1. 企業情報サイト
  2. 技術情報
  3. 本四技報
  4. Vol.28 No.103 2004.9

本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.28 No.103 2004.9

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • 民営化雑感

    Some Sentiments on Privatization

    中村守

    Mamoru Nakamura

【技術論文】Technical report

  • 鋼床版の疲労に関する調査・検討

    Investigation and Examination about Fatigue of Steel Deck

    森山彰・薄井稔弘

    Akira Moriyama, Toshihiro Usui

    近年、重交通下における鋼床版をはじめとする鋼構造の疲労損傷事例が報告されている。本四連絡橋では大型疲労試験結果等を反映し、疲労耐久性に配慮した設計およびディテールを採用してきた。しかし、明石海峡大橋よりも前に建設された鋼床版構造は疲労耐久性に劣るディテールを用いており、これらに着目した実橋応力計測とFEM解析による発生応力振幅の推定を行った。この結果から、合理的な管理手法を目指した点検重点箇所に関する提案と今後の検討項目について示す。

    Lately fatigue damaged cases of steel structure, especially steel deck with heavy traffic loading have been reported. Honshu-Shikoku Bridges were designed and fabricated considering fatigue durability and results of large-scale fatigue tests. But steel deck structure constructed prior to the Akashi Kaikyo Bridge used details with less fatigue durability. Therefore, we have carried out stress measurement on the bridge and FEM analysis of stress widening. We describe our proposal on important inspection points aiming at rational maintenance from the results of these measurement and analysis.

  • 簡易型トンネル壁面清掃装置の検討

    A Study on Water-jetting Tunnel Wall Cleaner

    山崎純一・廣田昭次・谷大治

    Jun-ichi Yamazaki, Syoji Hirota, Daizi Tani

    トンネル内装板(タイル・内装板)は、内装板表面の汚れに伴い万能車(ウニモグ)に取り付けた回転ブラシによって定期的に清掃が行われてきたが、この万能車は購入後15年が経過しており、近い将来更新が必要になる。しかし、本四公団ではJH等に比べてトンネル数が少ないことや、維持管理費の縮減より同型機を購入することは困難であり、安価な代替え手段が必要となった。そこで、今回高圧水噴射洗浄に着目し、舞子トンネルで洗浄実験を行い、実験成果を基に万能車方式に比べて設備費、清掃コスト、維持管理費が大幅に縮減できる、公団保有の除雪用大型トラックに積載可能な高圧水噴射(W/J) 方式を考案した。

    本論文では、今回の検討で実施した洗浄実験、光沢度によるトンネル壁面汚れの経時変化調査、簡易型トンネル壁面清掃装置の設計について効果を述べる。

    Side wall (tiles and panels) of tunnels have been cleaned by rotational brush attached ahead of a multi-purpose vehicle. This vehicle is aged fifteen years and should be renewed in a few years. However, the vehicle cannot be renewed for the two reasons: The first, the highway we operates has not so many numbers of tunnels, and the second, cost reduction should be made in maintenance work. Then, we focused on the other type of cleaning vehicle, using high-pressure hydraulic cleaner. The new machine was tested in an in-service tunnel. The test showed a great cost effectiveness comparing to the ordinary brush cleaner on the multi-purpose vehicle. The tested machine was renovated to be installed on an ordinary snowplowing truck. This paper introduces the test procedure, observed data on chronological variation of dust on tunnel wall, and design of the water-jet tunnel wall cleaner.

  • 吊橋ケーブル送気乾燥システムにおける腐食物調査および改善等の検討

    Corrosion Substance Investigation and Study on Improvement in Dry-air Injection System for the Cable of Suspension Bridge

