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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.39 No.124 2015.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 『挑戦』の第一歩

    The first step of challenge to realization in the bridge which can be used for more than 200 years

    中尾俊哉

    Toshiya Nakao

【技術論文】Technical report

  • 重防食塗装の劣化予測の高度化

    Upgrading of deterioration prediction for heavy-duty coating

    大塚雅裕・楠原栄樹

    Masahiro Otsuka, Shigeki Kusuhara

    本州四国連絡高速道路の海峡部長大橋のうち鋼橋の外面塗装には重防食塗装系を採用し、その面積は約400万m2に至る。これらの塗装の維持管理では、上塗り及び中塗りを適時に塗り替えることを基本とする予防保全を採用しており、塗替え時期の選定のために塗膜の劣化予測を行うこととしている。これまでに蓄積したデータから塗膜の耐候性能の向上を取り込んだこれらの新しいデータを用いて劣化予測を行った。この際、予防保全の観点から塗替え開始のタイミングが遅くならない条件で制度の高い予測手法の検討を行った。

    劣化予測に用いる計測データは塗膜の消耗速度と残存膜厚の2つであるが、それぞれのばらつきの危険側を考える必要があり、ばらつきを把握するための調査方法、ばらつきのモデル化を検討すると共に、これらのばらつきを予測に反映させた、より精度の高い重防食塗装の劣化予測について報告する。

    The heavy-duty coating has been applied to the steel members of the Honshu-Shikoku Bridges, and its area is approximately 4 million m2. The preventive maintenance for coating, which is timely repainted only surface coat and middle coat is adopted, and the deterioration prediction of paint film is conducted to select the repainting period. According to the accumulated data, it was found that the weather resistance performance of paint film is higher than that of previous repainting plan, and extension of repainting cycle was expected. From a viewpoint of the preventive maintenance policy, the studies for high accuracy deterioration prediction method using the latest data of coating was carried out, in order to keep timing of the starting for repainting.

    The data of deterioration prediction for coating is influenced by the reduction rate of coat thickness and the remaining thickness of paint film, and each factor has dispersion. Therefore, the investigation method and modeling method for the dispersion of them were studied. This paper describes the high accuracy deterioration prediction method for the heavy-duty coating considering the dispersion of the characteristics of coating.

  • ケーブル気密化のための塗装仕様検討と試験施工

    Application and study of re-coating specification for corrosion protection of main cables of suspension bridges

    森山彰・梶尾光邦

    Akira Moriyama, Mitsukuni Kajio

    吊橋ケーブルには、防食のためにケーブル表面に塗装等による被覆を行っている。一部の吊橋において、点検でこの被覆に割れ等の変状が確認されており、補修が必要となっている。既設吊橋における各種被覆仕様の劣化状況等について調査を行い、その調査結果を踏まえて、伸び性能に着目した被覆仕様について提案し、大島大橋のケーブルで試験施工を行った。ここでは、今回提案した被覆仕様と、伸び性能(初期値)確認のために行った室内試験結果及び試験施工時の施工性等の評価と施工後の塗膜追跡調査の結果について報告する。

    For the corrosion protection of the main cables of suspension bridges, the surface of the cables is covered by some coating materials. However, deteriorations such as cracks have been reported in the coatings of some existing bridge cables, and repair works for the deteriorations are required in order to secure the airtightness of the cables. Focusing on the flexibility of the coating materials, the deterioration trend of existing bridge cables with various types of coating materials is studied. Based on the study result, re-coating specification for main cables of suspension bridges is proposed. In this paper, the proposed re-coating specification and the result of laboratory test to check the flexibility of the coating films are presented. Also, the workability of the test painting materials and the result of the follow-up inspection for the test painting are reported.

  • 舞子トンネル防災システムの更新

    Renewal of Maiko tunnel disaster prevention system

    松尾俊宏・中村修・西井智紀

    Toshihiro Matsuo, Osamu Nakamura, Tomoki Nishi

    舞子トンネルの防災システムは設置後16年が経過し、信頼性、安全性の維持及び経済性向上のため、新システムへ更新した。更新工事は新旧システムが混在する状況下で、機能を維持させながら施工を行う難工事であった。本稿は、新防災システムの概要と新旧切替え時の課題と対応について報告するものである。

    The disaster prevention system of Maiko tunnel, passed 16 years after installation, was renewed in order to secure the reliability and safety, and to improve the economic efficiency of the system. The renewal work was difficult because the renewal work had to be carried out under the situation where the existing/new systems coexist keeping the function of the system. This paper reports the outline of the renewed system and the problem and technical challenges in the system switching works.

