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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.37 No.120 2013.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 千三百年の心構え

    Attitude toward 1300 Years

    足立徹

    Toru Adachi

【技術論文】Technical report

  • 岩黒島橋の鋼床版垂直補剛材のひずみ計測と疲労評価

    Strain measurement and fatigue evaluation of vertical stiffener at steel deck

    川端淳

    Sunao Kawabata

    岩黒島橋と櫃石島橋の鋼床版縦桁の横桁交差部の垂直補剛材の数カ所で亀裂の発生が報告されている。この亀裂については、発生位置、発生状況が類似していることから、構造的要因で変動荷重の作用時に大きな応力が発生することで生じる疲労損傷が疑われた。このようなことから、亀裂発生部の発生応力を把握するために、岩黒島橋の同種補剛材に対して実荷重下でのひずみ計測を行った。その結果、亀裂発生部では、道路を通行する大型車に加え下路を走行する列車によっても高い応力が現われており、これらの大きな応力変動が比較的高い頻度で生じることから、疲労に対する環境は厳しく、報告されている亀裂は疲労によるものという結論に至った。

    Some cracks have occurred on vertical stiffener at intersection of stringer and crossgirder in steel deck of Hitsuishi-jima Bridge and Iwakuro-jima bridge. These cracks had some similarities in their situation, and were suspected to be the fatigue cracks. So, we measured strain of crack spot in operating condition, and examined the stress range and its frequency distribution at there. From this examination, it became clear that not only the heavy vehicles which pass through the road but the trains which run the lower deck railway as well cause high stresses at there. And the occurrence of the large stress range was comparatively high. So, this part is in hard fatigue environment, and it is thought that these cracks were caused by fatigue.

  • 舞子トンネル換気用排風機の維持管理

    Maintenance of Exhaust Fans in Maiko Tunnel

    朝倉義博・大浦義司

    Yoshihiro Asakura, Yoshiji Oura

    舞子トンネルには換気設備用の大型排風機が多数設置されており、本設備の維持管理は状態基準保全が望ましい。しかし、この方式は日常点検から正確な機器内部の劣化状態を把握し、分解整備の実施時期を判断する必要がある。本報告は、日常管理で実施している簡易設備診断結果と排風機の分解整備から得られた詳細点検結果を概説するとともに、排風機の維持管理方針について報告する。

    Many large-sized exhaust fans are installed for the Maiko Tunnel ventilation system and they shall be maintained based on Condition Based Maintenance policy. This policy is required to grasp the accurate deterioration of the fans in order to make a decision of the overhaul time. This paper reports results of the detail inspection from simple diagnosis and overhaul of the exhaust fans, and also the maintenance policy for the exhaust fans.

  • 瀬戸大橋スプレー室除湿設備の改善と効果

    Improvement and Effect of Dehumidification system for spray chamber of the Seto-Ohashi Bridges

    香川晃

    Akira Kagawa

    瀬戸大橋の吊橋には、アンカレイジスプレー室内を目標湿度以下に管理し主ケーブルを防食するスプレー室除湿設備が導入されている。しかし、スプレー室除湿の知見も少ない中で、供用前後に除湿設備を設置したため、スプレー室内湿度を管理目標である相対湿度50%RH以下に管理することが困難であった。そのため、過去に改善策として様々な取組がなされたが、年間を通して目標湿度以下に管理することは難しかった。そこで、湿度管理上の問題であるスプレー室内の部位による湿度の偏りの改善、気密性の向上、必要となる設備の増強を行い、年間を通して湿度管理することが可能となった。ここでは、その改善方法と効果並びに節電との関係について報告する。

    In order to prevent the main cables from corrosion, the dehumidification system for spray chamber of anchorage was installed to the suspension bridge of the Seto-Ohashi Bridges. And the target of this syatem is keeping the humidity of chamber less than the control criterion. Since the system was installed at the end of construction, there were insufficient knowledge of the chamber dehumidification. Therefore, it was difficult to keep the humidity less than control criterion of 50%RH (relative humidity). While some approach for improvement of humidity was carried out, it was impossible to attain the control criterion throughout the year. Thus, the problem of this system was analysed and the nessesary improvement (air-sealing, increase of equipment) was applied. As a result, the system could keep good humidity condition throughout the year. This paper describes the improvement, effect and save electricity of the dehumidification system for spray chamber.

  • コンクリート構造物の現況と評価

    Current condition and Evaluation of Concrete Structures

    酒井和吉・大藤時秀・籠池利弘

    Kazuyoshi Sakai, Tokihide Oto, Toshihiro Kagoike

    本州四国連絡道路のコンクリート構造物については、1999年から健全性を把握するため非破壊検査を開始した。2001年3月に非破壊検査マニュアル(案)を作成し、以降は本マニュアルに基づき非破壊検査を実施し、2011年に検査対象としているコンクリート構造物の非破壊検査が1巡したので結果をとりまとめた。その結果、中性化については、進行が早い傾向があり、日照や雨水の影響が見られることがわかった。

    また、塩化物イオン濃度については、塩化物総量規制の前後で内在塩化物イオン濃度が異なることや、表面塩化物イオン濃度は海岸からの水平距離と大きく関係していることなどがわかった。

    As for the concrete structures of Honshu-Shikoku Expressways, the non-destructive test was started in order to grasp soundness from 1999. The non-destructive testing manual (draft) was created in March 2001, and the test is carried out based on this manual. Since the 1st time of the non-destructive test of concrete structures was completed in 2011, the measurement result was summarized. As a result, as for carbonation it was understood that there is a tendency for advance to be early and the influence of sunshine or rain water is seen. As for chloride ion concentration, it was understood that internal chloride ion concentration is differing before and behind chloride regulation of total emission and surface chloride ion concentration are greatly related to the horizontal distance from the seashore etc.

    Moreover, as for the superstructures of specific PC bridges, measurement of carbonation and chloride ion concentration is carried out past 3 times in order to grasp a degradation tendency, and the result is also reported.

【海外報告】Overseas report

  • カザフスタン(イルティシュ川橋梁維持管理支援)

    Overseas Report (Republic of Kazakhstan: Technical Advice Services for Maintenance of Irtysh River Bridge)

    遠藤和男

    Kazuo Endo

【技術ニュース】Technical news