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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.29 No.104 2005.3

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* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • なぜだろう なぜかしら

    Why does it work? How does it work?

    藤井周志

    Hiroshi Fujii

【技術論文】Technical report

  • 来島海峡大橋南高架橋の図面にない溶接線に係る現地調査と対策

    Investigation and Repair Work for Non-Designed Welded-Joints on the Kurushima-Kaikyo-Ohasi-Minami Viaduct

    斎藤哲男・大塚雅裕・田中輝良

    Tetsuo Saito, Masahiro Ohtsuka, Akira Tanaka

    来島海峡大橋南高架橋の鋼上部工製作の際に公団の承諾を得ずに鋼板の継ぎ足しを行ったとの投書が、本四公団第三管理局宛に届いたことから、非破壊検査によりその事実関係を調査し、不正な板継ぎ実施の事実を確認した。完成図面にはない溶接線の発見に対し、有識者による専門委員会を設置、溶接の健全性を調査・評価し、必要な補修方法を決定した。

    本報は、不正に行われた溶接の発見とその健全性を評価するために実施した各種調査の概要、補修工法の検討概要および補修工事について報告するものである。

    A letter was delivered at the Third Operation Bureau of the Honshu-Shikoku Bridge Authority and it indicted the existence of a welding joint on a steel girder of the Kurushima-Kaikyo-Ohashi-Minami Viaduct which had been made without any permission from the Authority. A technical committee was established and an investigation had been carried out using non-destructive method and the improper welding joint was finally identified. This report shows various studies to identify/evaluate the welding which has not seen in as-built drawings, and to select repair methods and the adopted repair works.

  • 実橋における工場板継ぎ溶接の品質の調査と考察

    Investigation and Consideration for the Quality of Shop Welded Joints

    帆足博明・森山彰・大塚雅裕・田中輝良

    Hiroaki Hoashi, Akira Moriyama,
    Masahiro Ohtsuka, Akira Tanaka

    来島海峡大橋南高架橋の鋼上部工において、製作時に公団の承諾なしに部材の継ぎ足しが行われていたことが公団が実施した調査により明らかになった。この継ぎ足し部の溶接品質の調査を進める中で、本橋を製作した工場の当時の品質管理方法や製品の品質についても確認が必要と判断し、調査を実施した。その結果、板継ぎ溶接の中に公団基準で要求している品質を満足しない溶接不良が含まれることが判明した。

    本報は、来島海峡大橋南高架橋で実施した板継ぎ溶接の品質確認、その結果から明らかとなった溶接不良に対して行った発生原因の究明および、今後の鋼橋製作における品質管理上の問題点に対する考察等について報告するものである。

    HSBA's investigation at Kurushima-Kaikyo-Ohashi-Minami Viaduct revealed that unauthorized attachment of the member had been conducted at manufacture stage.

    Through on-site investigation on quality of the unauthorized welded joint, it was judged that quality control method at manufacture and quality of the product need to be confirmed, and extensive investigation was conducted.

    As a result, it was found that the poor weld that did not satisfy quality requirements of HSBA's standard was included. This paper reports on confirmation of the weld quality of Kurushima-Kaikyo-Ohashi-Minami Viaduct, occurrence cause identification of the poor weld, and future task for quality control on steel bridge manufacture.

  • 劣化した亜鉛めっき部材の補修検討

    Feasibly Study on Repair Work of the Deteriorated Zinc Plated Member

    杉本健

    Takeshi Sugimoto

    劣化溶融亜鉛めっき部材について補修方法の比較を行った結果、管理路本体・自動車防護柵・標識・照明柱等については補修塗装が最も経済的となり、グレーチングについては再めっきが最も経済的となった。補修塗装箇所においても、移動や交通規制などの施工手段がコストに大きく影響する部位においては高濃度亜鉛含有塗料の厚塗りによる補修が有効と考え、高濃度亜鉛含有塗料で補修した番の州高架橋の照明柱について2年後の塗膜状態を調査した。グレーチングについて、溶融亜鉛めっき部材の溶融アルミめっきによる再メッキについての施工性を検討した結果、外観変状、ひずみ、耐曲げ性能について良好な結果が得られた。