  • 土佐泊浦高架橋の耐震補強設計・施工

    Design and construction of seismic retrofit for Tosadomariura Bridge

    村上博基・田中輝良

    Hiroki Murakami, Akira Tanaka

    大規模地震発生時において本州と四国の県庁所在地間を結ぶ緊急輸送道路を直轄国道と連携して確保するために、神戸淡路鳴門自動車道の一部区間の橋梁について耐震補強を推進しているところである。本稿では、当該区間のうちの鳴門北IC~鳴門IC間に位置する土佐泊浦高架橋の耐震補強に関する現橋の性能照査、補強設計並びに補強工事の概要について報告する。

    Seismic retrofit works for highway bridges located in some part of Kobe-Awaji-Naruto Expressway are now being carried out in order to secure the emergency route which connect the prefectural capitals of Honshu and Shikoku Islands together with national highways in case of huge earthquake in the futute. This report illustrates the outlines of the seismic performance verification, retrofitting design, and retrofitting construction works of Tosadomariura Bridge, located between Naruto-Kita IC and Naruto IC.

  • 共用アンカレイジスプレー室内の除湿効率改善

    Improvement of Dehumidification Condition for Splay Chamber of the Center Anchorage of Kita & Minami Bisan-Seto Bridges

    北村岳伸・竹口昌弘・三坂誠己

    Takenobu Kitamura, Masahiro Takeguchi, Masaki Misaka

    本四連絡橋の吊橋では、主ケーブルの防せいのため、アンカレイジスプレー室内の相対湿度を50%RH以下に保つよう湿度管理を行っている。南北備讃瀬戸大橋のスプレー室は、本四連絡橋の中でも最大の容積を有しており、除湿の効率を上げるためケーブルのスプレー箇所を防湿シートで覆うなどの対策を行っている。本稿は、南北備讃瀬戸大橋の2橋のケーブルストランドが交差するBB4A共用アンカレイジにおけるスプレー室内の除湿効率の改善に向けた取組と改善後の効果について報告するものである。

    The relative humidity inside of the splay chambers of the anchorages of the Honshu-Shikoku Bridges is controlled below 50%RH to protect the main cables from corrosion. Because the splay chambers of the BB4A center anchorage of Kita and Minami Bisan-Seto Bridge have the largest volume in the Honshu-Shikoku Bridges, the humidity controlled volume was minimized by covering the cable strands using dampproof sheet in order to improve the humidity condition. In particular, the BB4A anchorage, the commoditized anchorage between the Kita and Minami Bisan-Seto Bridges, has the complicated chambers which accommodate the strands of the two suspension bridges. This paper reports the measures and the results of the improvement of the dehumidification condition inside the spray chambers of the BB4A anchorage.

  • LED照明の海峡部橋梁自歩道への適用

    Application of LED lighting for the bicycle and pedestrian way of a long-span bridge

    植田章弘・小畑哲也

    Akihiro Ueda, Tetsuya Kobatake

    因島大橋の自転車歩行者道の照明は設置後32年を経過しており、設備の老朽化が著しいため、ほぼ全ての照明器具は、ステンレスバンドで固定する等のフェールセーフを施しているが、落下事故等のリスクがあるため更新が必要な状態であった。近年ではパワーLEDが開発されLED照明が一般家庭まで広く普及してきている。また、道路・トンネル照明灯においても、長寿命、低消費電力等、省エネルギーの技術を用いた照明器具の開発も進んでいる。

    これらの状況をもとに、因島大橋自歩道照明の更新にあたってLED照明を採用したので、明るさ、海面漏れ照度についての検証結果を報告するものである。

    The pedestrian lightings of the Innoshima bridge, passed 32 years after the installation, were severely corroded, and almost all of the lighting fixtures were tied by fall prevention stainless steel band. However, there still remained the possibility that the corroded parts would fall down, so the renewal work of the lighting fixtures has been required. Recently, the technology of high power LED has been developed, and the LED lighting is now being widely spread in our everyday life. Also, for road and tunnel lighting devices, long life, low power consumption, and energy saving lighting equipment are developed.

    With such a background, the lightings of bicycles and pedestrian way of the Innnoshima bridge were renewed with the LED lightings. This paper reports the result of illuminance and light-leak measurements for the LED lightings.

【海外報告】Overseas report

  • 米国橋梁安全点検講習

    Safety Inspection of In-service Bridges in the United States of America

    梁取直樹

    Naoki Yanadori

【技術ニュース】Technical news