1. 企業情報サイト
  2. 技術情報
  3. 本四技報
  4. Vol.16 No.62 1992.4

本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.16 No.62 1992.4

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • 明石海峡大橋の主塔基礎の完成

    Completion of Tower Foundations for the Akashi Kaikyo Bridge

    佐伯彰一

    Shoichi Saeki

【技術論文】Technical report

  • 鋼橋等塗装基準の改訂

    Revision of Steel Bridges Coating Standards of HSBA

    糸日谷淑光

    Toshimitsu Itohiya

    本州四国連絡橋の橋梁は、海峡部長大橋梁が特徴で鋼橋の腐食に対しては厳しい環境に位置している。鋼橋の防錆については昭和55年3月に制定された「鋼橋等塗装基準」に基づいているが、維持管理面から見た場合の鋼橋塗装のあり方を検討し、平成2年4月に今までの基準を全面改訂した。改訂の趣旨は維持管理費のコスト低減に向け塗替周期の延長を目的としているため、海峡部橋梁の上塗りには従来から用いられているポリウタレンに替え耐候性のより優れたふっ素樹脂塗料を採用した。その他の改正点としては、ケーブル関係の仕様及び亜鉛めっき面への仕様、また新設の仕様に加えて塗替の仕様も新しく追加した。本報文は、これらの改正内容について、その概要を述べるものである。

    The Honshu-Shikoku Bridges, being characterized by a number of its long spans across the straits, located in a severe atmospheric environment where it may easily cause corrosion. Corrosion control is based on the Steel Bridge Coating Standards of HSBA set up in March, 1980. The system of coating steel bridges had been tested from the viewpoint of maintenance until a full revision of the standards was made in April, 1990.

    The revised standards are intended to lower the frequency of repainting so as to reduce their maintenance costs. The fluororesin paint, more resistant to the action of the weather, has newly been adopted instead of the polyurethane paint for finish coating of them across the straits. Various other improvements comprise the specifications concerning the cables and the bridge steel galvanizing specifications. The specifications for repainting them have been also supplemented besides the newly-established standards. This paper aims to show this revision in brief outlines.

  • 明石海峡大橋4Aアンカレイジ土留工の設計と施工

    Design and Work of Earth-Retaining Structure for Akashi Kaikyo Bridge 4A Anchorage

    有馬勇・末永清冬・村田知司

    Isamu Arima, Kiyofuyu Suenaga, Tomoji Murata

    明石海峡大橋4Aアンカレイジ基礎部は、淡路島の北端部に位置し、有数の景勝地であるとともに、平穏な地域でもある。本報告は、基礎部の構築にあたり、周辺の社会環境条件、地質条件等を反映して行った土留工の設計・施工について報告する。柱列式連続壁土留工法を用いて土留壁を構築し、アースアンカーを併用して内部掘削を進めるもので、掘削機械としては、全施回型オールケーシング掘削機及びエアハンマーを用い、国内でも最大級の土留壁となる。大深度の土留壁の設計は、弾塑性法等を用いて行った。また、アースアンカーの施工状況、薬液注入工と計測及び土留壁全体の安全確保の為の計測計画等についても紹介する。

    Anchorage foundation of 4A for Akashi Kaikyo Bridge is located at the northernmost of Awaji Island, which is one of the most picturesque places. This report describes the design and construction of the earth-retaining wall for anchorage foundations considering social and geological conditions. The nation's biggest deep earth-retaining wall was planned to be built by the lined-steel pipe piles method, facilitating inner excavation using earth anchors. The steel pipe piles were drived by all moving casing cutters and air hummers. The design of the deep earth retaining wall has been performed by the elasto-plastic method. The details of earth-anchoring, chemical grouting, instrumentation plan of the entire earth-retaining wall for accident prevention are introduced.

  • 橋梁用マスコンクリートにおけるニ成分系低発熱型高流動コンクリートの開発(その1)

    Development of Highly-Plasticized concrete Composed of Binary-Blended Low Heat Cement for Massive Bridge Structures

    金沢克義・有馬勇・末永清冬・村田知司

    Katsuyoshi Kanazawa, Isamu Arima,
    Kiyofuyu Suenaga, Tomoji Murata

    明石海峡大橋のアンカレイジでは、大量のコンクリートを社会環境や法規制等の制約条件の中で所定の品質を確保しながら急速に施工する必要がある。筆者らは、二成分系低発熱型セメントを用い、最大径40mmの粗骨材を使用した今までに前例のない高流動コンクリートを橋梁基礎用として開発した。これは近年の熟練労働力の不足に伴う品質低下を防止し、広範囲な打設面積や鋼材の密集する箇所へ材料分離することなく流動し、充填されるという作業能力の向上を可能にするコンクリートである。本稿においては、4Aアンカレイジへの適用を前提として、材料の選定、基礎物性、設計・施工法の課題を室内及び現場実験により検討し開発してきたもののうち、室内基礎実験について報告する。

    The legal and social conditions impose many restrictions on the placement of mass concrete; a large amount of cast-in-place concrete for large bridge foundations has to be placed rapidly, and it is very important to maintain its quality during placement. The authors have developed unprecedented highly-workable-concrete which is mixed with binary low-heat cement and coarse aggregate with a grain size of max. 40mm designed for bridge foundations.

