本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.40 No.125 2015.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 業務の積み重ねによる保全技術の深耕・蓄積

    Refinements and Accumulations of Maintenance Technology by Iteration of Operations

    伊藤進一郎

    Shinichiro Ito

【技術論文】Technical report

  • 鋼床版Uリブビード貫通亀裂検出法の開発と疲労関連業務の体制整備

    Development of crack detection technique for bead through crack and establishment of framework for fatigue-related activities

    溝上善昭・森山彰

    Yoshiaki Mizokami, Akira Moriyama

    本州四国連絡橋は、供用後約20年で疲労亀裂の発生・進展が確認された。現状では、発生箇所数は少ないものの、累積大型車交通量等の増加に伴い、疲労亀裂の発生も増えると予想され、疲労関連業務が増大していくものと想定している。

    本報告では、疲労関連業務のうち、従来の目視点検に代わり、赤外線サーモグラフィを用い、鋼床版のデッキプレートーUリブ溶接部を対象とする効率的な点検手法の開発についてその内容を述べる。また、今後の疲労関連業務の増加を見据え、疲労関連業務フローを定め、点検、診断、補修、記録の実施体制を整備したのでその概要について述べる。

    Recently, the origination and progress of fatigue damages have been reported in some Honshu-Shikoku Bridges approximately 20 years after completions. Currently, total number of the fatigue crack is small; however, the inspection and retrofit work are estimated to increase in the future with the increase in the cumulative vehicle traffic amount as well as the number of fatigue crack.

    In this report, efficient fatigue inspection method for bead through cracks in steel decks utilizing the infrared thermography technique, the alternative method to the conventional visual inspection, is presented. Also, the outline of established procedure in inspection, diagnosis, retrofit and record for fatigue-related damage, prepared for the increase of the above mentioned activities, is presented.

  • 門崎高架橋桁外面作業車用給電設備の開発

    Development of Battery Powered Maintenance Vehicles for Tozaki Viaduct

    朝倉義博・敷地直城・東秀樹

    Yoshihiro Asakura, Naoki Shikiji, Hideki Higashi

    門崎高架橋には、箱桁の点検・補修作業用の移動足場として桁下面に橋梁点検補修用作業車が多数配置されている。本作業車は、橋下面の全長に配置された絶縁トロリー線からの給電により走行していたが、海塩粒子等の付着による絶縁低下等により作業車の走行が困難となっていた。このため、絶縁トロリー線による給電方式に代わり、既設作業車に新たにリチウムイオン蓄電池を搭載して走行する給電方式を開発した。

    本文では、供用から約30年が経過した門崎高架橋桁外面作業車の絶縁トロリー線方式給電設備の現況と課題を述べると共に、既設作業車に新たに導入したリチウムイオン蓄電池方式給電設備の概要、実橋による走行試験とその結果、導入状況と今後の方策について報告する。

    We have many inspection and maintenance vehicles for outside girder at Tozaki Viaduct. The vehicles had run by the power supply system from a trolley wire stretching the full of the viaduct, but sometime had stopped because of, for example, salt particle adhering to the trolley wire and insulation deterioration. Therefore, we developed the power supply system from lithium-ion battery for the vehicles.

    This paper shows the present state and problem of the power supply system from a trolley wire and the abstract, running test on actual viaduct, the result, introduction situation and future policy of the power supply system from lithium-ion battery.

  • 多径間連続PC橋(撫養高架橋)の耐震補強設計・施工

    Seismic design and retrofit works for Muya Viaduct

    村上博基・横井芳樹

    Hiroki Murakami, Yoshiteru Yokoi

    大規模地震発生時において本州と四国の県庁所在地間を結ぶ緊急輸送道路を直轄国道と連携して確保するために、神戸淡路鳴門自動車道の一部区間の橋梁について耐震補強を推進しているところである。本稿では、当該区間のうちの鳴門北IC~鳴門IC間に位置する多径間連続PC橋である撫養高架橋の耐震補強に関する現橋の性能照査、補強設計並びに補強工事の概要について報告する。

    Honshu-Shikoku Bridge Expressway Company Limited is doing seismic retrofit works for highway bridges located in some part of Kobe-Awaji-Naruto Expressway. The seismic retrofit works are being carried out in order to secure the emergency route which connect the prefectural capitals of Honshu and Shikoku Islands together with national highways in case of huge earthquake in the future. This paper reports the outlines of the seismic performance evaluation, design, and retrofitting works of Muya Viaduct, multi-span continuous prestressed concrete bridge, located between Naruto-Kita IC and Naruto IC.

  • 塩害を受けたPC橋(亀浦高架橋)の剥落対策

    Peeling prevention method for high pier PC bridge (Kameura Viaduct) damaged by salt corrosion

    金澤高宏・貴志友基・長尾幸雄

    Takahiro Kanazawa, Yuki Kishi, Yukio Nagao

    亀浦高架橋は、供用から約30年経過しており、海上部に位置していることから、飛来塩分による塩害環境が厳しく、鉄筋腐食に伴うひび割れやコンクリート浮き等の変状が確認されている。

    また、付近が国立公園第二種特別地域及び国立公園普通地域であり、直下は県道、駐車場、遊歩道、漁港があり、一部でモルタル片が落下する事象が発生したことから、緊急点検・応急対応及び劣化したコンクリートを断面修復工法で補修し、表面被覆を併用した剥落対策を実施した。

    本論文では、塩害を受けたPC橋で実施した剥落対策方法について報告する。

    30 years have passed since Kameura Viaduct (PC bridge) was started to use. It has float and crack by reinforced corrosion because it has located above the sea and it is damaged by salt corrosion.

