムの橋梁プロジェクトに責任ある立場の方々が参加し、「アジア大洋州における橋梁プロジェクトの現状と課題」をテーマに、各国報告やパネルディスカッションが行われた。

    The Honshu-Shikoku Bridge Authority held the Asia and Australasia Bridge Forum on 8 September 2000 at the Maiko Villa, viewing the Akashi Kaikyo Bridge. The guests included various leading persons in bridge project in Hong-Kong, Korea, Malaysia, Philippines, and Viet Nam. The forum consisted of introduction of reports of respective countries and a panel discussion focusing on the theme of "current conditions and subjects on Asia and Australasia bridge projects".

  • 長大橋の耐震照査に用いる大規模地震動の検討

    Study on Large Earthquake Motions for Verification of Earthquake Resistance of Long-span Bridges

    二宮仁司

    Hitoshi Ninomiya

    兵庫県南部地震の経験から、活断層によって惹起される大規模地震は、断層直近の構造物に大きな被害を与えることが認識された。現在、長大橋技術センターでは、既設海峡部橋梁について、活断層の活動により発生する内陸直下型地震を考慮した耐震性照査を行っているところである。この耐震性照査に用いる入力地震動は、兵庫県南部地震時に神戸海洋気象台で観測された記録に基づくものであり、照査対象の長大橋周辺の地震環境は考慮されていない。このため、照査用入力地震動の妥当性について、断層モデルを用いて、入力地震動をそれぞれの既設橋梁(大鳴門、南備讃、因島)に対して試算・比較することにより検証した。

    Having an experience of Hyogo-ken Nambu Earthquake, it was acknowledged that the large earthquake occurred from active fault would cause great damages to the structures near the fault. Currently, the Long-span Bridge Engineering Center is enforcing a study on verification of earthquake resistance of long-span bridges against an inland direct strike type earthquake by the activity of active fault. The earthquake motion employed in this study is based on the record of Hyogo-ken Nambu Earthquake measured by Kobe Meteorological Observatory. However, it excludes influence of earthquake environment around the bridges to be verified. Therefore, Applicability of earthquake motions to verification was assured through the trial calculations and comparison of input seismic motions calculated by the fault model for the long-span bridges (Ohnaruto, Minami-bisan, and Innoshima).

  • 海峡部橋梁用車両防護柵の性能確認

    Examination on performance of guard fences for long-span bridges

    山田郁夫

    Ikuo Yamada

    本州四国連絡橋の海峡部長大橋には、鋼製ボックスビーム型の車両用防護柵が設置されており、過去の交通事故例より所要の性能を有することが確認されている。

    平成10年11月に防護柵の設置基準が改定されて性能規定に移行したが、橋梁用ビーム型防護柵の新しい設計例と比較すると、本州四国連絡橋の防護柵とは細部構造が若干異なっている。将来の取り替え等を考慮した場合、既設防護柵の性能を確認する必要があった。

    そこで、車両用防護柵の性能確認試験と整合性のある衝突シミュレーションを実施して、性能確認を行った。その結果、海峡部橋梁用の既設防護柵は新基準においても十分な性能を有することが証明された。

    Steel box-beam type guard fences are installed on long-span bridges of the Honshu-Shikoku Bridges. These guard fences are verified to have the required performance as the results of past traffic accidents.

    The national installation standard for guard fences was revised in November 1998, which implicitly specifies the required performance of guard fences for the first time. As compared with new design examples for beam type guard fences, guard fences of the Honshu-Shikoku Bridges have several different details. Installed guard fences are required to verify their performance in order to change old ones to new ones in future.

    Therefore, the collision simulation analysis, which is identified with the real performance test for guard fences, was carried out. Consequently, it was clarified that the installed guard fences for long-span bridges have enough performance in the new standard.