    上村博文・池田秀継

    Hirofumi Uemura, Hidetsugu Ikeda

    明石海峡大橋にはケーブルの腐食を防止するためケーブル内に乾燥空気を送るシステム(ケーブル送気システム)を導入している。このシステムは外気を乾燥させてケーブル内に送り込むもので、外気を取り込む際に塩分除去フィルターを使用して海塩粒子を除去している。設置以降塩分除去性能について調査を行ってきたがその過程で空気中の硫黄成分がケーブル内に取り込まれていることが明らかになってきたので、硫黄成分がケーブル素線の腐食に与える影響に関する試験等を行い、塩分と硫黄分が、混ざった状態では鋼材の腐食に影響を与えるものの、現状の送気システム運営方法では問題ないレベルである事がわかった。また送気システムの改善について若干の検討を行った。

    In order to prevent the corrosion of the cables of Akashi Kaikyo Bridge, the system (cable air-injection system) which sends dry air in a cable was installed. This system dries the ambient air and sends into a cable, and in case the open air is taken in, the salt particle is removed using a salt removal filter. It has investigated about the salt removal performance of a filter after cable airinjection system installation. Since the examination found a sulfur ingredient inside the cable, a study was carried out to clarify effects of the sulfur ingredient in air on the cable wires, and the improvement of a air-injection system as well; those results are reported.

  • フレキシブル橋脚を有する伊毘高架橋の耐震補強設計

    Seismic Reinforcement Design of the Ibi Viaduct having Flexible Piers

    中村哲也・本田学

    Tetuya Nakamura, Manabu Honda

    伊毘高架橋(第一、第二、第五)は、中間橋脚に上下部構造をピン支承で連結したフレキシブル橋脚を採用した連続高架橋であり、L2地震動に対して従来の橋脚補強案では基礎を含めた大規模な補強が必要であることが判明した。このため、当初設計のフレキシブル橋脚の特性を生かしながら、機能分散構造のダンパーを用いて地震力を低減する制振装置案について検討を行い、合理的かつ経済的な耐震捕強設計を実施した。

    Ibi Viaduct (the first, the second, the fifth) is a continuous bridge, which adopted the flexible piers connecting super and sub structures by pin hinged system.

    The viaduct was found that the large-scale reinforcement including the foundation should be required, because the conventional reinforcement solution could not be suitable for this viaduct against L2 earthquake motion. For this reason, utilizing the characteristics of the flexible piers efficiently in the design, distributing damping system was studied, which reduced the earthquake force by the distributed structural dampers. Thus, the rational and economical seismic reinforcement design was achieved.

  • 大鳴門橋における吊橋ハンガーロープの現況および対策

    Present Condition and Countermeasure of Hanger Ropes of Ohnaruto Bridge

    角和夫・石井一知

    Kazuo Sumi, Kazutomo Ishii

    大鳴門橋のハンガーロープは、ケーブルに鞍掛けされたC.F.R.Cが用いられている。平成13年度の調査で桁側定着部のソケット口元部において腐食が確認されたことからその原因究明と腐食状態の定量的な把握を目的とした調査・検討を開始した。平成14~15年度の2ヵ年で定着部腐食の顕著なロープ4本をサンプリングし、精密調査(外観調査、非破壊検査、引張試験、内部状況、腐食生成物)を実施した。その結果、①ハンガーロープ一般部については、腐食も少なく当分の間強度的な問題は無いこと、②定着部については、腐食が顕著なものは強度低下が大きく、今後何らかの対策を講ずる必要がある、ことが判明した。

    本稿では、ハンガーロープの精密調査結果、定着部の非破壊検査手法の概要及び防食対策の一つとして実施した塗料充填による防食実験について報告するものである。

    The hanger rope of the Ohnaruto bridge adopted the C.F.R.C, which saddled on the cable. The investigation in the 2001 fiscal year confirmed the corrosion at the mount on the girder side to fix the socket. Hence, investigation and examination aiming at quantitative grasp of the condition and the cause of corrosion were started. Four remarkable ropes of fixing part corrosion were sampled for 2 years in 2002-2003, and precise investigation (appearance, non-destructive tests, tensile tests, internal condition, and corrosion substance) was conducted. Consequently, the first, at present, there will be needed no strengthening repair for general part of hanger rope, however, the second, for fixing part, there confirmed remarkable corrosion made the large decrement of strength, and appropriate measure should be taken for from now on. This paper reports the results of precise investigation, the outline of the nondestructive test technique for hunger rope fixing part, and corrosive protection experiment by paint filling method.

