本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.38 No.122 2014.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • T型技術者

    T-shaped Engineer

    吉川章三

    Shozo Yoshikawa

【技術論文】Technical report

  • 環境に配慮した塗料の開発

    Development of environmentally considered paints

    大塚雅裕・蔵森和生

    Masahiro Otsuka, Kazuo Kuramori

    平成16年5月に改正された大気汚染防止法が事業者の自主的取組による揮発性有機化合物:VOC(volatile organic compounds)の排出抑制を推進していることを背景として、約400万m2の外面塗装面積を有する本州四国連絡橋の塗替え塗装に適用できるVOC削減可能な塗料の関発を行ってきた。平成20年に宮古島及び大鳴門橋において省工程型塗料及び水性塗料の暴露試験を開始し、これまでのふっ素樹脂塗料と同等以上の耐候性能(光沢保持生能)を有していることを確認した。

    また、これらの塗料は下地のジンクリッチペイントから塗付する塗装システムとして設計され、既に実用化されているものもあるが、本州四国連絡橋の塗替え塗装が旧塗膜を残して中塗り及び上塗りのみを塗り替えることを基本としていることから、旧塗膜上に塗付する場合にも所要の品質が確保できるか等を確認するために実橋において試験施工を行った。

    本報は、暴露試験により確認した塗料の耐候性能及び実橋試験施工により確認した塗装の品質、初期の性能、施工性について報告するものである。

    Air pollution control law promotes voluntary suppression of emission of volatile organic compounds (VOC) to business operators. According to this background, paints which can reduce VOC have been developed for re-coating of the Honshu –Shikoku Bridges with coating area of about 4 milion m2 . Coating exposure tests of simplified apprication process paint and water-based paint have been started in Miyakao Island and Ohnaruto site from 2008, and it was found that these paints have weather rsesistance equal to or higher than conventional fluorine resin paint.

    These paints are designed as a paint system from base coat to surface coat, but re-coating specification for the Honshu-Shikoku Bridges expects the surface coat and middle coat to be repainted over old nondeteriorated paints. Therefore, the test painting on site were carried out in order to confirm that the required quality can be obtained when these are applied on it.

    This paper reports weather reisistance of paints confirmed by coating exposure test and quality, initial performance, workability, etc. confirmed by the test painting on site.

  • 供用段階におけるケーブルバンドすべりに対する維持管理方法

    Maintenance method for the cable band sliding after the completion

    小林義弘・池田秀継

    Yoshihiro Kobayashi, Hidetsugu Ikeda

    ケーブルバンドを取り付けているケーブルバンドボルトの軸力は時間の経過とともに減少し、ケーブルバンドがすべる可能性が高くなるため、これまで設計要領に基づいた軸力管理を行ってきた。しかし、設計要領によるケーブルバンドのすべりに対する安全率は、製作、架設時における各種不確定要素を安全側に総合評価したものであり、維持管理段階での安全性評価については、構造物の現状を踏まえたものとすることが合理的であると考えられる。このため、供用後のバンドボルト軸力低下データやハンガー張力の誤差を再評価し、増し締め等維持管理の新しい評価判定方法を作成した。

    A new evaluation method for the safety of cable bands in the suspension bridges of the Honshu-Shikoku Bridges at the stage of maintenance has been developed. The tension in the cable band bolt needs to be kept because the tension in the cable band bolts reduces with time and the risk of sliding of the cable band increases, and it had been done based on the design manual . However, the safety about the cable bands' sliding at the stage of maintenance based on the actual condition of the structure can be more rational than that on the design manual. After analyzing the tension in cable band bolts and the tension in suspenders, a new evaluation method has been developed.

  • 多々羅大橋鉛直支承すべり板補修

    Repair of sliding plate of vertical supports of Tatara Bridge

    大西諒・森脇正生

    Ryo Onishi, Masao Moriwaki

    多々羅大橋の大反力用すべり支承(密閉ゴム支承板支承(BP・B支承))において、中間プレートより突出している部分のすべり板(PTFE板)が摺動によりせり出している事例があり、平成19年度までに取替えを実施した。しかしながら、取替え後においてもすべり板のせり出しが再発生したため、新材料(ポリアミド樹脂)によるすべり板の採用及び形状変更の検討を行った。その結果、すべり板が十分な耐久性を有していることが確認できたことから、PTFEすべり板に替わる新材料として、ボリアミド樹脂を用いたすべり板を採用し、多々羅大橋P1下り線側支承のすべり板取替え作業を実施した。本論文は、その検討内容、性能確認試験及び取替え作業について報告するものである。

    Since protrusions of the PTFE sliding plates caused by the sliding movement of the bearings had been reported on the Tatara Bridge, all the sliding plates were replaced by FY2007. However, the protrusions were observed even after the replacement. New sliding plate with new materials (polyamide) and new geometries were studied for the next replacement. Based on the study result, the improved sliding plate has checked having sufficient durability. After the verification, the material for the sliding plate was changed from PTFE to polyamide and one of the conventional sliding plates, on the P1 pier of Tatara Bridge, was replaced.

