1. 企業情報サイト
  2. 技術情報
  3. 本四技報
  4. Vol.41 No.127 2016.9

本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.41 No.127 2016.9

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • 千年、二千年の時を超えて

    We are in the stream of thousands of years of human history

    酒井利夫

    Toshio Sakai

【技術論文】Technical report

  • 交通管制システムの一元化集約と仮想化導入

    Centralization and Virtualization of Traffic Management System

    三橋直樹

    Naoki Mitsuhashi

    交通管制システムは、高速道路における交通管制業務を実施するための重要な基幹システムである。

    本州四国連絡高速道路(以下「本四高速道路」という。)における交通管制システムは、交通管制業務を実施する各路線単位で整備され、それぞれが独立した運用を行ってきた。

    新たな交通管制システムは、本四高速道路3路線の交通管制システム構成装置の処理機能を統合又は集約により一元化するとともに、仮想化技術を用いて各仮想サーバに処理機能を割り当てたハードウェア集約型のシステムとした。

    本稿は、交通管制システムの一元化集約とサーバ仮想化の設計・施工について報告するものである。

    The traffic management system is an important backbone system for traffic control operation. The traffic management systems of Honshu-Shikoku Bridge Expressway had been constructed and independently operated in each expressway route.

    The new traffic management system were centralized to the one system by unifying or consolidating the process functions of the three traffic management systems in the three routes of Honshu-Shikoku Bridge Expressway, and realized hardware consolidation by virtualization technology that enabled multiple virtual servers to which each process function was allocated to run on a single physical server.

    This paper describes the design and construction of centralization and server virtualization of the traffic management system.

  • 木津高架橋の耐震補強設計・施工

    Design and construction of seismic retrofit for Kizu Viaduct

    村上博基・横井芳輝

    Hiroki Murakami, Yoshiteru Yokoi

    本州四国連絡高速道路株式会社(以下「本四高速(株)という。」)では、大規模地震発生時において本州と四国の県庁所在地間を結ぶ緊急輸送道路を直轄国道と連携して確保するために、神戸淡路鳴門自動車道の一部区間の橋梁について耐震補強を進めているところである。本稿では、鳴門IC付近に位置する木津高架橋、鳴門ICランプ橋、中山谷川橋の3橋を対象に実施した耐震性能照査、耐震補強設計及び耐震補強工事の概要について報告する。

    Honshu-Shikoku Bridge Expressway Co., Ltd. is doing seismic retrofit for highway bridges located in some part of Kobe-Awaji-Naruto Expressway. The seismic retrofit is being carried out in order to secure the emergency route which connect the prefectural capitals of Honshu and Shikoku Islands together with national highways in case of huge earthquake in the future. This paper reports the outlines of the seismic performance evaluation, design, and construction of seismic retrofit of Kizu Viaduct, Naruto IC Ramp Bridge and Nakayamatanigawa Bridge,located near the Naruto IC.

  • 瀬戸大橋ケーブル送気乾燥システムの改善経緯と今後の課題

    Improvement of Dry Air Injection System for Main Cables in Seto Ohashi Bridges and Future Issues

    門田整達・竹口昌弘

    Yoshikatu Kadota, Masahiro Takeguchi

    瀬戸大橋のケーブル送気乾燥システム(以下「送気システム」という。)は、供用後約10年が経過した1998年~1999年に設置し、運用を開始した。しかしながら、部位によってはケーブル内湿度が管理基準値(相対湿度40%以下)を満足しなかったことから、段階的に送気システムの改善、アンカレイジスプレー室内除湿を行い、2015年度末に吊橋3橋の主ケーブル全体の湿度を管理基準値以下とする環境が整備された。

    これらの結果、ケーブル内湿度は大きく改善されたが、近年、一部の範囲で湿度が上昇傾向にあることが確認されている。本稿では、これまでの送気システム改善の経緯とその効果、カバー増設時に実施したケーブル腐食調査、及び今後の課題を示す。

    The Dry Air Injection System for main cables installed in the Seto-Ohashi Bridges has been in operation since 1998-1999 when ten years had passed since their opening. Since relative humidity (RH) inside the cables in some portions had been observed to remain over 40% RH (target value) even after its operation, phased improvement of the system as well as dehumidification of the splay chambers had been implemented and completed in 2015.

    Although RH inside the cable had been drastically improved owing to those efforts, rising trend of RH in some portion has recently been seen. This paper describes the outline of the system's improvement, unwrapping observation of the cables and future issues.

【技術開発年次報告】Annual report of technology development

  • 技術開発と保全技術交流会議

    Technology Development and Maintenance Technology Committee

    荻原勝也・西谷雅弘

    Katsuya Ogihara, Masahiro Nishitani

  • 防食分科会 塗装(鋼)WGの取組

    Report of Working Group for Metal Coating System, Anticorrosion Subcommittee

    楠原栄樹・竹口昌弘・久米昌夫

    Shigeki Kusuhara, Masahiro Takeguchi, Masao Kume

  • 防食分科会 コンクリート保護工WGの取組

    Report of Working Group for Concrete Coating System, Anticorrosion Subcommittee

    楠原栄樹・山根 彰

    Shigeki Kusuhara, Akira Yamane

  • 防食分科会 海中基礎防食WGの取組

    Report of Working Group for Anticorrosion for Underwater Foundations, Anticorrosion Subcommittee

    竹口昌弘・楠原栄樹

    Masahiro Takeguchi, Shigeki Kusuhara

  • 防食分科会 ケーブル送気WGの取組

    Report of Working Group for Cable Dehumidification System, Anticorrosion Subcommittee

    岡本 豊・大浦義司

    Yutaka Okamoto, Yoshiji Oura

  • 疲労分科会の取組

    Report of Fatigue Subcommittee

    溝上善昭・森山 彰

    Yoshiaki Mizokami, Akira Moriyama

  • 耐震分科会の取組

    Report of Seismic Subcommittee

    西谷雅弘・河藤 千尋

    Masahiro Nishitani, Chihiro Kawatoh

  • 点検分科会 点検技術WGの取組

    Report of Working Group for Inspection Technology, Inspection Subcommittee

    花井 拓・森山 彰

    Taku Hanai, Akira Moriyama

【海外報告】Overseas report

  • ケニア国道路維持管理プロジェクト

    The Road Maintenance Project in Kenya

    池田 秀継

    Hidetsugu Ikeda

  • トルコ オスマン・ガジ橋

    Osmangazi Bridge in Turkey

    西谷雅弘

    Masahiro Nishitani

【技術ニュース】Technical news

  • 韓国道路公社との技術交流~第9回技術交流会の開催~

    The 9th Technical Meeting between HSBE and KEC

    遠藤和男

    Kazuo Endo

  • 第9回国際吊構造橋梁管理者会議

    The 9th International Cable Supported Bridge Operators’ Conference (ICSBOC2016)

    遠山直樹

    Naoki Toyama

  • 第8回橋梁の維持管理と安全性に関する国際会議 (IABMAS2016)

    8th International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management (IABMAS2016)

    溝上善昭

    Yoshiaki Mizokami