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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.20 No.80 1996.10

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【巻頭言】Prefatory note

  • 瀬戸内しまなみ海道

    Setouchi Shimanami Highway

    加島聰

    Satoshi Kashima

【技術論文】Technical report

  • 松帆高架橋におけるアフターボンドPC鋼より線の施工

    Construction of After-Bond PC tendon for Matsuho Viaduct

    徳永剛平・吉中眞一郎

    Gouhei Tokunaga, Shinichirou Yoshinaka

    松帆高架橋工事では、PC鋼材のグラウト不良による事故防止の観点から、床版の横締PC鋼材に、グラウト工事を必要としないアフターボンドPC鋼より線を採用し施工を進めている。アフターボンドPC鋼より線は、品質・安全性の向上に加えて、施工性・省力化の面でも有効な工法であるが、コンクリートの水和熱・外気温の影響を受けやすいため、その採用にあたっては、PC鋼より線の緊張までの温度履歴を考慮した設計、現場での温度管理が重要なファクターになってくる。本報文は、これらの温度管理を中心に、松帆高架橋工事でのアフターボンドPC鋼より線の施工実態を紹介するものである。

    The prestressed concrete work using the after-bond PC tendon has been carried on for the Matsuho Viaduct Work, since such a tendon needs no grouting work in site to avoid troubles with such a work. Although the after-bond tendon shows superior quality, safety and workability, and reduces man power than the ordinary PC methods, it is more sensitive to hydration heat and ambient temperature than the ordinary ones. Therefore, the important factors are of the design to consider the temperature fluctuation until prestressing, and the temperature control in site. This report introduces the construction work of the after-bond PC tendon for the Matsuho Viaduct, focusing on the temperature control management.

  • 撫養南高架橋の動的解析

    Dynamic response analysis of Muya Minami Bridge

    高月俊治・谷口貴成

    Shunji Takatuki, Takashige Taniguchi

    本州四国連絡橋、神戸~鳴門ルートの陸上部の橋梁である撫養南高架橋は、当初上下線とも3+4径間連続非合成鈑桁として計画され、下部工(上下線一体)及び上り線は施工が完了している。今回、下り線上部工の設計に当たり、耐震性、走行性を向上させる目的から7径間連続化の可能性を検討した。下部工完成後の多径間連続化においては、下部工の耐力に応じ地震時慣性力を負担させることができればその採用が可能となる。

    本文では、静的解析と動的解析の応答値を比較することにより、主としてゴム沓の減衰が応答値に与える影響を評価するとともに、反力分散沓を使用する場合の留意点について検討した。

    Muya-Minami Viaduct of on-land part of the Kobe-Naruto Route of Honshu-Shikoku Bridges has been disigned as a 3- and 4-span continuous non-composite plate girder viaduct for both the north and south-bound lanes at the first stage; its substructure (common structure for the north and south-bound girders) and the north-bound girder have been constructed. In the design of south-bound girder the feasibility of a 7-span continuous girder system was studied to improve earthquakeproof and serviceability for driving.

    This multiple-span system is feasible if the earthquake reaction force could be reasonably distributed to each of the completed substructure according to the respective ultimate strength of the piers.

    This paper introduces the study of the influence of structural decrement by elastic bearings on the reaction force by comparing both results of the static and dynamic analyses, and some comments on employment of reaction-distributing bearings.

  • 未固結土砂地山における大断面トンネルの掘削

    Excavation of Large-Section Tunnels in Loose Soil Ground

    岩垣富春・青野宏・浜村吉昭

    Tomiharu Iwagaki, Hiroshi Aono, Yoshiaki Hamamura

    神戸・鳴門ルートの神戸側陸上部の舞子トンネルは、延長約3.3km、片側3車線の上下線併設トンネルである。トンネル区間の約3/4は未固結の大阪層群であり土砂地山における大断面トンネルの掘削として他に例のない施工であった。

    このうち、南坑口に近い舞子台部では低土被りおよび上下線近接といった条件下での掘削であり、補助工法として長尺先受け工法(アンブレラ工法)を採用した。また、舞子墓園以北では地下水面下での掘削であり、先行水抜きシールドによる地下水位低下後、中壁分割(CD)工法により施工した。

    いずれも試行錯誤を行いながらの施工であったが、当初目標とした精度で掘削が完了したのでその施工概要及び実績について報告する。

    The Maiko Tunnel is of parallel Tunnels, each of which provides a 3-lane roadway with a length of 3.3 km, for the on-land part of the Kobe-Naruto Route. The ground as much as three quarters of the tunnel portion is composed of the Osaka Group, which was loose, and it made the construction work difficult for a large section tunnel more than ever.

