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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.33 No.111 2008.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 道路構造物のリスクマネジメント

    Risk management of highway structures

    冨田大造

    Daizo Tomita

【技術論文】Technical report

  • 明石海峡大橋イルミネーションケーブルの振動計測(中間報告)

    Vibration measurement for illumination cables of the Akashi-Kaikyo Bridge (Interim report)

    楠原栄樹・横井芳輝

    Shigeki Kusuhara, Yoshiteru Yokoi

    明石海峡大橋主ケーブル照明用の電源供給用および制御信号用ケーブルにおいて、損傷の発生が確認された。損傷の発生状況より、ハンドロープの振動が原因であることが推測された。そこで、振動の性状を把握し、発生要因を特定するために、現地において振動計測を実施することとした。

    本論文は、狭隘かつ不安定な主ケーブル上における光ファイバセンサを用いた現地計測方法と、固有振動特性の計測結果について中間報告を行うものである。

    Slight damage has occurred on the illumination cables, which consist of electric power supply and signal control for cable illumination system of the Akashi-Kaikyo Bridge. According to the appearance of damage, it is suspected that the damage was caused by the vibration of hand ropes. Therefore, field measurement was carried out, in order to recognize the situation of the vibration and to clarify the reason of the vibration.

    This paper describes the field measurement method by means of optical fiber sensors for hand ropes on the main cable and the analytic results of vibration characteristics.

  • 門崎高架橋における塩害の実状と対策

    The present status of chloride attack and the measurement on the Tozaki Viaduct

    村田知司・大西貴浩

    Tomoji Murata, Takahiro Ohnishi

    当社が管理する海峡部長大橋の中でも特に厳しい気象・海象条件にある門崎高架橋は、供用後20年以上を経過し、そのコンクリート橋脚は、塩害による腐食によってコンクリートの浮き・剥離等の断面欠損が生じ、構造物の機能低下が見られた。

    本稿では、コンクリート橋脚の塩害による変状の状況を塩化物イオン量調査等の調査結果及び調査結果を踏まえ実施した対策について報告する。

    The Tozaki Viaduct, which is under severe weather conditions and oceanographic phenomena, is 20 years old after its opening. Piers of the viaduct are damaged by chloride attack. Its steel bars have been corroded therefore concrete section has been lost by floating and flaking. As a result, the performance of the structure has decreased.

    This is a report of the present status of chloride damage of the concrete piers based on the result of researches into chloride ion content survey of the pier and measures taken after the survey.

  • 多々羅大橋鉛直支承のすべり板改良

    Improvement of slide plates at vertical bearings in Tatara Bridge

    末廣弘靖・森脇正生

    Hiroyasu Suehiro, Masao Moriwaki

    多々羅大橋の側径間橋脚では、密閉ゴム支承板支承が使用されている。支承内部にあるすべり板(PTFE板)がせり出したため、上沓(SUS板)が部分的に傷つき支承機能に悪影響が出たことから、すべり板を取替えることになった。

    本報はその発生原因、原因究明の試験、新たに設置したすべり板の構造及び取替工事について述べる。

    Closed type rubber bearing plate shoes are applied at the piers of the side spans in Tatara Bridge. Upper bearings (stainless plates) were damaged partially because slide plates (PTFE plates) in the shoes stuck out. Therefore, slide plate had been replaced considering the decline of the bearing's performance.

    This report shows the cause of the damage, tests carried out to clear the cause, the structure of newly installed slide plates, and its replacement work.

  • 耐震補強検討に用いる大規模地震動の設定

    Large-scale earthquakes for seismic upgrading

    福永勧・遠藤和男

    Susumu Fukunaga, Kazuo Endo

    本文は、明石海峡大橋サイトを例に、本州四国連絡橋海峡部橋梁の耐震補強検討に用いる大規模地震動設定の概要について報告するものである。大規模地震動の設定では、政府関係機関から公表されている最新の地震情報に基づき、サイト毎にプレート境界型地震、スラブ内地震及び内陸直下型地震についてシナリオ地震を想定してハイブリッド法を用いた地震動推定を行った。また、内陸直下型地震については、未知なる活断層(伏在断層)の存在の可能性に配慮して、MJ6.8の地震が直下域で発生する場合の地震動も考慮した。

    Presented in this paper is to define large-scale earthquakes for seismic upgrading of strait crossing bridges. In the definition, site-specific seismic motions coming from plate-boundaries, subducted slabs and inland active faults based on recently-promulgated earthquake information from the government- affiliated organizations were estimated using a hybrid method. Besides, seismic motions coming from earthquake with a magnitude of MJ6.8 occurring just beneath the sites were investigated in consideration of unknown inland active faults.

  • 明石海峡大橋の大規模地震に対する耐震性照査

    Seismic performance verification of the Akashi-Kaikyo Bridge against large-scale earthquakes

    福永勧・遠藤和男

    Susumu Fukunaga, Kazuo Endo

    本文は、架橋地点で起こりうる大規模地震に対する明石海峡大橋の耐震性照査結果について報告するものである。耐震性照査では、部材の塑性化、支承の破壊、補剛桁ーアンカレイジの衝突等の非線形挙動が忠実に再現できる解析モデルにより動的解析を実施するとともに、耐震性能に影響しない一部部材の損傷を許容した。その結果、軽微な対策を実施することにより所定の耐震性能を確保できる見込みであることがわかった。

    Presented in this paper is a seismic performance verification of the Akashi-Kaikyo Bridge against large-scale earthquakes. In the verification, an analytical model incorporated nonlinear behaviors, such as plastic deformation of steel members, bearing failure and collision between a girder and an anchorage, was used for dynamic analyses and limited damages, which had less effect on seismic performance, were permitted. As a result, it was found that taking some minor countermeasures possibly ensured the target seismic performance.

【海外報告】Overseas report

  • 海外報告(バングラデシュ)

    Overseas report (Bangladesh)

    栗原敏広

    Toshihiro Kurihara

【技術ニュース】Technical news