    And, this viaduct has located around special area second class national park and ordinary national park area, and located just above prefectural roads, parking lots, promenade and fishing port. Therefore, it is important not to drop concrete pieces. But, to drop a concrete piece was occurred in a part of the pier. After that, emergency inspection, temporary measures, to repair the deteriorated concrete by section repair method and peeling prevention measure with surface coating were implemented.

    In this paper, a peeling prevention method for high pier PC bridge damaged by salt corrosion is descrived.

  • 次世代移動無線の導入検討と整備

    Construction and considering the introduction of next-generation mobile radio

    玉津和哉

    Kazuya Tamatsu

    交通管理・交通規制・防災対応時における現場と交通管制室をはじめとする拠点間または現場間通信の手段として、各ルートの供用開始時にアナログ波を使用したMCA方式の移動無線システムを整備し運用してきた。今般老朽化した移動無線設備を更新し、同時にデジタル化するに当たり、当社の通信回線整備計画の中で先行整備しているIP網を活用したシステム構築の設計と利用形態及び必要機能の考察検討を行ったので、検討結果等を報告するとともに、次世代移動無線と新機能を利用した運用方法と今後の展開紹介を行うものである。

    As a means of inter-base or field communication, including the site and the traffic control room at the time of traffic management and traffic regulations and disaster prevention, maintenance and operation of the mobile radio system of the MCA scheme using an analog wave at the start of service for each route to have been. Update the mobile radio equipment that has now dilapidated, carrying digitized at the same time, the discussion study of the system construction of the design and use forms and necessary function by utilizing the IP network that is leading development in our communication line maintenance plan since went, I studied as well as reporting the results, etc., and is configured to perform the operation method and introduced future development using next generation mobile radio and new features.

  • 来島海峡第一大橋のセンターステイロッド破断の原因究明と対応

    An Investigation of the Cause of Center Stay's Failure and its Countermeasure in the 1st Kurushima Kaikyo Bridge

    小河正次・梶尾光邦・溝上善昭

    Shoji Ogo, Mitsukuni Kajio, Yoshiaki Mizokami

    来島海峡大橋のセンターステイは常時及び暴風時の桁とケーブルの相対変位を押さえ、支間中央付近の短ハンガーの傾斜角を抑制し、ハンガーの曲げ疲労防止を行う目的で設置されており、地震時には発生張力の60%(再現期間25年の地震相当)でロッド部が破断するよう設計されている。しかし設計張力を受けていない来島海峡第一大橋の下り線側センターステイロッド2本が、想定した破壊形態であるステイロッドの最小断面部では無く、ロッド取り付けカプラーのねじ部で破断しており、破面観察の結果、繰り返し荷重による疲労損傷であることが判明した。本稿では、損傷要因を確認するために実施した破面観察等の詳細調査、荷重計測による疲労損傷度の推定及び今後の対応策について報告するものである。

    Center stays are installed in the 1st Kurushima Kaikyo Bridge, a long-span suspension bridge with a center span of 600 m, to restrain the longitudinal girder displacement, which contributes to prevent short-length suspender ropes from inclining excessively and thus from being bending fatigued. The stays are designed to intentionally fail at rod portions when 60% of a design seismic tension force, equivalent to one in case of an earthquake with a return period of 25 years, acts.

    Failure of two stays on the outbound side of the bridge was observed even though the stays had not been subjected to the design tension force. Besides, the failure occurred at screw portions of couplers at the rod-to-girder connection, not at the rod portions where its cross sections are intentionally reduced to induce the failure. An observation of the fracture surfaces revealed that the failure was caused by fatigue due to cyclic loading. This paper presents investigations, such as observations of the fracture surfaces, performed to identify the cause of the failure, fatigue damage estimations performed by measuring acting forces in the stays and countermeasures to be taken.

【長大橋技術センターアニュアルレポート】Annual report of Long-Span Bridge Engineering Center

  • 瀬戸大橋トラス橋の耐震対策

    Study on Seismic Retrofit of Seto-Ohashi Bridges (Truss Bridges)

    福永勧・河藤千尋

    Susumu Fukunaga, Chihiro Kawatoh

  • 表面保護工によるコンクリート内部含水率の変化

    Investigation of inside moisture content of surface protected concrete

    楠原栄樹・山根彰

    Shigeki Kusuhara, Akira Yamane

  • 鋼床版支点部ウェブギャップ板のまわし溶接部に発生した亀裂の補修検討

    Study on repair method for crack in vertical stiffener at support of steel deck

    藤城忠朗

    Tadaaki Fujishiro

【技術ニュース】Technical news