本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.27 No.100 2003.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • リスク管理

    Risk Management

    北川信

    Makoto Kitagawa

【技術論文】Technical report

  • 水中鉄筋コンクリート(水中RC)の施工性確認実験

    Experiment on Workability of Underwater Reinforced Concrete (Underwater RC)

    角和夫

    Kazuo Sumi

    次世代の海峡横断道路プロジェクトにおいて既往の世界最長スパンを誇る明石海峡大橋をはるかに凌ぐ超長大橋が計画されている。これらの超長大橋は、スパンもさることながら基礎の設置水深も100m超級と既往の実績を大きく超えるものもある。このような大水深でかつ合理的な基礎(柱部をRC構造)に適用可能な水中RC施工技術を確立することを目的として水中鉄筋コンクリート(以下、「水中RC」という)の施工性確認実験を行った。

    Ultra long span bridges, which would surpass the current longest span, Akashi Kaikyo Bridge, are planned in strait-crossing projects in next generation. These ultra long span bridges will have the deepest foundations of over 100 meters in deep water, which will far excess the precedents. The experiment was carried out to establish the reasonable construction technology for the underwater RC in deep water.

  • 海峡部PC橋の長寿命化対策

    Life Elongation of Offshore PC Bridges

    津留和彦・山田郁夫

    Kazuhiko Tsuru, Ikuo Yamada

    RC構造物に比べ水セメント比が小さい良質のコンクリートを使用するPC(プレストレストコンクリート)構造物は、長寿命化の点からはあまり問題視されなかった。しかし、厳しい塩害環境下にある海峡部PC橋は、これに接続する鋼構造物と同様の耐久性を確保する必要があるため、鉄筋かぶり、中性化および塩分量の調査結果を基に、現時点における劣化状態の把握および劣化予測を行い、目標耐用年数を200年とした長寿命化への取り組みについて検討した。

    Prestressed concrete structures, which are normally made of lesser water-cement ratio concrete than ordinary RC, have not been spotlighted in the viewpoint of lengthening of the life of structure. However, offshore PC structures, which are exposed in severe chloride corrosion environment, should keep their lives as designed. Therefore, the study on lengthening of PC life aiming at the duration of 200 years was carried out. The study included forecasting aging based on the analysis of current condition of the real structure on thickness of reinforcement coverage, neutralization progress, and quantity of salt in the concrete of the structure.

  • 大鳴門橋1A道路桁補修工事

    Repair Work of Ohnaruto Bridge 1A-Road Deck

    酒井和吉・石元靖二

    Kazuyoshi Sakai, Seiji Ishimoto

    大鳴門橋1A道路桁(RC2径間連続多室箱桁橋)では、下面の一部でスターラップ筋が露出・腐食していた。このため、コンクリート調査を実施し、劣化予測を行った結果、早急に補修工事を行う必要があると判断した。補修工事では、劣化部において断面修復を行った後、表面被覆工やコンクリート片はく落防止対策工を実施するとともに、自然電位測定用のモニタリングポイントを設置した。

    Stirrup bars were partially exposed and corroded on the Ohnaruto Bridge 1A road deck. Therefore, investigation on concrete was carried out to forecast future deterioration, and the result indicated necessity of prompt rehabilitation. The repair work consists of recovery of cross-section area, attachment of surface protection, and arrangement of monitoring points for the measurement of natural voltage.

  • 瀬戸中央自動車道交通管理システムの更新計画

    Plan of Retrofit of the Traffic Management System in the Seto-Chuo Expressway

    大江慎一・中島国雄

    Shinichi Oe, Kunio Nakashima

    瀬戸中央自動車道の交通管理システムは、昭和63年4月10日の供用開始以来、交通管制を主とする交通管理業務を支援する目的で運用してきたが、既に15年目に入り老朽化による障害発生の増加や障害復旧の困難性が拡大していること、機能の陳腐化により道路利用者ニーズに対応出来ないなどの理由から更新時期を迎えつつある。更新計画では、過去14年間に及ぶ交通管理経験を活かすと共に、最新のIT技術を取り入れてIPネットワークやイベント処理の採用、汎用品による分散処理の確立、総合卓採用による設備の簡素化や業務の省力化など、既設システムから大きく様変わりするシステムとなった。

    本稿では、交通管理システム更新計画の検討経緯とシステム概要を紹介する。

    The traffic management system in the Seto-chuo Expressway was in use on April 10, 1988, and has been operated to assist the management of the highway traffic. The system, however, has become outdated and requires renovation because the system troubles have increased and it associated with difficulties in repair. Also, the outdated system has not satisfied the driver's needs such as obtaining wider area traffic information beyond the Seto-Chuo Expressway.

