本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.35 No.115 2010.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 弛み無い技術開発を

    Technological development without loosening

    帆足博明

    Hiroaki Hoashi

【技術論文】Technical report

  • 瀬戸大橋の鋼ケーソン干満帯・飛沫帯の防食

    Corrosion protection of tidal and splash area of steel caisson in Seto-Ohashi Bridges

    宮口典博・大川宗男・坂本佳也

    Norihiro Miyaguchi, Muneo Okawa,Yoshiya Sakamoto

    腐食環境の厳しい瀬戸大橋の鋼ケーソン干満帯・飛沫帯の防食を行うにあたって、本州四国連絡橋で施工実績のある各塗料メーカーの材料により施工性を確認することを目的とした試験施工を行った。試験施工において、干満帯で電着物が確認され室内試験においても成分的に有効活用できることが判明したため、既設電着物を活用した電気防食との併用により施工を進めることとした。

    Corrosion protection for tidal and splash area of the steel caissons in Seto-Ohashi Bridges, which are under severe corrosion condition, need to be executed. Then, test construction was executed by using material of each paint company that has construction results in Honshu-Shikoku Bridges. As a result of the test construction, electro deposit covered the steel surface even in the tidal area and it was confirmed in laboratory test that the ingredients of the electro deposit are effective as corrosion protection. We are therefore going to apply both existing and newly developed techniques for corrosion protection in such area.

  • 大鳴門橋(バックスティ径間部)落橋防止システムの設置

    Installation of unseating prevention system for the Backstay Span Truss Bridge of the Ohnaruto Bridge

    越野勝・溝上善昭

    Masaru Koshino, Yoshiaki Mizokami

    昭和60年に供用開始した大鳴門橋は、本州四国連絡橋の建設のために制定した設計基準及び昭和55年の道路橋示方書で設計・建設された。一方、兵庫県南部地震以降、発生する確率は低いが大きな強度を持つ内陸直下型地震による地震動も考慮して、橋梁の設計がなされることになり、本四高速では、代替路のない海峡部直近IC間の橋梁の耐震補強を優先的に進めることとした。その後、国土交通省より「道路、新幹線の橋梁の耐震補強の推進について」が記者発表され、これに基づき、大鳴門橋の1A~2P間のバックステイ径間トラス支承・鋼床版支承に変位制限構造・段差防止構造を設置した。本稿では、上記工事の概要を報告するものである。

    The Ohnaruto Bridge, opened in 1985, had been designed under the original seismic resistance design codes and the Specifications For Highway Bridges (1980). Inland near field type earthquake, which has low occurrence possibility but has strong intensity, has also to be considered to redesign bridges after the 1995 Hyogoken-Nanbu Earthquake, so HSBA decided to take priority measures of seismic retrofit for the bridges located in the closest-interchange section of highway which goes across the straits and has no alternative way. After that, “promotion of seismic retrofit for road bridges and bullet train bridges” was announced by the Ministry of Land, Infrastructure and Transportation in 2005. Based on the announcement, we installed the unseating prevention system for the bearings and the steel deck bearings of the Backstay Span Truss Bridge (single span truss bridge) of the Ohnaruto Bridge. This paper reports those installation works.

  • 舞子トンネル除塵装置のWJ方式への改修効果

    Improvement effect to Water Jet filter-regeneration equipment

    小野祥史・亀井敏行・引田晋一

    Yoshifumi Ono, Toshiyuki Kamei, Shinichi Hikida

    舞子トンネル上り線除塵装置は、圧縮空気をフィルタに吹き付けて付着煤塵を除去する再生機能付きのロールフィルタ方式である。本装置のフィルタも下り線同様に再生能力不足による早期フィルタ交換及び鋼製部材の腐食劣化による故障多発により、装置の改修を余儀なくされていた。

    本装置の改修にあたっては、先行して改修し、良好な運転を継続している下り線と同様なウォータージェット(以下、「WJ」という。)方式を採用した。今回、その工事報告とWJ方式へ改修した後の運転状況、保守費用への影響等の改修効果および今後の課題を報告する。

    The dust removal equipment for the north-bound lane of the Maiko Tunnel was the roll filter method with the regenerative function of the filter on which the adhesion soot was removed by spraying compressed air. Because early exchanges had been needed for ability shortage of the regenerative function of the filter and the trouble due to the corrosion deterioration of the steel members had happened frequently moreover, the equipment was under the necessity of improvement.

