本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.34 No.114 2010.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 瀬戸内企業ということ

    Being a company based in the Seto Inland Sea Area

    奥田基

    Motoi Okuda

【技術論文】Technical report

  • 料金割引による交通量の変動と経済効果

    Changes of traffic volume and socioeconomic impact due to toll discount

    重松豊・杉本健

    Yutaka Shigematsu, Takeshi Sugimoto

    本四道路においては、利便増進事業における料金割引の実施によって休日小型車の交通量が著しく増加した。本稿は、利便増進事業の実施により生じた交通量の変化の状況について整理するとともに、休日小型車について利便増進事業実施前後の消費者余剰および観光消費額を試算し、料金割引がもたらす経済効果を評価した。

    Traffic volume of family cars using the Honshu-Shikoku Bridge Expressway has increased remarkably on holidays since implementation of the toll discount. This paper reports on the change of traffic volume after the toll discount. In addition, socioeconomic impact due to toll discount is evaluated by estimating consumer surplus of the family cars and expenditure by the tourists using the Honshu-Shikoku Bridge Expressway on holiday before and after the toll discount.

  • 撫養橋および南・北高架橋の耐震補強検討

    Study on seismic retrofit of the Muya Bridge and its approach viaducts

    福永勧・竹口昌弘

    Susumu Fukunaga, MasahiroTakeguchi

    本文は、撫養橋(取付橋含む)の大規模地震動に対する耐震性能照査結果と耐震補強計画の概要について報告するものである。耐震性能照査では、架橋地点で発生が予想される大規模地震動に対して、立体骨組みモデルを用いた非線形時刻歴応答解析を実施した。その結果、橋脚4基および多くの支承が損傷することが確認された。なお、補強困難な海中部の橋脚基礎については、その非線形挙動を反映した詳細な解析検討により、所要の耐震性能を有していることが確認された。

    This paper presents a seismic performance verification and seismic retrofit of the Muya Bridge and its approach viaducts. In the verification, a time history response analysis method using inelastic model was conducted with a entire bridge model against large scale earthquakes that are predicted at the bridge site. As a result, it was found that four piers and a lot of bearings were damaged. And it was found that the target seismic performance was ensured for the offshore foundations by detailed studies.

  • 休憩施設における太陽光発電設備の整備

    Introduction of a photovoltaic power generation system in a service area

    松永陽次・近藤貴重

    Yoji Matsunaga, Takashige Kondo

    瀬戸内企業ビジョンに掲げた地球温暖化防止対策の取り組みの一環として、当社で初めてとなる受配電設備と系統連係した太陽光発電設備を、平成20年度に神戸淡路鳴門自動車道の淡路サービスエリア(下り線)で整備した。この整備事業は、独立行政法人 新エネルギー・産業技術総合開発機構(以下「NEDO」という)との共同研究事業に採択されている。本稿では、この設備の概要、整備効果等について報告するものである。

    As a part of the activities for global warming countermeasures stated in the corporate vision, a photovoltaic power generation system collaborated with power receiving/distributing equipment was installed in the Awaji Service Area (outbound) of the Kobe-Awaji-Naruto Expressway for the first time in fiscal 2008. The installation of the system was adopted as the joint research project with the New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO). This report presents the overview and benefit of the introduction of the system.

  • 埋設ジョイントの損傷原因と補修についての一考察

    A study on cause of damages in buried joint and maintenance

    金田崇男・石橋清美

    Takao Kaneda, Kiyomi Ishibashi

    瀬戸中央自動車道は供用から約20年が過ぎ、橋梁付属物の一つである伸縮装置の損傷が著しくなっている。中でも、陸上部区間で使用している埋設ジョイントの損傷は、流動わだちを起こすなど道路走行に影響を及ぼすものが見られる。

    今回、特に損傷の大きな流動わだちの発生原因の推定を行うとともに、その損傷の傾向から今後の補修方針についての一考察を述べる。

    More than twenty years have passed since the Seto-Chuo Expressway was opened to traffic, many expansion joints of the bridges in the expressway have been seriously damaged.