    In this plan of renovation, drastic change is proposed of the existing traffic management system. For example, the system would equip with the IP network utilizing the cutting-edge IT. In addition, the system provides event-processor, the distributed processing components, and the integrated operation console to control the new traffic management system. The system will contribute to simplification of peripheral facilities and reduce the man power in the traffic management, which are brought about by the experience of the traffic management for fourteen years.

    This paper describes the plan of retrofit of the traffic management system and the concept of the new one.

  • 舗装変状部の調査と分析

    Investigation and Analysis on Deteriorated Pavement

    岡澤達男

    Tatsuo Okazawa

    供用後間もない時期に発生した舗装の変状箇所で、最近再び変状が発生し改良工事を実施している2例について、その調査及び解析結果、今後の留意事項について報告するものである。舗設後の早い時期に著しいひび割れやわだち掘れが見られたことから、アスファルト混合物の品質性状特性及び舗装体の支持力特性を把握するため、現地試験(FWD測定を含む)、室内試験を実施した。2地区の変状の状況は類似したものであったが、調査の結果得られた結論は、1つは下層(粒状)路盤の支持力不足によるもので、もう1方はアスファルトの劣化によるものであった。

    The paper reports the investigation, analysis, and the future care in the two works on on-going rehabilitation for the pavement deterioration found on parts of the pavement, which was previously rehabilitated in a short time after opening to the traffic. In a short time after opening to the traffic, cracks and defacement of the pavement were found in the two sections. Therefore, field and laboratory tests were carried out to obtain data on quality and physical properties of asphalt mixture, and characteristics of bearing capacity. Although the deteriorations in two sections looked like quite similar to each others, one section was caused by shortness of bearing capacity of the lower bed, and the other was by the deterioration in quality of asphalt.

  • 生口橋箱桁内の腐食環境調査

    Corrosive Environment Survey on the Inside Box Girder of Ikuchi Bridge

    古家和彦・磯江浩・大串弘幸

    Kazuhiko Furuya, Hiroshi Isoe, Hiroyuki Oogushi

    西瀬戸自動車道には鋼箱桁形式の海峡部長大橋が8橋あり、新尾道大橋を除き鋼箱桁には内面塗装が施されている。内面塗装に変状が発生した大島大橋において、平成11年度に箱桁内の腐食環境を調査した結果、箱桁内の腐食環境は極めて良好であることが報告された。

    西瀬戸自動車道における箱桁内面の腐食環境の傾向を把握するため、平成12年度から平成13年度に生口橋において箱桁内の腐食環境調査を実施した。

    生口橋においても箱桁内の腐食環境はおおむね良好であったが、箱桁の開口部付近では飛来塩分の侵入が年間100mg/m2程度あった。また箱桁内には付着塩分の多い箇所もあり、そのまま放置すると将来腐食環境が悪化することが懸念された。

    Nishi-seto Expressway has eight long span bridges with steel box girders covered with interior painting excepting the Shin-Onomichi Bridge. Since irregularity was found on internal painting of Ohshima Bridge, we carried out investigation on ambient corrosion environment inside the steel box girder in 1999; the observed ambient data showed a good condition inside the deck.

    Since then, the corrosion environment investigation was repeatedly done at lkuchi Bridge in 2001 and 2002, in order to grasp the tendency of the ambient corrosion environment inside the steel box girder.

    Although inside air was good in general in the latter surveys, approximately 100 milligram of salt was adhered par year inside the deck near the opening to outside. Also, more salt adhesion was found at the some other spots of the box girder, therefore, we were anxious about worsening of corrosion environment in the future in case the counteraction would be undone.

【海外報告】Overseas report

  • 海外報告(マレーシア、橋には花が咲き乱れ)

    Overseas Report (Malaysia, Flowers are blooming beautifully on bridges)

    吉田好孝

    Yoshitaka Yoshida

  • 海外報告(フィリピン橋梁事情)

    Overseas Report (Bridges in Philippines)

    奥田基

    Motoi Okuda

【技術ニュース】Technical news