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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.37 No.119 2012.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 想定外

    Beyond Expectation

    平原伸幸

    Nobuyuki Hirahara

【技術論文】Technical report

  • 海峡部長大橋の塗膜状況調査

    Investigation on paint film of Honshu-Shikoku Bridges

    大塚雅裕・森脇正生

    Masahiro Otsuka, Masao Moriwaki

    本州四国連絡高速道路の海峡部長大橋には重防食塗装が施され、約400万m2の外面塗装面積を有している。このうち、旧塗装仕様のポリウレタン樹脂塗料を表層に施したものは全面積の6割以上を占め、供用開始から20年以上が経過し、順次塗替塗装を実施しているところである。今後、これらの塗装費用が徐々に増大していくことから、近い将来塗替塗装を実施することになるポリウレタン仕様の橋梁を対象に、より合理的な塗替計画を検討するために塗膜状況調査を実施し、塗膜の消耗劣化特性および劣化進行状況を確認した。その結果、塗膜の消耗速度は、既往の塗膜劣化予測に用いられた速度よりも遅い傾向にあることが判明した。

    Heavy-duty coating has been applied to the Honshu-Shikoku Bridges. Coating area of steel members in the bridges amounts to about 4 million m2. More than 60 percent of surface coating area is coated by polyurethane resin paint according to the old paint specification. More than twenty years has passed since the bridges painted by the old specification had opened. Repainting work of the bridges has been conducted in series. In order to make a repainting plan for the bridges painted by the old specification reasonable in preparation for future repainting cost increase, investigation on paint film of the bridges was conducted, and the characteristics of paint film deterioration and the deterioration status of paint film were confirmed. As a result, it was found that the reduction rate of paint film thickness is smaller than that used in the past repainting plan.

  • 鋼床版伸縮装置セットボルトの腐食診断手法と腐食原因の推定

    Corrosion diagnosis technique and estimate of the corrosion cause on expansion joint set bolts of steel deck plate

    村井俊之・小林克己・大爺健司

    Toshiyuki Murai, Katumi Kobayashi, Kenji Ooya

    瀬戸大橋は供用後24年以上が経過し、吊橋3橋(下津井瀬戸大橋、北備讃瀬戸大橋、南備讃瀬戸大橋)の鋼床版伸縮装置において、セットボルト部回りの局部的な腐食やさび汁の流出等が鋼床版下面からの目視点検により近年多数報告されている。そこで、平成20年度に鋼床版伸縮装置の開放調査を実施したところ、セットボルトのネジ部に腐食による断面欠損が発見された。このため、平成22・23年度に路面上より非破壊検査及び開放調査・ボルト交換等を実施し、非破壊検査によるセットボルトの腐食診断手法の検証及びセットボルトの腐食原因の推定を目的とした各種の試験を行った。本稿では、非破壊検査の適用性及び腐食原因の推定について報告する。

    Seto-Ohashi Bridges including three suspension bridges elapsed 24 years or more after open to traffic. Recently, in the three suspension bridges (Shimotsui-Seto Bridge, Kita Bisan-Seto Bridge, Minami Bisan-Seto Bridge), partial corrosion and rust on the set bolt circumference of expansion joint bolts of the steel deck plate are reported a lot by visual inspection from lower of the deck. We surveyed the expansion joint set bolts in 2008. As a result, section loss caused by corrosion was discovered at the thread of the set bolts.Therefore, we carried out various nondestructive Inspection, opening survey and bolts exchanges in the aim of evaluation of the corrosion diagnosis technique by non-destructive inspection method and estimation of the corrosion cause of the set bolts in 2010 and 2011.This paper reports the applicability of non-destructive inspection method and estimation of the corrosion cause.

  • 来島海峡大橋ケーブル送気設備の改善と効果

    Improvement and Effect of Dry-air injection system for main cables of the Kurushima-Kaikyo Bridges

    松葉真人・小野祥史

    Masato Matsuba, Yoshifumi Ono

    来島海峡大橋では、平成11年の供用開始時からケーブル送気設備を設置し24時間連続運転しているが、夏期の相対湿度が管理基準値を超過していた。このため、既設の乾式除湿機による送気設備に、高温多湿の環境で除湿効果が大きい湿式除湿機を追加設置した結果、相対湿度は年間を通じて管理基準値を満足することができた。

    また、送気設備の最適な運転制御方法として、既設の乾式除湿機の再生ヒータの加熱温度を140℃から70℃に設定した結果、管理基準値を概ね満足させつつ使用電力量を約46%削減することできた。

    本稿は、既設の送気設備を活用して効率的かつ経済的に除湿能力を向上させる方法として湿式除湿機の追加設置による改善方法とその効果、ならびに最適な運転制御方法の取り組みとその効果について報告するものである。

    The dry - air injection system for main cables of the Kurushima-Kaikyo Bridges has been under operation 24 hours since the opening in 1999. Relative humidity used to be over the criteria-of-control humidity in summer period. Therefore, we have added the wet type dehumidifier with high dehumidification effect under the environment of heat and high humidity. As a result, relative humidity has become always under the criteria-of- control humidity.

