本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.20 No.79 1996.7

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【巻頭言】Prefatory note

  • 長大橋技術の継承、高度化

    Bequeath and Upgrade of Long-Span Bridge Technology

    縣保佑

    Agata Yasusuke

【技術論文】Technical report

  • 明石海峡大橋補剛桁架設(大ブロック架設)

    Erection of Stiffening Girder of Akashi Kaikyo Bridge-Large Block Erection

    大江慎一・伊藤進一郎・河藤千尋

    Shinichi Ohe, Shinichiro Ito, Chihiro Kawato

    明石海峡大橋の補剛桁架設は、大ブロック架設と面材架設により行われる。大ブロック架設は、補剛桁架設当初に主塔部で4回、橋台前面で2回の計6回実施した。大ブロックには、トラベラクレーンや移動防護工等の主要架設機械を搭載することにより、施工安全性の向上と、工程の短縮が可能になった。本報告は、明石海峡大補剛桁工事で実施した大ブロック架設について、工法の選定経緯も含め、本橋において実施した補剛桁大ブロック架設の概要をまとめたものである。

    The stiffening girder of Akashi Kaikyo Bridge has been erected by both methods: the incremental launching and the large block. The safety and time reduction in work were achieved by pre-installation of traveler cranes and movable bottom scaffoldings with the large blocks. This reports summarizes the large block erection work of the bridge including the process of selection of the work method.

  • リンク式伸縮装置の改良

    Improvement on Link-type Expansion Joint

    林義信・藤谷邦夫・佐伯成巳

    Yoshinobu Hayashi, Kunio Fujltani, Narumi Saeki

    リンク式伸縮装置は、長大橋のような大伸縮をする箇所に使用され、瀬戸大橋では斜張橋(櫃石島橋、岩黒島橋)及びトラス橋(与島橋、番の州高架橋)で採用されている。

    伸縮装置のフィンガー部について、騒音・振動対策のため、一体鋳造のフィンガーを防振ゴムではさみ込んで定着する構造に改良した。

    ここでは改良型伸縮装置の構造、製作、交換工事等について報告する。

    The link-type expansion joint has been used for such long-span bridges having a large amount of expansion and contraction like the cable-stayed bridges (Iwakurojima and Hitsuishijima Bridge) and truss bridges (Yoshima Bridge and Bannosu Viaduct) of the Seto Ohashi Bridge. This joint system was improved to suppress noise and vibration. The improved joint adopted a solid forded-steel fingers supported by damper rubber. This report shows the structure, fabrication, and replacement work at site on the link-type expansion joint.

  • 新尾道大橋の景観設計

    Aesthetic Design on New Onomichi Bridge

    武山哲郎

    Teturo Takeyama

    新尾道大橋(中央径間:215m)は、現在供用中の尾道大橋の西側55mの位置に平行に建設される。架橋地点の尾道市は、港町として発達したが、芸術、文化、観光の街でもあり、景観の保全、創造などについて積極的な取り組みを行っている。このようななか、尾道大橋は地域のシンボルとして認識され、周囲の景観とも良く調和し、訪れる旅人のパノラマ眺望の対象ともなっている。新尾道大橋の景観設計に当たっては、これらの点に配慮しつつ基本テーマを調和と創造と定め、各種橋梁形式の検討を行い、一本塔柱斜張橋(7段ハープ)を選定した。

    The new Onomichi Bridge (center span length: 215 meters) will be constructed 55 meters west of and alongside the existing Onomichi Bridge. The Onomichi City, which includes the bridge site, has been vitally tackled the preservation of historic culture and the creation of a new one, since the community has been developed as a city of port as well as art, culture and scenery. On this background the Onomichi Bridge has been a symbol of the area, and made a harmony with surrounding scenery presenting a vista for the tourists. The aesthetic design on the new Onomichi Bridge took a consideration on this background, and determined the main themes on the design as harmony and creation. As a result, a cable-stayed bridge with a couple of single-pylon (7-story harp type tendons) was selected from the alternatives.

  • 多々羅大橋の景観設計

    Aesthetic Design of Tatara Bridge

    森山彰

    Akira Moriyama

    多々羅大橋の景観設計にあたっては、優れた構造景観を創出し、架橋地域の自然環境との調和を図ることを目的とした。景観設計上の主役である塔に、従来にないスリット付き逆Y型塔を採用したが、この選定に至る経緯を示すとともに、ケーブル配置や橋脚形状等の検討結果について概説する。

    Aesthetic design of the Tatara Bridge aimed at the creation of structural elegance to make a harmony with natural scenery of the bridge site. The paper introduces a course of selection on an inverse-Y shape pylon with a groove, which is a main feature of the aesthetic design, as well as the other study items such as the cable arrangement, the shape of piers, etc.

  • 多々羅大橋ケーブル制振対策

    Vibration Control of Cables of the Tatara Bridge

    藤原亨・森山彰

    Toru Fujiwara, Akira Moriyama

    多々羅大橋のケーブルは、長尺化に伴い既存のケーブルに比べ固有振動数が著しく小さくなる。このため、実物大ケーブルを用いた風洞試験により低振動数域でのレインバイブレーション特性の調査、減衰付加および空力対策断面による制振対策の効果を調査した。その結果、制振対策としてケーブル表面にディンプル加工をした空力対策ケーブルを用いることで、ケーブルの耐風安定性の向上を図ることとした。

    The cables of Tatara Bridge are longer and have much lower natural frequency than those of ordinary bridges. Therefore, a wind tunnel test using a full scale sectional model was conducted to investigate characteristics on rain vibration within low frequency range and efficiency of damping system such as added damping method and aerodynamic shaping method. As a result, it was found that the aerodynamic stability of the cable can be raised by employing dimpling process on the surface of cable cover.

  • 来島大橋6P・7A山留工(鉄筋補強土工法)の設計・施工

    Design and Construction of Earth-Retaining cut with Reinforcement for Kurushima Bridge 6P and 7P

    伊藤稔明・金保勉・遠藤和男

    Toshiaki Ito, Tutom Kanaho, Kazuo Endo

    長大橋である来島大橋の下部工の陸上基礎1A、6P、7A、10Aは、基礎構造として大規模なものになり、この建設にあたっては、掘削による地形改変を極力抑え、発生残土を抑制し自然景観に与える影響を小さくする必要から山留め工を採用して、ほぼ垂直な切土掘削を実施している。

    本稿は、馬島島内の下部工基礎(6P、7A)で、施工した鉄筋補強土工法の設計・施工の特徴および計測結果を報告する。

    The on-land foundations of 1A, 6P, 7A and 10A for the Kurushima Bridge are large structures. The earth retaining method with reinforcement was employed for the earthwork of these foundations in order to make upright cut, since the earthwork volume should be suppressed as minimum as possible to preserve natural environment. This report shows some characteristics on design and construction of the method based on the work for 6P and 7A as well as the result of the field measurement on stability of the cut.

【海外報告】Overseas report

  • モザンビーク国幹線道路橋再建計画基本設計調査

    Basic Design Study on the Project for Reconstruction of Bridges on the Main National Roads in the Republic of Mozanbique

    佃長次

    Choji Tsukuda

【技術ニュース】Technical news