    In the improvement of the equipment, the Water Jet method, which had excellent results on the equipment improvement of the ventilation station for the south-bound lane, was adopted. This paper reports outline of the improvement construction work on the WJ method, the improvement effects such as the influence on maintenance costs and the future tasks.

  • 米国長大吊橋の維持管理の現状報告

    Report on maintenance of long-span suspension bridges in the United States

    西谷雅弘・粟野純孝・杉山剛史

    Masahiro Nishitani, Sumitaka Kurino, Takeshi Sugiyama

    本州四国連絡高速道路株式会社は10橋の長大吊橋を維持管理しており、将来これらの長大橋にどの程度の維持管理コストが必要になるのかを把握し、計画的に管理していく必要がある。そのため2009 年末に米国において、長大吊橋の維持管理状況を調査した。本文は、4つの吊橋の維持管理体制・塗装状況・ケーブル保全方針・過去の大規模な補修・補強内容について報告する。なお、最後に収集した情報を元に総維持管理費と供用年数の関係について考察を加えた。

    The Honshu-Shikoku Bridge Expressway Co.Ltd has maintained ten long span suspension bridges and needs to maintain the bridges by estimating long –term maintenance cost and using appropriate plan. Therefore a study on maintemance was carried out for the present condition of long span suspension bridges of the United States in the end of 2009. This report describes maintenance organization, present condition of paints, rust protection policy of cables and major repair/ reinforcement undertaken in the past of four suspension bridges. At the last part of the report, some comments on the relation between total maintenance cost and service year are given using collected data.

【海外報告】Overseas report

  • コンゴ マタディ橋の現況

    Overseas Report (Democratic Republic of the Congo - Matadi Bridge-)

    荻原勝也

    Katsuya Ogihara

【長大橋技術センターアニュアルレポート】Annual report of Long-Span Bridge Engineering

  • 新材料を活用した橋梁付属物の検討(FRP製橋梁管路の適用性検討)

    Study on application of fiber reinforced plastic (FRP) to inspection way

    荻原勝也・森下尊久

    Katsuya Ogihara, Takahisa Morishita

  • 円形ケーブル制振対策検討

    Investigation of aerodynamic characteristics of circular section cables

    福永勧・楠原栄樹

    Susumu Fukunaga, Shigeki Kusuhara

  • 門崎高架橋の動態観測結果報告

    Results of structural health monitoring on Tozaki Viaduct

    福永勧・楠原栄樹

    Susumu Fukunaga, Shigeki Kusuhara

  • 耐震性能評価用大規模地震動の設定(瀬戸大橋)

    Definition of site-specific large-scale earthquakes at Seto-Ohashi Bridges for seismic performance verification

    福永勧・竹口昌弘・遠藤和男

    Susumu Fukunaga, Masahiro Takeguchi, Kazuo Endo

  • 海峡部橋梁の耐震補強検討

    Study on seismic retrofit of strait crossing bridges

    福永勧・竹口昌弘・遠藤和男

    Susumu Fukunaga, Masahiro Takeguchi, Kazuo Endo

  • 鋼橋の疲労に関する検討

    A study on fatigue of steel bridge

    山田郁夫・山口和範・川端淳

    Ikuo Yamada, Kazunori Yamaguchi, Sunao Kawabata

  • ケーブルバンドのすべり安全性の検討

    A study on slip safety of pin-plate type cable bands

    山田郁夫・山口和範・川端淳

    Ikuo Yamada, Kazunori Yamaguchi, Sunao Kawabata

【技術ニュース】Technical news