    Such concrete can prevent the quality deterioration which is often caused of recent lack of skillful workers, and also can raise efficiency of the work, because the concrete flows to wide area or to concentrated steel portion without segregation and fills even narrow space with it own. The authors have been conducting laboratory and field tests to examine the problems of material selection, the basic physical properties, the design and construction methods, and so on in order to apply the concrete to the anchorage foundation of 4A for Akashi Kaikyo Bridge, and in this report result of the laboratory test for basic physical property will be mentioned.

  • 生口橋塔独立時の同調液体型制振装置

    Tuned Liquid Damper used for Freestanding State of the Tower of Ikuchi Bridge

    藤原亨

    Tohru Fujiwara

    生口橋塔の耐風安定性については、風洞実験結果から独立時に比較的低風速域で渦励振振動が発生することが予想された。この振動は、塔本体の強度上問題となる程度のものではないが、塔部の桁支持点直近に設けた本橋特有の構造である鋼桁とPC桁の接合部のコンクリート硬化時の振動が、品質上問題となることなどから制振対策を行うこととした。制振装置としては、施工性、経済性を考慮し、大型矩形タンク内の水の動揺を利用した、同調液体制振装置を採用し、現地において自由減衰振動実験を行い、制振効果を確認するとともに、周波数および減衰率の調整を行った。実験結果から、本制振装置の設置により塔の見かけの減衰率が大幅に増大し、所要の制振効果が得られることが確認された。

    A wind tunnel test to verify the wind resistant design of the freestanding tower of lkuchi Bridge has revealed that vibrations due to eddy excitations often occur at comparatively low levels of wind velocity. These vibrations rarely cause serious damage to the structural strength of the tower, but their occurrence right near the joint, structurally peculiar to this bridge, where a steel girder and a PC girder meet in the body of the tower, poses a serious problem for gaining the required strength of the concrete placed : therefore vibration control measure have been applied to solve concrete quality problems during placement or after hardening. The Tuned Liquid Damper TLD has been adopted as a vibration control device to withstand the dynamic movement of the liquid within a water tank. A free damped vibration test is conducted at the site to confirm its vibration control performance, and to adjust the frequency and damping factor. These results show that the installation of TLD allows the apparent damping factor of the tower to remarkably increase, and the required effect of vibration control can be achieved.

  • 来島大橋上部工の耐震性

    A Seismic Study on superstructure of Kurushima Bridge

    大橋治一・中村哲也

    Harukazu Ohashi, Tetsuya Nakamura

    三連吊橋である来島大橋の上部工について、来島大橋の下部工に関する耐震設計法が定められたことを受け、その耐震性に関しての検討を行った。検討項目は、①タワー・ピア系モデルを用いた地盤と構造物応答特性の感度分析 ②吊橋全体系を用いた応答特性 ③三連吊橋の応答特性 ④長周期地震動の影響 ⑤位相差地震の影響である。①、②、③は応答スペクトル解析、④、⑤は時刻歴応答解析によった。また、この結果と従来の耐震設計法による結果との比較を行った。

    結果は、三連吊橋という特徴から耐震性に及ぼす影響は表れず、1橋単位での全体系モデルによる解析で十分であること、また上記の耐震設計法によると主塔の設計においては地震力が支配的になることはないことが判明した。

    An earthquake resistance design of the superstructure of Kurushima Bridges, three continuous suspension bridges, is examined in connection with the fact that a code for the aseismic design of its substructure was set. The following items are considered; ①A sensibility analysis of the ground and the structural response using a tower-pier model; ②Response characteristics of an entire system of one suspension bridge; ③Response characteristics of three continuous suspension bridges; ④An influence of long period earthquake motion; ⑤ Effects of phase difference inputs of earthquake motion. ① ,②and ③ are based on a response spectrum analysis, while ④ and ⑤ on a time history response analysis. These results are compared with those obtained by the conventional aseismic design. It becomes clear that it is sufficient to analyse the entire model of one suspension bridge and it is not necessary to analyse three continuous suspension bridges as a whole, and that earthquake force does not predominate in the design of main towers.

【海外報告】Overseas report

  • IABSE出張報告

    Report of a IABSE Symposium in Leningrad

    松本弘輝

    Hiroki Matsumoto

【技術ニュース】Technical news