    In particular, damage of some buried joints has bad influence upon drivers. This report describes the cause of severe flow rutting and a study of future maintenance policy.

  • 排水処理を工夫した尾道管内高機能舗装化工事

    High performance pavement rehabilitation with improvement of drainage design in Shimanami Onomichi Operation Center

    胸永和頼・熊野善彦・石井一知

    Kazuyori Munenaga, Yoshihiko Kumano, Kazutomo Ishii

    舗装は、交通荷重、自然条件または混合物の劣化等により、構造面及び機能面から健全度を年々失ってゆき、お客様の安全な通行に支障をきたすようになる。これを防ぐためには、常に路面の状態を把握し、経済性等を考慮した、適切な補修を行うことが重要である。大部分が暫定2車線区間である、しまなみ尾道管理センター管内では、平成12年度より片側交互交通規制にて舗装補修工事を計画的に実施している。また、平成19年度以降は、高機能舗装による切削オーバーレイ工にて施工を実施している。高機能舗装の施工により、お客様に更に安全・快適な通行が可能になった一方、施工に際して排水処理等の十分な検討が不可欠である。本報告は、平成20年尾道管内舗装補修工事で、舗装補修及び高機能舗装化に伴い実施した対応等について報告するものである。

    Highway pavement gradually loses its structural and functional soundness due to traffic loads, weathering conditions and material deteriorations, and poor pavement conditions harms driver's safety. Therefore, it is essential for highway operators to understand road surface conditions, and conduct appropriate and cost-effective repair works. Because most of the operating section of Shimanami Onomichi Operation Center is temporary two-lane highway, pavement rehabilitation works have been conducted by one lane alternate regulation since 2000. Also Since 2007, pavement rehabilitation works (cut-and-overlay method) have been carried out using high performance pavement. High performance pavement can provide road users with safe and comfortable driving. Also, drainage design is crucial issue in the planning of pavement rehabilitations. This report presents the pavement rehabilitation works conducted by Shimanami Onomichi Operation Center in 2008.

  • 免震支承と炭素繊維シート巻立てによる因島大橋東高架橋の耐震補強

    Seismic retrofit of the Innoshima Higashi Viaduct by isolation bearings and carbon-fiber sheets

    橋本龍・末廣弘靖・森脇正生

    Ryu Hashimoto, Hiroyasu Suehiro, Masao Moriwaki

    因島大橋東高架橋は、因島大橋の本州側に位置する高架橋で昭和58年に供用を開始した橋長158mの鋼3径間連続上路トラス橋である。本橋は、昭和55年以前の道路橋示方書により設計・建設されており、現況耐震性能の評価を行った結果、大規模地震により橋脚やトラス構造の主構部材などに大きなダメージを負うことが判明した。そのため、平成18年11月から平成20年6月にかけて、耐震補強として免震支承への取り替え、横トラス補強、炭素繊維巻立て工法による橋脚補強を実施した。本稿では、上記工事の概要を説明するものである。

    The Innoshima Higashi Viaduct, a three-span continuous steel deck-truss bridge with the total length of 158m, is the eastern approach to the Innoshima Bridge and was opened to traffic in 1983. The truss bridge was designed and constructed based on the specifications for highway bridges published before 1980. According to the seismic performance assessment, it was found that serious damage might be caused in the piers and truss girders by strong earthquakes. Therefore, seismic retrofit works were carried out replacing existing bearings with isolation bearings, retrofitting truss members and reinforcing piers using carbon-fiber sheets from November 2006 to June 2008. This report presents the overview of the seismic retrofit construction project.

【海外報告】Overseas report

  • エチオピア

    Overseas Report (Ethiopia)

    高城信彦

    Nobuhiko Takagi

【技術ニュース】Technical news