本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.35 No.116 2011.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 管理の時代に思うこと

    Expectation in the era of maintenance

    上野進一郎

    Shinichiro Ueno

【技術論文】Technical report

  • 高耐久性ふっ素樹脂塗料上塗(暫定)規格の制定

    Instituting the provisional standard on Highly Durable Fluorine Resin Paint (top coat)

    栗野純孝・矢野賢晃・籠池利弘

    Sumitaka Kurino , Yoshiaki Yano, Toshihiro Kagoike

    ふっ素樹脂塗料は、ポリウレタン樹脂塗料に比べ耐候性が良く、劣化しにくいことから、本州四国連絡橋では明石海峡大橋以降の海峡部橋梁の新設塗装および塗替塗装における上塗塗料として採用している。このふっ素樹脂塗料の色調は主にライトグレーであるため、その中には白色顔料の酸化チタンが使用されている。この酸化チタン顔料の光触媒作用によるものと推測される樹脂分解による光沢度低下が確認されている。このため、現行の塗色を前提として塗料メーカーからの提案をもとに現行ふっ素樹脂塗料よりも耐候性に優れる「高耐久性ふっ素樹脂塗料」を開発し、暫定規格を制定したので報告する。

    Because fluorine resin paint has better weather proofing and good durability than polyurethane resin paint, it has widely adopted for top coat of new and re- paint on long span bridges since Akashi Kaikyo Bridge. The colour of paint is used as light gray for the bridges, therefore the paints contain titanium oxide as white pigment. And it has been confirmed decaying of gloss of paint caused by damage of polymer and it is estimated by photo catalysis action of titanium oxide. To improve durability of present fluorine resin paint, various proposals were drown from paint manufacturers and Highly Durable Fluorine Resin Paints have tested and a provisional standard has instituted.

  • 鋼床版裏面におけるスプレー塗装の試験施工

    Trial recoating for the back of the steel deck of the Seto-Ohashi bridges using spray-on painting

    大爺健司・真辺保仁・籠池利弘

    Kenji Oya, Yasuhito Manabe, Toshihiro Kagoike

    瀬戸大橋では平成18年度より長大橋の塗替塗装が本格化しており、これまでの塗装作業は刷毛塗りを基本とした施工方法で実施している。長大橋の塗替塗装は施工面積が膨大で長期間を要することから、作業の効率化やコスト削減等が課題である。そこで、スプレー塗装に着目し、鋼床版裏面において試験施工を実施した。本稿ではそれらの結果について報告するものである。

    Recoating works have been underway in Seto-Ohashi bridges since 2006. As the area to be recoated is so huge, recoating work must be carried out with high work efficiency and cost efficiency. A conventional method of brush painting has been applied to the work while it requires good workmanships and a long work period. In order to facilitate reducing the cost and time of the work, a spray-on painting method, which is hardly used for recoating of a normal size bridge, was developed and applied to a selected area of the back of the steel deck on the trial basis. This paper describes findngs obtained in the trial recoating work.

  • 吊橋ハンガーロープ素地調整装置の試験施工

    Finishing test of surface treatment machine for suspender ropes on suspension bridges

    東秀樹・花田正一・貴志友基・山根彰

    Hideki Higashi, Shoichi Hanada, Yuki Kishi, Akira Yamane

    吊橋ハンガーロープの素地調整作業は、ディスクサンダーによる人力作業で施工しており、施工能率の向上と粉塵がゴンドラ内に飛散するため作業環境の改善が望まれてきた。今回、上記の課題を解決するため素地調整装置を開発して単体における実橋実験と実用化に向けた試験施工を行い、実用化が期待できる成果が得られた。

    本文では、人力作業の現状と課題、素地調整装置の構成及び実橋実験と試験施工の結果、試験施工で得られた機械化施工の効果と課題、塗装を含めたハンガーロープ塗替塗装の最適化、他橋への展開について述べる。

    Surface treatment of suspender ropes on suspension bridges is usually done by workers using disk sander, and this work has needed some improvements in not only work efficiency but also working environment for scattering of dusts. To solve above tasks, we had developed the Surface Treatment Machine for Suspender Ropes and carried out its experiment and finishing test at the Innoshima Bridge. Results shows to put application of test execution to practical use.

    This report shows the state and problems of human work, system of machine, experiment and finishing test results, effects and problems of construction mechanization obtained in test, optimization of recoating of suspender ropes and application to other bridges.

  • 大島大橋における橋面舗装の変状原因調査

    Investigation for damaged pavement on Ohshima Bridge

    中村哲也・石倉健治

    Tetsuya Nakamura, Kenji Ishikura

    大島大橋の橋面舗装は、供用開始から二十年以上が経過し、特定の区間のブリスタリング(舗装膨れ)による舗装の損傷が著しくなり、詳細調査の結果広範囲に広がっていることが確認された。このため、これまでわが社では経験のない規模のグースアスファルト層を含めた橋面舗装の打換えを実施した。

    ブリスタリングの原因としては、当初施工時より介在したグースアスファルト裏面(鋼床版との接着面)の異常、経年経過による表層および止水工の劣化、および局所的な補修による水分の浸入等複合的な原因に起因するものと推察された。

    The bridge deck pavement of the Ohshima Bridge had been deteriorated by blistering at specific parts, as more than 20 years had passed since its completion and the pavement deterioration was found to spread over wide area by detailed investigation. Therefore, the replacement of the deck pavement including mastic asphalt layer was done, whose scale was beyond our experience .

    The blistering is guessed to be taken place by various causes, such as abnormality which occurred during the construction period in lower parts (contact surface on steel deck plate) of mastic asphalt, aging of pavement surface layer and water stop work, water intrusion around partial patch works, and so on.

【海外報告】Overseas report

  • インドネシアの道路事情

    Overseas Report (Current Situation of Roads and Bridges in Indonesia)

    塚原修

    Osamu Tsukahara

  • ミャンマーの橋梁

    Overseas Report (Bridges in Myanmar)

    高木浩

    Hiroshi Takagi

【技術ニュース】Technical news