  • 供用後15年を経た海峡部長大橋群の塗装の現況

    Current Condition of the Paint on the Strait-crossing Long-span Bridges served for 15 years

    石橋清美・門田整達

    Kiyomi Ishibashi, Yoshikatu Kadota

    瀬戸大橋は、供用後15年を経過し、塗装の変状がかなり多くなってきている。また、他橋では見られなかった上塗と中塗の層間剥離が多くなっている。今回、塗替直前までの塗膜状況を塗膜精密点検結果よりまとめたのでそれを報告するとともに、現状における塗膜の問題点を指摘し、これから先の塗膜点検のあり方、対応について提案した。

    The Seto Ohashi bridges have served for 15 years after completion and deterioration of the paint films have been increased recently. The peeling-off of paint layers between top and middle coats, which has not been observed in other bridges, has been increased as well.

    In this paper, reported are the condition of the paint before the repainting work, the problem of the current paint specifications, and the desirable paint inspection.

  • 鋼製ケーソンの電着工法による防食の現況

    The Present Condition of the Corrosion Protection by the Electro Deposit Method of Steelwork Caisson

    寺下孝男・岡本浩幸

    Takao Terashita, Hiroyuki Okamoto

    電着工法は、海中鋼構造物を対象とした防食手段の一つであり、海中に微弱電流を流すことで形成される電着物を被防食体表面に析出させ海水を遮断する被覆工法である。電着物の性状は、海象、被防食体の形状等、現地の環境に大きく左右されるため、異なる環境毎に適応性の確認が必要である。施工にあたっては、実物試験にて電着物の析出に必要な基本的要件を確認した後、比較的穏やかな環境下にある櫃石島橋3P鋼製ケーソンより本格導入、引き続き急潮流、大水深環境である南備讃瀬戸大橋5P鋼製ケーソンに導入し、対海水防食として有効な電着物の析出を確認しつつあり、これらの施工状況について報告する。

    The electro deposit method is one of countermeasures for corrosion of underwater structures, which covers the surface of structure with the deposit bonded by slight electric current. Physical properties are greatly affected by the conditions such as marine environment and shape of structure, hence, the applicability should be confirmed along with the site condition. After measurement of basic field conditions on depositing, site works were started at Hitsuishijima bridge 3P steel caisson where the water current was relatively mild. Thereafter, it was introduced into the sites with severer natural conditions, such as faster current and larger depth, of the Minarni Bisan-seto bridge 5P steel caisson. The effective deposits for corrosion protection for underwater structures have been confirmed. In this paper, the outline of site work is reported.

  • 瀬戸中央自動車道(早島管内)伸縮装置の補修計画

    The Repair Plan of Expansion Joint of Seto Chuo Expressway (Hayashima portion)

    金保勉・高木久

    Tsutomu Kanaho, Hisashi Takaki

    瀬戸中央自動車道は供用後16年が経過し、陸上部一般橋梁部伸縮装置の損傷が発生しており、順次補修及び改良工事に着手している。当初採用している各伸縮装置は種別毎に特徴的な損傷が発生しており、損傷状況をまとめるとともに、現在実施している補修及び改良方法について記述する。

    Seto Chuo Expressway is aged 16 years after opening, and damage has occurred on some parts of expansion joint of bridges. In these parts, repair and improvement works was carried out one by one. The initial joint structure shows some characteristic damage. The paper describes the repair and the improvement method which are enforced concurrently, and summarizes damage conditions.

【海外報告】Overseas report

  • 海外報告(フィリピンの鋼橋の品質管理・維持に関して)

    Overseas Report (Quality Control and Maintenance of Steel Bridges in Republic of Philippines)

    粟野純孝

    Sumitaka Kurino

  • 海外報告(ケニア共和国における道路維持管理プロジェクト)

    Overseas Report (Project for Roads Maintenance in Republic of KENYA)

    竹内政彦

    Masahiko Takeuchi

【技術ニュース】Technical news