    Among the work, the portion of Maikodai area near the south portal had a shallow overburden and narrow proximity between the roadways, therefore, the large radius support method (the umbrella method) was supplementary used. In addition, for the northern portion from Maiko-Boen, the excavation was done after lowering the ground water level by a pilot drainage to avoid underwater excavation, and made up by the mid wall division (CD) method.

    These methods have successfully been done within the expected precision in spite of the works with trial and correction.

    This paper reports the outline of the works and results.

  • 南備讃瀬戸大橋の橋体精密点検

    Configuration Survey on Minami Bisan-Seto Bridge

    林義信・池田定三・中西治

    Yoshinobu Hayashi, Teizo Ikeda, Osamu Nakanishi

    本州四国連絡橋公団の管理する長大橋梁は、架橋地点の厳しい自然条件等を克服して建設された構造物であり架け替えが困難であるため、100年以上の長期間にわたって良好な維持管理を行っていくことが必要である。

    点検は、大別すると日常点検、定期点検及び精密点検がある。精密点検は、橋体の健全度を確認するために測定機器類を用いて橋体の形状異常や応力異常などを測定する構造系の点検である。

    本稿では、吊橋の代表橋梁として南備讃瀬戸大橋を選んで、縦断線形、主塔の倒れ等の精密点検主要項目についてその測定方法、測定結果等を報告するものである。

    The Honshu-Shikoku Bridges should be maintained in healthy condition for more than a hundred year, since the bridges are unable to be replaced in harsh natural conditions of the sea. The inspection over these bridges has been carried out in three ways: routine and periodic inspections, and configuration survey. The configuration survey checks the soundness of the bridge structure by surveying its configuration, and stresses. This paper reports the methods and results of the configuration survey done on the Minami Bisan-Seto Bridge, including measurement of camber and inclination of pylons, etc.

  • 来島大橋主塔架設時耐風対策

    Wind-proof work on the Tower of Kurushima Bridge in Erection Stage

    鈴木周一・佐々木雅敏・山口和範

    Shuichi Suzuki, Masatoshi Sasaki, Kazunori Yamaguchi

    来島大橋主塔では、架設時の耐風対策として、主塔の架設ステップで想定される渦励振に対し、主塔本体、仮設備の安全性及び架設現場での作業性の確保を目的にAMDおよびTMDの二種の制振装置を組み合わせて適用した。本文は、来島大橋主塔架設時耐風対策の考え方と使用した制振装置の概要、並びに耐風設計検証のために実施した振動試験および動態観測結果を紹介するものである。

    The towers of Kurushima Bridge employed a combined vibration-proof devise composed of AMD and TMD in order to secure both the safety of tower with temporary erection facility and the workability with work yard. This paper introduces the concept of wind-proof work on the tower of Kurushima Bridge in erection stage and the damping device employed, as well as the outline of the vibration test including the results of behavior measurement over the test that was conducted to verify the wind-proof design on the bridge.

  • 来島大橋10A高流動コンクリートの試験練り、現場施工実験および実施工

    Mix Proportion Test, Field Experimental Work and Actual Work of Highly-Flowable Concrete for Kurushima Bridge 10A Tunnel Anchorage

    吉川章三・鳥羽保行

    Shozo Yoshikawa, Yasuyuki Toba

    来島大橋の10Aアンカレイジは、架橋地点の地形・地質条件等を考慮し、トンネル式アンカレイジを採用したが、トンネル自体が傾斜していると共に、狭いトンネル内での締め固め作業を十分に行うことができない。そこで締め固め作業の必要のない「高流動コンクリート」を採用することとした。ただし、来島大橋10Aの場合、生コンプラントを使用するので品質の安定性が要求され、明石海峡大橋で使用された「粉体系」とは異なる、増粘剤を添加した、いわゆる「併用系」の高流動コンクリートを採用した。ここでは、来島大橋10Aで使用する高流動コンクリートの配合や施工法を決定するために行った「試験練り」や「現場施工実験」、さらに「実際の施工法」について報告するものである。

    The anchorage for the Kurushima Bridge 10A was designed as a tunnel type with consideration of topography and geography around the construction site. Compaction work of concrete seemed hardly to be done sufficiently because of the tunnel inclined downward and a narrow inner space. Therefore, the highly-flowable concrete was selected for the work. Since the concrete for Kurushima Bridge 10A was supplied from commercial plants, which needed stable quality of the concrete, the type of highly-flowable concrete used for the Kurushima Bridge 10A was of so called the Combined Type that added the viscosity-enhancing agent, which was different from the Powder Type used for the Akashi Kaikyo Bridge. This paper reports the mixture test and field experiment to determine the specifications on mixture and work procedure of highly-flowable concrete for Kurushima Bridge 10A, and results of actual work.

【海外報告】Overseas report

  • モロッコを訪問して

    Visit to Morrocco

    酒井和吉

    Kazuyoshi Sakai

【技術ニュース】Technical news