本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.45 No.136 2021.3

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • 技術者としての技術力向上を考える

    Improvement of technical capabilities of bridge engineers

    大江慎一

    Shinichi Oe

【技術論文】Technical report

  • 明石海峡大橋主ケーブルの開放調査

    Internal inspection of main cable of the Akashi Kaikyo Bridge

    永瀬繁幸・杉町直明・藤澤幸廣

    Shigeyuki Nagase, Naoaki Sugimachi, Yukihiro Fujisawa

    明石海峡大橋では、主ケーブル内部素線の防食にあたって、世界に先駆けてケーブル送気乾燥システムが供用当時から導入されている。供用から20年を経過した平成30年度に、システムの効果確認のため、排気カバーとゴムラッピングを一部開放してケーブル内部素線の状況を確認した。また、主ケーブルの塗装消耗量を調査することでラッピングの維持管理に関する情報を得た。それぞれの調査結果及び今後更に長期間にわたってケーブル送気乾燥システムを維持するための、ラッピングの保全に必要な今後継続するべき調査について報告する。

    In the Akashi Kaikyo Bridge, the dry air injection system has been introduced since the the bridge was opened to protect the main cable wire from corrosion. In 2018, after 20 years of service, the exhaust cover and rubber wrapping were partitially removed to observe the current status of the cable wire and to confirm the effect of the system. In addition, information on the maintenance and management of wrapping was obtained by investigating the amount of consumption of cable coating. In this paper, the results of each survey and the necessary investigation that should be continued for maintain the cable wrapping and the dry air injection system for a long time in the future are reported.

  • 明石海峡大橋主塔外面作業車の開発

    Development of maintenance vehicle to improve accessibility to outside of main towers of Akashi Kaikyo Bridge

    岡村英史・香川晃・東秀樹

    Hidefumi Okamura, Akira Kagawa, Hideki Higashi

    長大橋の点検や補修等の保全作業を行うためには、高所での安全かつ効率的な近接手法が必要になる。しかし、主塔高さが300mに達し、かつ高さに応じて塔柱断面が大きく変化する明石海峡大橋では、既存の技術を用いて塔作業車を安全かつ効率的に運用するには多くの課題があった。このため、これまでに得られた知見を元に塔柱用外面作業車を新たに製作した。本稿では、製作にあたり実施した形式検討、吊下げ用ワイヤロープの振れ止め対策、段差乗り越え性能の確保、軽量化対策などの課題に対する検討内容と実橋での運用結果について報告する。

    To maintain long-span bridges, we are required to approach heights with safeness and efficiency. However, to approach Akashi tower (Akashi Kaikyo Bridge main towers), which is about 300 meter high and sectional area decrease toward top of tower, we need to solve many problems. Therefore, we develop maintenance vehicle to approach outside of Akashi tower based on previous experience. In this paper, we report some of consideration (for example: vehicle type, to reduce vibration of wire rope, how to get over difference in level, weight saving) and results of experiment at Akashi tower.

  • 瀬戸大橋桁橋部の耐震補強工事

    Seismic retrofit of girder bridges in Seto-Ohashi Bridges

    村上博基・平山靖之

    Hiroki Murakami, Yasuyuki Hirayama

    瀬戸大橋の耐震補強工事は、平成26年度から開始し、約7年間をかけて令和2年度末に完了した。ここでは、瀬戸大橋を構成する橋梁群の内、吊橋、斜張橋、トラス橋を除く桁橋部の耐震補強工事の概要について報告する。耐震検討においては、道路橋示方書・同解説に規定される耐震性能2を満足するよう現況照査を行なった。耐震補強においては、照査結果より、橋脚のせん断耐力や支承の耐力が不足する箇所について、耐震対策として繊維巻立て補強や支承補強を実施した。

    Seismic retrofit work of the Seto-Ohashi Bridges and approach viaducts started in 2014, and completed in the end of FY2020. This paper describes the seismic retrofit work of the girder bridges, excluding suspension bridges, cable-styaed bridges, truss bridges in the Seto-Ohashi Bridges. The girder bridge were verified and retrofitted to meet the design requirement, Seismic Performance Level-2, specified in “the Design Specifications for Highway Bridges.” According to the result, it was found that shear capacity of bridge piers and strength for bearings were not sufficient against large-scale seismic motions. Fiber sheet lining around the piers and reinforcement of the bearings were done as seismic countermeasures.

  • 非破壊検査手法を活用した鋼床版舗装の劣化度評価

    Deterioration evaluation of steel plate pavement using non-destructive inspection method

    梶尾光邦・森田英明・太田雅彦

    Kajio Mitsukuni, Morita Hideaki, Ota Masahiko

    鋼床版のグースアスファルトは、水などの外部劣化因子から鋼床版上面を保護する重要な役割を果たしている。最近の事例では、舗装の表層改良に伴う切削時にグースアスファルトまで損傷が進行している箇所が局所的に確認されており、その劣化度評価が鋼床版舗装の維持管理において重要になっている。

    本稿では、マイクロ波レーダを搭載した非破壊調査車両を用いて、時速80kmで走査して路面から舗装内部データを取得し、その3次元化処理データに基づく画像診断及び反射波形の時間-周波数分析による鋼床版舗装に対する劣化度評価手法の有効性について報告する。

    Goose asphalt on the steel plate plays an important role in protecting the upper surface of the steel plate from external deterioration factors such as water. In recent cases, it has been confirmed that damage has progressed to goose asphalt during cutting due to the improvement of the pavement surface layer, and the evaluation of the degree of deterioration is important in the maintenance of steel deck pavement. In this paper, a non-destructive inspection vehicle equipped with a microwave radar is used to scan at a speed of 80km/h to acquire pavement internal data from the road surface, and image diagnosis and time-frequency analysis of reflected waveforms are performed based on the three-dimensional processing data. We report the effectiveness of the deterioration evaluation method for steel deck pavement.

【技術開発報告】Report of technology development

  • TRSを用いたUリブ鋼床版ビード貫通亀裂の下面補修工法の施工マニュアル

    Manual for repair method for bead-penetrating crack using Thread Rolling Screw from the underside of the orthotropic steel deck

    有馬敬育・西谷雅弘

    Noriyasu Arima, Masahiro Nishitani

【海外報告】Overseas report

  • 海外の橋梁技術者を対象に研修を実施

    Technical training program for bridge engineers from developing countries

    遠山直樹・池田秀継

    Naoki Toyama, Hidetsugu Ikeda

【技術ニュース】Technical news

  • 岩城橋の工事現況

    Iwagi Bridge Construction Progress

    遠山直樹

    Naoki Toyama