    Repair coating is the most suitable for maintenance way, lighting facilities and guard fence, while re-plating is the most suitable for grating in comparison of the rehabilitation plans. It is considered that overplanting high concentration zinc containing paints is effective where on-street execution costs greatly, and soundness of the paint film was investigated at lighting facilities of Bannosu Bridge after two years' completion. Feasibility of aluminum re-plating to the zinc plated material was investigated in view of appearances, distortion and flexing resistance, and favorable results were obtained.

  • 大鳴門橋多住基礎の耐震照査および耐震対策

    Seismic verification and retrofitting of multi-column foundation of Ohnaruto Bridge

    古村学・河藤千尋・角和夫・石井一知

    Manabu Komura, Chihiro Kawato, Kazuo Sumi, Kazutomo Ishii

    大鳴門橋の多柱基礎部についてレベル2地震動に対する耐震性照査を行った結果、せん断耐力が不足する結果となった。当初保護部材としていた多柱基礎鋼管を構造部材として考慮すればせん断耐力を満足するため、鋼管を健全な状態に保つ必要があり、多柱基礎の防食対策工事を行うこととなった。本文は、多柱基礎の耐震性照査結果及び耐震対策(防食工事)について報告するものである。

    This report shows results of performance check against Level-2 earthquake and seismic retrofit including anti-corrosion for the multi-column foundation of Ohnaruto Bridge. The foundation consists of several columns which have steel pipe at the surface and concrete inside. The steel pipes had been considered merely as a protection of the concrete. According to the seismic performance check, the foundation did not have enough shearing strength against Level-2 earthquake. On the other, the check also revealed if the steel pipes were included as a part of cross section of the columns, they would have added shear strength to the columns sufficiently to resist the Level-2 earthquake. Therefore, anti-corrosion works have been carried out in order to maintain the soundness of the steel pipes.

  • 真空吸着車輪ゴンドラの開発

    Development of Vacuum-Sucker Wheel Gondola

    坂本光重・中村修

    Mitsushige Sakamoto, Osamu Nakamura

    塩害環境下のコンクリート構造物の保全では、塩分浸入や中性化による内部鋼材の腐食防止対策が重要な課題になる。これらの保全作業は対象部位への接近が必要であり、現在は総枠組足場で施工されているが、設置期間と費用がかさみ、組立解体時には基部への進入が不可欠になる難点がある。総枠組足場を今後全ての構造物へ適用することは困難であり、安全・確実・短時間で安価な接近手段が求められている。そこで今回、真空吸着車輪ゴンドラによる接近手段を考案し、本装置の要諦である真空吸着車輪を開発した。

    本文では、開発にあたっての技術課題とその解決方法、車輪の吸着力、連続吸着性等の実験結果と今後の課題を述べる。

    It is one of the important subjects for the maintenance of concrete structures under salty condition to take preventive measures against the steel corrosion by salt damage or neutralization. For taking these maintenance works, normal scaffolding is usually used for approaching target members. However, it takes much cost and length of setting and removal. As it is impossible to apply this normal scaffolding to all structures continuously, therefore, the safety, reliable, short-term and cheap approach method is looking for. As a result, we contrived and developed this vacuum-sucker wheel gondola. This paper introduces the technical assignment and solution, test of sucker power and forward assignments.

  • 平成16年台風災害報告

    Report on the Typhoon Disaster in 2004

    川田政史・山本和弘・杉本祐一

    Masafumi Kawada, Kazuhiro Yamamoto, Yuichi Sugimoto

【海外報告】Overseas report

  • 海外報告(エチオピア/新青ナイル橋計画)

    Overseas Report (Ethiopia/New Blue Nile River Bridge)

    林昌弘

    Masahiro Hayashi

【技術ニュース】Technical news