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本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.41 No.128 2017.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 技術開発の推進

    Technology Development

    荻原勝也

    Katsuya Ogihara

【技術論文】Technical report

  • 鋼床版U リブとデッキ間のビード貫通亀裂に対するTRS を用いた下面補修法の開発

    Development of repair method using Thread Rolling Screw for bead-penetrating crack in orthotropic steel deck stiffened by closed section ribs

    溝上善昭・森山彰・貴志友基

    Yoshiaki Mizokami, Akira Moriyama, Yuki Kishi

    Uリブ鋼床版では、供用年数の増加とともに大型車に起因する疲労亀裂が発生している。そのうちデッキ-Uリブ溶接部のルート部からビード表面に向かって進展するビード貫通亀裂に対し、いくつかの補修方法が研究・施工されている。しかしながら、鋼床版下面からのみで施工可能かつ効果的な補修方法は、いまだ開発途上である。

    本報文では、スレッドローリングねじ(TRS: Thread Rolling Screw)を用い鋼床版下面からのみで施工可能な当て板補修工法を開発し、その性能を確認する目的で行った疲労試験の結果及び実橋での試験施工について報告する。

    In orthotropic steel decks stiffened by closed section ribs, fatigue cracks resulting from large vehicles have been observed with the increase of the service years. The cracks found in trough-deck welds are bead-penetrating type. Several repair methods have been studied for these bead-penetrating cracks so far. However, effective methods that is applicable from the underside of the deck are still under development. In this paper, development of a repair method using Thread Rolling Screw from the underside of the deck, fatigue test results and application test at the actual bridge are described.

  • 瀬戸大橋吊橋(下津井瀬戸大橋、南北備讃瀬戸大橋)の耐震性能照査、補強設計

    Seismic retrofit design of Seto-Ohashi suspension bridges (Shimotsui-Seto, Kita Bisan-Seto, and Minami Bisan-Seto Bridges)

    西谷雅弘・河藤千尋

    Masahiro Nishitani, Chihiro Kawatoh

    瀬戸大橋の耐震補強は、道路鉄道併用区間約12kmについて、平成25年度から約8年間で終える予定で実施中である。ここでは、下津井瀬戸大橋、北備讃瀬戸大橋、南備讃瀬戸大橋の吊橋3橋の耐震性能照査結果及び耐震補強設計について報告を行うものである。

    耐震性能照査では、3橋ともセンターステイが破断し、道路桁支承の一部が損傷する結果となったが、主塔、補剛桁など主要部材には大きな損傷は見られなかった。照査結果を受けて行った補強設計では、センターステイの破断は許容するものとし、道路桁支承部を直接補強する対策を採用するものとした。

    Seismic retrofit of the Seto-Ohashi Bridges and approach viaducts, approximately 12km-long highway-railway combined section, will be completed in 8 years from the execution of 2013. Seismic retrofit design has been conducted with considering retrofit work schedule. This paper presents seismic retrofit design for Shimotsui-Seto, Kita Bisan-Seto, and Minami Bisan-Seto Bridges.

    In the seismic performance verification, center stays will be broken and some of the road girder bearings will be damaged at all three bridges, but damages in major members such as the main towers and stiffening girders will not occur. In the seismic retrofit design, it was decided the breakage of center stay was allowed and retrofitting measures to the road girder bearings were adopted.

  • 瀬戸大橋管理路の劣化度評価及び補修方法に関する検討

    A Study on Deterioration Grading and Repair Method of Maintenance Ways at Seto-Ohashi Bridges

    安部真理子・門田整達・遠藤和男

    Mariko Abe, Yoshikatsu Kadota, Kazuo Endo

    瀬戸大橋は供用後28年が経過し、亜鉛めっき部材の劣化が顕著となっている。特に補剛桁部に設置された管理路は瀬戸大橋全体で延長約14.8kmと膨大な数となるため、計画的かつ合理的に補修を進めていく必要がある。耐久性、施工性及び経済性に優れた補修方法に関する検討として実施した試験塗装では、塗装工数又は経済性のいずれかが現仕様よりも優位となる補修塗装仕様が確認できたため、継続的な追跡調査を実施することとした。また、劣化度の再評価として実施した顕微鏡観察では、手摺において劣化の進行が確認出来たため、補修方法を再塗装から再めっきに変更した。さらに、定量的な劣化度評価手法として、画像解析による劣化度自動判別の有効性を確認した。

