本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.19 No.75 1995.7

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【巻頭言】Prefatory note

  • 兵庫県南部地震に思う

    Some Thoughts of South Hyogo Earthquake

    佐伯彰一

    Shoichi Saeki

【技術論文】Technical report

  • 高架橋の多径間連続化における耐震設計

    Earthquake-Proof Design for Viaduct with Continued Deck

    山岸一彦・池田博・大和屋豊・高月俊治

    Kazuhiko Yamagishi, Hiroshi Ikeda,
    Yutaka Yamatoya, Shunji Takatsuki

    高架橋の多径間連続化を検討するにあたり、橋脚高さが著しく異なる場合や、支持地盤が大きく変化する場合、また、構造特性の異なる高架橋を連続化する場合など、慣性力を支える橋脚等の下部構造が一様な振動特性を持たないために振動性状が複雑となり耐震設計上問題と考えられる場合が多く見られる。本文は多径間連続化の実施例の中から特徴的な例を選び連続化により増大する上部工地震時慣性力をいかに分散支持するか各部材の剛性、終局強度、変形性能をどのように考えるかといった問題について検討したものである。

    In studying a method to unite decks of a viaduct into a longer continuous deck, there may arise some problems with earthquake-proof design that are associated with complicated properties of vibration in a viaduct due to heterogeneous vibration characteristics of substructure, which are brought about by a great variance in pier heights, heterogeneous geology of support grounds, or united viaducts each of which first had respective structural properties. Picking up some typical examples of continued decks, this paper discusses of problems on how to handle stiffness, ultimate strength, deformation properties of respective members of viaduct, as well as of how to separately support the deck when bearing the earthquake force of inertia.

  • 「鋼上部構造の設計にFEM解析を適用するためのガイドライン(案)」の運用上の留意点

    Some comments on the use of “Guideline for the application of finite element analysis in the design of steel superstructures"

    大橋治一・大川宗男

    Harukazu Ohashi, Muneo Ohkawa

    鋼上部鋼の設計に適用されているFEMにおいては、解析手法、モデル化の方法、解析結果の評価方法等は、一般的な基準がないまま、設計実務技術者にその判断を委ねており、その結果、FEMの適用に当たり統一された評価がなされていないなどの問題が生じている。そこで、設計実務技術者を対象として、FEM解析に伴う問題点への対処方法の目安及び判断材料を示すことを目的に、「鋼上部構造の設計にFEM解析を適用するためのガイドライン(案)」を制定した。本文は、ガイドラインの運用上の留意点、特に解析結果の評価法を重点に述べたものである。

    Finite element analysis is widely used in the design for steel superstructures. However, because there is no such manuals that properly describe the method of analysis, analytical modeling, and evaluation of the analytical results, all those judgments have so far relied on a structural design engineer. As a result, some problems arise with a lack of consistency in the evaluation. "Guideline for the application of finite element analysis in the design of steel superstructures" was therefore established for aiming at helping structural design engineer with some hints for problem-solving associated with the application of finite element analysis and for adequate judgment of results. This paper describes some comments on the use of the guideline with special emphasis on the evaluation of analytical results.

  • 明石海峡大橋大型風洞試験でのガスト応答特性に関する検討

    Study on Gust Response of Akashi-Kaikyo Bridge through Full Model Wind Tunnel Test

    北川信・金崎智樹・勝地弘

    Makoto Kitagawa, Tomoki Kanazaki, Hiroshi Katsuchi

    大型風洞施設において実施された明石海峡大橋全橋模型風洞試験のうち、境界層乱流中で観測されたガスト応答特性について、数値解析結果と比較することで長大橋のガスト応答特性を考察した。その結果、長大橋のガスト応答を推定する際には、空間相関関数など現行の解析手法における解析条件にいくつかの改良点が見つかった。

    Gust response properties for long-span bridges were investigated by comparing results of numerical analysis with those of gust responses observed in a boundary-layer turbulent flow of full model wind tunnel tests of the Akashi Kaikyo Bridge, which have been carried out in the boundary layer wind tunnel facility. As a result, some analytical conditions, such as spatial correlation factor, should be amended of current analysis in forecasting gust responses of a long-span bridge.

  • 明石海峡大橋補剛トラスの設計

    Design of Stiffening Truss Deck for the Akashi Kaikyo Bridge

    金崎智樹・大江慎一・井上純三

    Tomoki Kanazaki, Shinichi Ohe, Junzo Inoue

    明石海峡大橋の補剛桁は、耐風安定性、施工性、経済性など種々の面から検討された結果、トラス形式が採用された。補剛桁の設計にあたっては、解析に部材を忠実に再現した立体トラスモデルを使用して解析している。また、補剛桁の主構上下弦材はそのほとんどが暴風時で決定されており、材質としては死荷重軽減を目的として、主構上下弦材にHT780、HT690などの調質高張力鋼を多用している。さらに、ハンガー定着部としては、PWSハンガーに対応したピン定着形式を採用している。本報告では、これらの明石海峡大橋補剛トラスの構造設計上の特徴を中心にその設計概要をまとめたものである。

    A truss type deck was employed for the Akashi Kaikyo Bridge after various examinations on aerodynamic stability, structural efficiency in work implementation, and economy. In design of this stiffening truss a numerical model for the 3-dimensional truss was worked out in high precision and used in the analysis. Dimensions of the most of lower and upper chord members were determined from the design condition of gale-force wind, and their materials used are thus of the quenched and tempered high strength steel such as HT780 and HT690 in order to reduce the self-weight. The suspender ropes are to be fixed by means of a pin joint system that better suit PWS type suspender. This report summerizes the design procedure of the stiffening truss of the Akashi Kaikyo Bridge with emphasis on some characteristics in structural design.

  • 来島大橋2P、9Pコンクリートケーソン設計・施工

    Design and construction of 2P and 9P caissons for the Kurushima Bridge

    冨田大造・吉田茂司

    Daizo Tomita, Shigeji Yoshida

    本州四国連絡橋の海中基礎において設置ケーソン工法によるものについては、従来鋼製ケーソンを使用してきた。その内、来島大橋3P・4A・5P、多々羅大橋2P・3Pは鋼製ケーソンの防食のため、塗装と流電陽極を併用した複合電気防食方式を採用した。来島大橋2P・9Pでは、基礎位置での海象・気象条件、及び基礎の規模を、鋼ケーソンと比較した結果、経済性及び防食性に優れる、鉄筋コンクリート製ケーソンを採用した。2Pは平成6年5月、9Pは平成5年5月に無事所定位置に設置を完了した。本文は鉄筋コンクリート製ケーソンを選定するに至った経緯、及びケーソンの設計・製作・設置の工事概要について報告するものである。

    The steel caissons have been commonly used for precedent underwater works, on the laying-down caisson method of the Honsyu-Shikoku Bridge Authority. Inter alia, 3P, 4A, and 5P of Kurushima Bridge, and 2P and 3P of Tatara Bridge have employed a combined anti-corrosive system with coating and cathodic protection. As for 2P and 9P of Kurushima Bridge, reinforced concrete caissons were employed for its merits with economy and anti-corrosive performance as compared with those of the steel caisson. 2P and 9P were installed at their proper positions in May 1994 and May 1993 respectively. This paper reports the course of selection of reinforced concrete caissons, and outline of design, construction and installation of the caissons.

【海外報告】Overseas report

  • トルコの道と橋

    Roads and Bridges in Turkey

    岡野哲

    Satoshi Okano

  • スエズ運河に架ける

    Crossing Over the Suez Canal

    平原伸幸

    Nobuyuki Hirahara

【技術ニュース】Technical news