    In this report, contents of the study, performance test and replacing the sliding plate are reported.

  • 海上橋梁管理路の劣化傾向と補修

    Deterioration trend and repair method of maintenance way on Long-span Bridges

    森山彰・貴志友基

    Akira Moriyama, Yuki Kishi

    管理路は橋梁の点検、補修を行う上で重要な構造であり、海上橋梁においては近接手段が限られることから、その重要度は極めて高い。管理路は、溶融亜鉛めっきによる防食が一般的であるが、腐食環境が厳しい場合には比較的早期に変状が生じている事例が見られる。本四連絡橋においても亜鉛めっき部材を多用しており、経年による変状の発生、進展が顕著となっている。ここでは、劣化が著しく管理路の補修を行っている大鳴門橋、門崎高架橋を対象に劣化状況の分析、過去の補修箇所の調査結果及び新しい防食仕様による試験施工の結果について報告する。

    Maintenance way is an important structure in conducting inspections and repair of the bridge. Long span bridge is limited the access method, its importance is very high. Maintenance way is corrosion protection by the galvanization, but the cases that occurred relatively early degradation can be seen. Often used the member that has been galvanized to Honshu-Shikoku Bridges. By aging, damage occurs to the member, progress has been remarkable. We report the study contents in Ohnaruto Bridge and Tozaki Viaduct. In this report explains the following, the state of deterioration of maintenance way, situation of repair where it was done in the past and evaluation of new corrosion protection specification.

  • 神戸淡路鳴門自動車道の盛土のり面の緊急点検及び対策検討

    Urgent inspection and safety improvement of embankments on the Kobe-Awaji-Naruto Expressway

    藤田憲二・磯江浩

    Kenji Fujita, Hiroshi Isoe

    2009年8月駿河湾で発生した地震により東名高速道路の牧之原地区の盛土が崩壊した。これを受け2009年11月に、(1)スレーキングしやすい岩質材料が用いられている可能性のある盛士、(2)沢埋め部等の水の集まりやすい地形条件に造成された盛士、(3)盛土高が10m以上、の3つを条件として全国的に調査をすることとなった。本四高速では、まず、机上調査により、(1)の土質条件から神戸淡路鳴門自動車道の盛土だけが対象であることを確認して現地踏査を実施した。引き続いて現地踏査結果に基づいて選定したのり面の簡易現地調査(簡易動的コーン貫入試験、盛土内の水位確認)を実施した。さらに、簡易現地調査結果を踏まえたマクロ評価による優先付けを行ってボーリング調査箇所等の選定を行い詳細調査を実施した。最終的に詳細調査結果で得られたデータを基に安定解析を実施し、要対策と判断した盛土について対策工法の検討を実施した。今回の報告は、調査の対象となった神戸淡路鳴門自動車道の調査結果及び、それに基づく対策工法についての報告を行うものである。

    An embankment of Makinohara district on the Tomei Expressway collapsed due to the earthquake in Suruga Bay in August 2009. It was decided, in November 2009, to investigate embankments in nationwide which met the following three conditions; (1) Embankment which was constructed by easily slaking soils, (2) Embankment which was constructed with filling small valleys where water concentrates, (3) Height of embankment is more than 10m. Honshu-Shikoku Bridge Expressway Company checked geological conditions, original terrains, and construction reposts associated with embankments on three routes. Bsed on this checking, embankments on the Kobe-Awaji-Naruto Expressway were identified to meet the three conditions. Through a foundamental field surevy, the embankments which need further field tests were identified and both dynamic cone penetration test and water level test were carried out. Accroding to this field tests, detailed field invesitagation was decided to the selected embankments based on the macro evaluation during the detailed field investigation, core boring results and water level records were obtained. The embankment stability analysis was conducted by using the data obtained in the detailed filed investigation. Finally, safety improvement actions for the selected embankment were determined. This paper describes the field investigation results for the embankments on the Kobe Awaji Naruto Expressway and the safety improvement actions to increase the stability of embankments.

【海外報告】Overseas report

  • エジプト国橋梁維持管理能力向上プロジェクト

    The Project for Improvement of the Bridge Maintenance Capacity in Egypt

    大川宗男

    Muneo Okawa

【技術ニュース】Technical news