本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.43 No.132 2019.3

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【巻頭言】Prefatory note

  • 本四高速の更なる発展に向けて

    For further growth of Honshu-Shikoku Bridge Expressway

    酒井孝志

    Takashi Sakai

【技術論文】Technical report

  • 生口橋の耐震補強設計

    Seismic retrofit design of Ikuchi Bridge

    平山靖之・山口和範・溝上善昭

    Yasuyuki Hirayama, Kazunori Yamaguchi, Yoshiaki Mizokami

    生口橋は、今後30年間に震度6弱以上の揺れに見舞われる確率が26%以上の地域にあるため、平成33年度までに耐震補強を終わらせる予定である。耐震性能照査の結果、生口橋はゴム支承により多点支持される構造であるため橋軸方向の移動量が大きく、主塔、主桁が部分的に塑性化、橋脚・基礎・支承・ストッパーの応力や変位が許容値を超過する結果となった。これら全てを補強するには、補強規模が膨大となることから、橋軸方向の移動量を低減するための制震ダンパーを設置し、補強規模を大幅に低減した耐震補強設計を実施した。本文は、生口橋の耐震性能照査及び補強設計について報告するものである。

    The Ikuchi Bridge is at the area where the probability of the occurrence of large earthquakes with a seismic intensity level of Lower 6 or higher in coming 30 years is 26 percent or higher. Therefore the seismic retrofit of the bridge will be completed by 2022. As the result of seismic performance verification, it was found that the displacement in the longitudinal direction would be large because the bridge is supported at multiple support points with rubber bearings and that the main tower and girder would be partially plasticized and the piers, foundations, bearings, and stoppers would be damaged. If all of these members are reinforced, the scale of seismic retrofit will be large. Therefore the reduction of longitudinal displacement by dampers were studied. As the result, it was found that the scale of seismic retrofit would be reduced. This paper presents the seismic retrofit design of the Ikuchi Bridge.

  • 伯方橋の耐震補強設計

    Seismic retrofit design of Hakata Bridge

    山口和範・溝上善昭・平山靖之

    Kazunori Yamaguchi, Yoshiaki Mizokami, Yasuyuki Hirayama

    伯方橋は、レベル2地震を考慮していない昭和55年の道路橋示方書で設計されている。平成24年の道路橋示方書で照査した結果、橋脚や支承で許容値を超過している部材があり補強方法を検討した。また、橋軸方向の支承条件が4Aの1点固定で、4Aに水平力が集中しやすい構造になっており、支承条件の変更などについて比較検討をした。本文は、これら伯方橋における耐震対策の検討内容について報告するものである。

    Hakata Bridge was designed with the Specifications for Highway Bridges (1980) that did not take into consideration level 2 earthquake. As the result of seismic performance verification with Specifications for Highway Bridges (2012), it was found that the piers and bearings would be damaged, and retrofit of that damage was studied. As superstructure is longitudinally supported only at the end abutment, 4A, comparative study for exchange of support condition was carried out. This paper reports the study for the seismic retrofit of the Hakata Bridge.

  • センターステイロッドの疲労耐久性向上及び合理的点検手法の考案

    The center stay rod’s improvement of the fatigue durability and proposing rational inspection system

    山本大道・日髙裕司・奥村淳弘

    Hiromichi Yamamoto, Yuji Hidaka, Atsuhiro Okumura

    来島海峡第一大橋に設置されているセンターステイロッド(以下「ロッド」という。)について、設計での想定破断箇所である細径部ではなく、補剛桁とロッドの取付ねじ部での破断が確認された。これまでの報告において、ロッドねじ部の破断は、破断面の確認結果より疲労によるものと推定し、その対策として改良構造の検討を行っている。本稿では、改良した実物大ロッドの試験体による疲労試験を行い、ねじ底半径がロッドの疲労強度に与える影響について検討した結果を述べる。更に、それらの結果を踏まえて製作した改良型ロッドの実橋への設置、並びに改良型ロッドの維持管理手法として検討した超音波探傷を用いた検査方法について述べる。

    For the center stay rod (hereinafter referred to as “rod”) installed at the 1st Kurushima Kaikyo Bridge, it was confirmed that the breakage occurred at the mounting threaded portion of the stiffened girder and the rod, rather than the small diameter portion which is the supposed breaking point in the design. From the result of confirming the fracture surface in the previous paper, the fracture of the rod thread portion is estimated to be caused by fatigue, and an improved structure is considered as a measure against fatigue. In this paper, it is described that the result of the fatigue test by full-size rods in order to verify the influence of the screw base radius, and that the examination method using ultrasonic flaw detection.

  • トンネルLED照明の適正な清掃頻度の検討

    The study of proper cleaning frequencies for the LED tunnel light equipment

    日高英治・西野晋二

    Eiji Hidaka, Shinji Nishino

    舞子トンネルの照明設備更新により、これまでの既存ランプ照明より長寿命化が図られた。ランプの交換作業に相当するLEDユニット等の交換作業が約10年に1回となり、保全業務の効率化が期待される。従来の照明では、ランプ交換作業と同時に灯具清掃を実施することで、灯具ガラス面に付着したばいじん等による器具光束の減衰防止を図ってきた。更新後はランプ交換が不要となるが、灯具の汚損環境に変わりはないため、これまでと同様に定期的な清掃作業が必要となる。しかし、LED照明の清掃頻度について明確に定めた基準等が無いため、本稿ではトンネル内灯具の汚損状況の調査と、ばいじん付着促進試験による清掃頻度の検討について報告を行うものである。

    Longer life expectancy of the LED tunnel light is realized than the conventional lamp light by renovating the Maiko Tunnel lighting facility. Increasing efficiency of the maintenance work is expected because LED units are exchanged every ten years corresponding to the exchange of the lamp bulbs. In the conventional tunnel light, exchanging lamp bulbs and cleaning work at the same time have prevented decreasing the luminous flux of the light equipment due to the dust coated on the glass of the light equipment. After the renovation to LED light facility, exchanging lamp bulbs is not needed. Because dirty environment around light equipment has been never changed, the periodical cleaning work of the LED light equipment are required like the same as before. There is, however, no standard designating the frequency of cleaning work for tunnel light equipment. This paper reports the investigation of the dirty condition of the tunnel light equipment and the study of cleaning frequency by the accelerated tests.

【技術ニュース】Technical news

  • 2018ケーブル橋梁国際カンファレンス

    2018 International Conference of Cable-supported bridge

    貴志友基

    Yuki Kishi

  • 第40回 IABSE シンポジウム(ナント)

    40th IABSE Symposium Nantes 2018

    町田陽

    Akira Machida

  • 第10回国際吊構造橋梁管理者会議

    The 10th International Cable Supported Bridge Operators’ Conference (ICSBOC2018)

    本郷誠人

    Masato Hongo