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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.23 No.92 1999.12

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【巻頭言】Prefatory note

  • 採算性の向上について

    About the Profit Improvement

    木挽孝紀

    Takanori Kobiki

【講演会】Lecture

  • ニューヨーク市での経験に基づく橋梁の維持管理システム

    Bridge Maintenance System in the City of New York Based on Experience

    Bojidars Yanev

    Bojidars Yanev

【技術論文】Technical report

  • 明石海峡大橋のケーブル後期工事施工報告

    Report on the Akashi Kaikyo Bridge Cable Latter-Part Work

    下村稔・杉山剛史・西岡早和子

    Minoru Shimomura, Takeshi Sugiyama, Sawako Nishioka

    明石海峡大橋は、神戸市垂水区東舞子町と兵庫県津名郡淡路町を繋ぐ橋長3,911mの長大吊橋である。この橋を支えるケーブルの防食については、新しい方式として従来のワイヤーラッピングに加えゴムシートによる被覆を行う防食方法とケーブル内部に乾燥空気を送る送気システムとを併用した防食システムを採用している。

    本文では、ケーブル後期工事で行った送気システムを除くケーブル防食工事やその他ケーブル関連付属物工事についての施工について報告するものである。

    The Akashi Kaikyo Bridge is a long-span suspension bridge with an overall length of 3,911 meters, connecting between Higashi Maiko-cho on Kobe City and Awaji-cho of Hyogo Prefecture. For the anti-corrosion of the cable for this bridge a newly-developed system was employed, which added not only the rubber sheet wrapping over the ordinary protection system with steel wire wrapping, but also the newly-developed air circulation system to circulate dry air inside the cable structure.

    This report introduces the work on anti-corrosion system, excluding the air-circulation, and the other peripheral works on the cable.

  • 尾道小橋の補修改良検討及び工事報告

    Report on study and work for rehabilitation of Onomichi Kobashi Bridge

    末廣弘靖・中村哲也

    Hiroyasu Suehiro, Tetuya Nakamura

    尾道小橋は、昭和43年3月に尾道大橋の取り付け道路として供用を開始した鋼単純合成桁の2径間橋である。定期点検で変状が確認されたため、補修のみにとどまらず現在の設計基準レベルにできるだけ近づけるような改良方法を検討し、(1)橋脚補強補修(2)主桁連結工(3)支承取替工(4)伸縮装置取替工の補修工事を実施した。本稿は、尾道小橋の補修の検討と施工方法の概要を報告するものである。

    The Onomichi Kobashi Bridge is an approach bridge, build in March 1968, composed of two spans, each of which is of a steel simple composite girder. Since deteriorated part was partly found on the periodic inspection, the bridge was studied for rehabilitation and improvement. As a result, the bridge was treated as follows: (1) Rehabilitation and strengthening of piers, (2) Continuation of separated spans, (3) Replacement of bearings, and (4)Replacement of expansion joints. This paper reports the outline of study and renovation work of the bridge.

  • 因島大橋関連区間の陸上部橋梁橋脚耐震補強工事

    Strengthening work for earthquake-resistant on highway bridges in Innoshima Bridge portion

    末廣弘靖・長友浩信

    Hiroyasu Suehiro, Hironobu Nagatomo

    西瀬戸自動車道(通称しまなみ海道)の内、因島大橋関連道路については昭和58年12月4日に供用を開始している。この区間の橋梁は、耐震性が劣るとされる、昭和55年の道路橋示方書より前の基準で耐震設計されているため、緊急に必要な耐震性能を確保する必要があった。本稿は、「兵庫県南部地震により被災した道路橋の復旧に係る仕様」に準じて耐震照査し、橋脚耐震補強が必要な橋梁について、詳細設計及び補強工事を実施したので、報告するものである。

    Among the Nishi-seto expressway (nicknamed Shimanami Highway), the portion connected to the Innoshima Bridge has been opened to the traffic on December 4, 1983. The bridges in this portion were designed based on the standards, coded before the highway bridge standards of 1980, which has less resistibility for earthquake. These bridge should be strengthened as early as possible. This paper reports the outline of review of bridges for earthquake-proof, which was done along with the specifications for rehabilitation of highway bridges deteriorated in the Hyogo-ken Nanbu Earthquake. The paper also reports the detail design and site work for rehabilitation.

【インタビュー】Interview

  • 道路橋示方書の改訂作業への取り組み

    Position on the Revision Work of Highway Bridge Standards

    西川和廣

    Kazuhiro Nishikawa

【海外報告】Overseas report

  • 海外でのBOT事業

    BOT Project in Foreign Countries

    佃長次

    Choji Tsukuda

  • エジプト報告

    Report from Egypt

    新田篤志

    Atsushi Nitta

【技術ニュース】Technical news