  • GPSによる明石海峡大橋の形状調査結果

    Monitoring on Configuration of the Akashi-Kaikyo Bridge Using GPS

    鈴木周一・竹口昌弘・梁取直樹

    Syuichi Suzuki, Masahiro Takeguchi, Naoki Yanadori

    明石海峡大橋では、耐風および耐震に対する設計検証と橋体の維持管理を目的として、GPSを用いた動態観測を実施している。GPSを常設し、長大吊橋の挙動を長期にわたり連続計測するのは、明石海峡大橋が最初である。このGPSを用いて動態観測を行うことにより、温度変化に伴う補剛桁および塔頂の挙動状況が実橋において確認されたとともに、主ケーブル温度と補剛桁の鉛直変位は高い相関関係にあることが証明された。これにより、GPSを用いた長大吊橋の形状管理の有効性が示され、これらのデータを蓄積することにより、橋体の健全度を評価できる可能性のあることが示された。

    The dynamic behavior of Akashi Kaikyo Bridge is being monitored by the system using GPS for the maintenance and verification of design assumptions used in aerodynamic and seismic designs. The system on Akashi Kaikyo Bridge is the first time approach for observing behavior of long-span bridge by a permanent instrument of GPS. Observation by GPS device clarified the dynamic behavior with the temperature changes of the stiffening truss and the tower tops, as well as confirmed close relationship between the temperature of the main cable and the vertical displacement of the stiffening truss. These results showed both effectiveness of the configuration management of long-span bridges by GPS and a feasibility of soundness evaluation of the bridge structure utilizing such data to be restored.

  • 大鳴門橋定点塗膜調査結果の報告

    Report on Periodical Investigation of Coating on Ohnaruto Bridge

    石橋清美・大西貴浩

    Kiyomi Ishibashi, Takahiro Ohnishi

    大鳴門橋は、腐食環境の著しい海上に建設されているため、鋼材の塗装は下地に防錆力の高い厚膜型無機ジンクリッチペイントを施し、上塗りに耐候性に優れるポリウレタン樹脂塗料を用いた長期防錆型塗装系が採用された。

    長大橋梁の塗替え塗装は、塗装面積が膨大であり、事前に長期的な計画を立案する必要がある。また、長期防錆型塗料の維持管理上の特徴は、厚膜型無機ジンクリッチペイントを長期にわたり健全に保護するため、中・上塗り塗料の消耗に留めることである。しかし、中・上塗り塗膜の消耗は、目視による点検のみでは十分に把握することは出来ない。このため、本橋では橋体に定点枠を設け、塗膜の膜厚・樹脂劣化などについて追跡調査が行われている。追跡調査の結果から、厚膜型無機ジンクリッチペイントが健全であること、また上塗り塗膜は、紫外線による劣化が進行していることが確認された。

    The Ohnaruto Bridge employed a long-term rustproof coating system for the steel structures, which consists of a thick base coat based on inorganic zinc-rich paint and a surface coat based on polyurethane paint. Repainting work on a long-span bridge needs a long-term scheduling because of its vast area of painting. In addition, in the maintenance work on long-term rustproof coating a sophisticated way of inspection in addition to the visual one is required for quantitative evaluation of wearing on the top and the second coatings that keep the thick inorganic zinc rich coating in healthy condition. Therefore, this bridge is equipped with continuous measuring points for the follow-up checks of the thickness and the wearing of the coating. As a result of this follow-up, it has so far been found that the inorganic zinc rich paint has been healthy and the ultraviolet ray has worn the top coating.

  • 「電着工法」による鋼製ケーソン防食

    Corrosion Protection of Steel Caisson by Electro Deposit Method

    岩垣富春・岡本浩幸

    Tomiharu Iwagaki, Hiroyuki Okamoto

    海中部に構築された鋼構造物に対する従来の防食工法は、主体的作業をダイバーに依存するところが大きく、大規模・大水深・有潮流という作業環境の中での実施は非常に多くの問題を抱えている。この問題を軽減するため長年に亘り「電着工法」に着目し、その有効性及び工事実施に向けての基礎データの収集を行ってきたので、その成果をここに紹介する。

    The ordinary corrosion protection works, which have mainly relied on the diver manipulations, have a lot of problems with the enforcement of underwater work in the tight environment as deep sea and tidal current. To work out a new method for replacing the ordinary way the electro deposit method was spotlighted and has been studied over the years in collecting basic data for verification and feasibility of the employment of method in real works. This paper introduces the results of studies.

【技術ニュース】Technical news