本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.31 No.109 2007.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 落橋の映像

    An image of the bridge falling

    中村守

    Mamoru Nakamura

【技術論文】Technical report

  • 無機ジンクリッチペイントの剥離に関する調査検討

    Investigation into the stripping of inorganic zinc rich paint

    長尾幸雄

    Yukio Nagao

    供用後20年を経過した因島大橋の一部鋼床版裏面において無機ジンクリッチペイントの凝集破壊による塗膜剥離が発生し、電子顕微鏡で観察した結果、無機ジンクリッチペイントの亜鉛粒子の酸化が確認された。

    本報では、亜鉛粒子の酸化原因を解明するために行った実橋塗膜調査、暴露試験体調査及び室内再現試験で得られた知見について述べる。

    Coating has been stripped away by cohesion failure in the layer of inorganic zinc rich paint. This was observed a little on the backside of the steel deck in Innoshima Bridge which was opened to traffic 20 years ago. Oxidation of zinc in the inorganic zinc rich paint was found by observing with electron microscope. This report describes the results of site paint survey, exposed piece observation, and laboratory test which had been carried out to clear the cause of zinc oxidation.

  • 舗装維持修繕要領(案)とマイクロサーフェシング適用指針(案)の制定

    Establishment of guideline for pavement maintenance and repair (draft) and manual of Micro-Surfacing (MS) method application (draft)

    矢野保広・田村正

    Yasuhiro Yano, Tadashi Tamura

    これまでの陸上部舗装の補修実績から、補修の方法・問題点などを抽出整理し、使用材料と補修基準を含めて制定した舗装維持修繕要領(案)と併せコンクリート床版防水指針(案)について報告する。

    また、海峡部長大橋における鋼床版舗装の予防保全として適用するマイクロサーフェシング工法に関して、供用年数・アスフアルトの物性値及びひび割れ率を指標として制定したマイクロサーフェシング適用指針(案)について報告する。

    This paper reports a newly established guideline of maintenance and repair for pavement, considering present repair methods and technical issues, based on the repair results of pavement on the land section, including materials and repair concepts. A manual of waterproof for concrete deck is also described in this paper.

    In addition, the paper mentions a newly published manual of application concepts for the Micro-Surfacing (MS) method which is suitable for the repair of steel deck pavement on long-span bridges in view of preventive maintenance, considering some indices such as physical properties of asphalt, service years and crack ratio of pavement.

  • 橋梁管理路に対するFRP材料の適用性検討

    Study on application of fiber reinforced plastic (FRP) to inspection way

    秦健作・大谷康史・薄井稔弘

    Kensaku Hata, Yasushi Ohtani, Toshihiro Usui

    本四連絡橋は、極めて厳しい海洋環境下にあり、現在の亜鉛めっき鋼製管理路では、早期に腐食し管理路の寿命が短い。本検討では、土木分野では新材料であるFRPを管理路に適用することにより、管理路の維持管理コストの縮減を目指すものである。本報では、検討の必要性および現地で開始した暴露試験のこれまでの状況について述べる。

    The Honshu-Shikoku Bridges are situated in the extremely severe marine environment, so that the steel galvanized inspection ways are tend to be corroded earlier and the service life is short. In this study, the applicability of FRP, which is a comparatively new material in the civil engineering structures, is examined to reduce the maintenance cost of inspection way. This paper describes the purpose of the study and the situation of the atmospheric exposure test.

  • 真空吸着車輪ゴンドラの実用化試験

    Test of Vacuum-Gripped-Wheel Gondola for Practical Use

    三谷宣博・今井清裕・西井智紀

    Nobuhiro Mitani, Kiyohiro Imai, Tomoki Nishii

    海浜部に建設されたコンクリート構造物の保全では、中性化や塩化物イオンの浸入による内部鋼材の腐食防止対策として、点検調査、防止対策、修復等の保全作業が重要な課題である。これらの作業には、作業対象部位への接近が必要となるため、既往の接近手段より、安全、確実、短時間で安価な接近手段である真空吸着車輪ゴンドラを開発し、実コンクリート壁面で試験施工を実施した。

    本文では、これまでの技術的課題を解決した開発のポイント、実用化試験の結果と今後の課題を述べる。

    In the maintenance of concrete structures constructed near the seashore, maintenance works such as inspection, countermeasures, and repair play important roles as the preventive measures of steel corrosion caused by neutralization and instruction of chloride ions. To carry out the maintenance works, approaching the target members is required. Therefore, we researched on developed the vacuum-gripped-wheel gondola that is safer, more reliable, and more effective in the time and cost than existing methods, and conducted an experiment with the gondola on the surface of existing concrete structure. This paper describes the points of the solutions for technical problems on the development, the result of the experiment, and the problems of the further practical use of the gondola.

  • 舞子トンネル下り線換気所除塵装置の改修

    Improvement of Filtering at Ventilating Station in South-Bound Lane of Maiko Tunnnel

    政田潔・廣田昭次・香川晃

    Kiyoshi Masada, Shoji Hirota, Akira Kagawa

    舞子トンネル下り線換気設備の除塵装置は、従来圧縮空気再生方式で除塵フィルタを再生していたが、再生能力不足や、経年的な腐食による装置劣化の進行により、高額な保全費用を伴う状況に進展した。このため、近年同換気所内において人力による除塵フィルタのウォータジェット(以下、「WJ」 という。)による手洗浄を開始した。しかし、フィルタの取り外し・洗浄・取り付けを含めすべてを人力作業で行うには苦渋作業になる。このため、フィルタを外すことなくWJ再生を行う設備の開発が強く望まれた。

    本文は、今回開発したWJ式再生装置の内容と改善効果について報告する。

    The filters in the dust filtering system in Maiko tunnel ventilating station had been recycled with compressed air however the maintenance cost had increased because of the lack of recycle ability and the deterioration of the system by aging corrosion in the machinery. Although we started washing (filter-regeneration) with water jet in the ventilation plant by man-power recently, the work was very tough because of including detaching and fixing filters.

    In this situation, we have newly developed Water Jet Filter-Regeneration equipment to improve the conventional system. This paper describes the procedure of the development and the effect of the equipment.

    Furthermore, the maintenance work of the facility mainly depended on man power, and the environment of the work was not good. A recycle system with Water Jet has been developed and improved. The contents and the effect of the development are reported in this paper.

【海外報告】Overseas report

  • 海外報告(ケニア)

    Overseas Report (Kenya)

    荻原勝也

    Katsuya Ogihara

【技術ニュース】Technical news