    As the optimum operation control method, we have reset heat temperature of the re-heater of the existing dry type humidifier in the range from 70℃ to 140℃. It has led to satisfy the criteria-of-control humidity and reduce about 46 % of electricity consumption.

    This paper describes improvement and effect by extension of the wet type dehumidifier as a method to improve dehumidification capability effectively and economically using the existing dry-air injection system, and also the optimum operation control method and its effect.

  • 道路照明柱の基部腐食問題への対応~判断基準等の策定~

    Countermeasures against the Problems of the Corroded Base of the Road Lighting Poles - Establishment of the Standard for Determination against the Road Lighting Poles Corroded-

    明野晃冶

    Koji Akeno

    これまで照明柱の基部が腐食した照明柱の更新又は補修の判断を行う明確な基準がなく、変状が発見される度に強度計算や補修方法の検討を行っており、第三者等被害防止のための最適な構造物点検と迅速な補修対応が課題となっていた。本稿では、第三者等被害の発生を未然に防止し、かつ予防保全の観点から照明柱の腐食状況を的確に把握し、定量的に健全度の評価・判定を行い、適切な保全業務を実施するために策定した「腐食照明柱の更新又は補修の判断基準(案)」や「照明柱板厚測定調査要領(案)」並びに「照明柱補修方法に関するガイドライン(試行案)」の検討内容について報告する。

    The standard for determining replacement or repair of the road lighting poles corroded has not been established so far. Strength calculation and repair methods of the road lighting poles were examined whenever deteriorations such as corrosion had been found. There existed the important issues that optimal structural maintenance and prompt actions of repair were needed in order to prevent damages for road users. This paper describes the details studied in that “Standard for Determining Replacement or Repair of the Road Lighting Poles Corroded (Draft)”, “Guideline to Measure the Plate Thickness of the Road Lighting Poles (Draft)”, and “Guideline for the Methods for Repairing the Road Lighting Poles (Trial)”, those of which were established for conducting the proper maintenance not to cause damages against road users while comprehending corrosive situations in terms of preventive maintenance and quantitatively evaluating soundness.

  • 走行型計測技術によるトンネル覆工コンクリートの調査

    Tunnel inspection by using mobile imaging technology

    今井清裕・杉山剛史

    Kiyohiro Imai, Takeshi Sugiyama

    トンネル覆工コンクリートの点検は、これまで目視点検を主体として実施しているが、暗い坑内環境下における作業であり、変状の位置や情報を正確に記録する事が困難である。このため、目視点検に代わる手法として走行型計測技術を点検業務に導入した。この手法は点検業務の効率化を目的としており、覆工コンクリートのひび割れの定量化や打音検査実施箇所のスクリーニングが可能である。本報告は、走行型計測技術によるトンネル覆工コンクリートの点検手法とこれを本州四国連絡高速道路の道路トンネルに適用して得られた現状について報告を行うものである。

    A tunnel lining concrete has been inspected mainly through a visual inspection. However, since a tunnel inspection is conducted in a dark condition, it is difficult to identify and record defects in the tunnel correctly. Because of these reasons, mobile imaging technology was applied to the tunnel inspection instead of the visual inspection. This technology is applied in order to conduct the tunnel inspection efficiently. In addition, this technology can quantify cracks on the tunnel lining concrete and be used for screenings of a hammering test area. This paper presents the tunnel inspection by using mobile imaging technology and a current tunnel condition in the Honshu Shikoku Bridge Expressway obtained by this technology.

【海外報告】Overseas report

  • バングラデシュの道路・橋梁事情

    Overseas Report (Roads and Bridges in People's Republic of Bangladesh)

    伊藤豊明

    Toyoaki Ito

【長大橋技術センターアニュアルレポート】Annual report of Long-Span Bridge Engineering Center

  • マスコンクリート塗装の健全性調査

    Study on Soundness of Coating for Mass Concrete Structures

    荻原勝也・古村学・花井拓

    Katsuya Ogihara, Manabu Komura, Taku Hanai

  • 動態観測の成果と更新計画

    Observation Results and updating plan of the bridge monitoring system

    福永勧

    Susumu Fukunaga

  • 明石海峡大橋主塔の制振対策再評価

    Re-evaluation for Vibration Control of the Main Towers of the Akashi Kaikyo Bridge

    福永勧・竹口昌弘

    Susumu Fukunaga, Masahiro Takeguchi

  • 赤外線サーモグラフィ法による疲労亀裂の検出

    A study on fatigue crack detection for bridges using infrared thermography

    小林義弘・川端淳・溝上善昭

    Yoshihiro Kobayashi, Sunao Kawabata, Yoshiaki Mizokami

  • 工業用内視鏡の狭隘部の点検への適用性検討

    A study on inspection of narrow sections in bridges using industrial video-scope

    小林義弘・川端淳・溝上善昭

    Yoshihiro Kobayashi, Sunao Kawabata, Yoshiaki Mizokami

【技術ニュース】Technical news