    Deterioration of galvanized members at the Seto-Ohashi Bridges is getting serious 28 years after the opening of the Bridges. Especially, the maintenance ways necessitate repair works in a reasonable and planned manner because of its massive volume, 14.8 km in total length. Experimental coating tests revealed that some paint systems were superior in durability, workability and cost compared with current one and, therefore, further follow-up of them was necesarry. Since progress of deterioration at the hand rail was found by microscopic observation, its repair method was changed from re-coating to re-galvanization. Also, effectiveness of image analysis as a quantitative deterioration grading method was confirmed.

  • 因島大橋・大島大橋ハンガーロープ塗替え塗装

    Suspender rope re-painting of Innoshima Bridge and Ohshima Bridge

    森脇正生・林昌弘・藤澤幸廣・小河正次

    Masao Moriwaki, Masahiro Hayashi,
    Yukihiro Fujisawa, Shoji Ogo

    CFRCハンガーロープの塗替え塗装は、浸せき塗装、はけ塗りの2工法がある。本稿では、浸せき塗装を実施している因島大橋、はけ塗りを実施した大島大橋での適用に当たっての検討事項、施工における改良点、施工状況を報告し、それぞれの施工における課題等をとりまとめた。

    There are two methods for re-painting of CFRC (Center Fit Rope Core) type suspender rope. Namely, one is dipping painting by using dipping machine, and the other is manual painting by using paint brush. The former was applied in the repainting work at Innoshima Bridge, and the latter was applied at Ohshima Bridge. In this report, we will describe the studies prior to the application, improved points, actual application, and issues to be solved in the future by each method.

  • 来島海峡大橋ハンガーロープ定着部調査

    Investigation for the anchor zone of suspender rope of Kurushima-Kaikyo Bridge

    林昌弘・小河正次・髙田大資

    Masahiro Hayashi, Shoji Ogo, Daisuke Takata

    来島海峡大橋のハンガーロープ定着部は、被覆PWSロープが鋳込まれたハンガーソケットをハンガーピンで定着する構造となっている。ハンガーソケット口元部は熱収縮ポリエチレン被覆で鋳込み部の防水を行い、ハンガーピン定着部は変性シリコーンシールより水の浸入を防いでいる。供用後17年が経過し、桁側ハンガーロープ定着部の変性シリコーンシール等に変状が多く確認されため、補修計画策定に先立ち、ハンガーロープ定着部内部の変状を確認する目的でソケット口元部現況調査及びハンガーピン抜き取り調査を実施した。その結果、ハンガーソケット口金やハンガーピンの一部に腐食が確認された。

    本論文では、これらの調査結果から明らかにした劣化メカニズムと今後のハンガーロープ定着部の保全方針を報告する。

    In the anchor zone of suspender ropes of Kurushima-Kaikyo Bridges, socket in which prefab wire strand rope is cast is anchored to the girder with pin. Mouth of the socket and pin are waterproofed with thermal shrinkable polyethylene coating and modified silicone seal, respectively. Since 17 years have passed and deteriorations were found on the seals, investigation of the mouth of the socket and the pin was conducted to make a repair plan. As a result, we have found corrosion in the steel sleeves and pins.

    In this paper, we will describe the deterioration mechanism obtained from these investigation results and the maintenance policy for anchor zone of suspender rope in the future.

【技術ニュース】Technical news

  • 第19回IABSEストックホルム大会

    19th Congress of IABSE, Stockholm

    西谷雅弘

    Masahiro Nishitani

  • 第2回国際道路連盟アジア地域会議

    The 2nd International Road Federation Asia Regional Congress & Exhibition

    竹口昌弘

    Masahiro Takeguchi