本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.46 No.137 2021.9

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【巻頭言】Prefatory note

  • 技術をつなぐために

    Technology inheritance for bridge engineers

    小林義弘

    Yoshihiro Kobayashi

【技術論文】Technical report

  • 来島海峡大橋主ケーブル開放調査

    Internal main cable inspection of the Kurushima-Kaikyo Bridges

    馬詰大地・薄井稔弘・大西諒

    Daichi Umadume, Toshihiro Usui, Ryo Onishi

    来島海峡大橋では、主ケーブルの防食を目的として、主ケーブル内部に乾燥空気を送り込んで高強度亜鉛めっき素線の腐食を抑制するケーブル送気乾燥システム及び従来の丸ワイヤと比較して気密性を保つことのできるS字型ラッピングワイヤを採用している。供用20年後の状況確認を目的として、来島海峡第一大橋及び第三大橋で主ケーブルの開放調査及び主ケーブル内湿度の雨水浸入による雨天連動の確認を行った。

    その結果、12年前の調査結果と比較しても素線の白さびの進展は見られず健全であり、付着有害物質も微量で腐食が進行する可能性は低いことが分かった。また、主ケーブルに塗膜割れが確認されているものの主ケーブル内部の雨天連動は確認されずケーブル送気乾燥システムが十分に機能しており、主ケーブルに悪影響を与えるものではないと考えられた。

    On the Kurushima-Kaikyo Bridges located in the Shikoku side of Nishi-Seto Expressway, the dry air injection system and S-shaped wrapping wire are applied for the purpose of corrosion protection of main cables. The former is a facility in order to keep dry inside of the cable by sending dry air and the latter is a kind of wrapping wire to improve the airtightness of the cable. A cable survey to see the condition of main cables and the effect of the system was conducted in 2019, 20 years after the start of service.

    By the survey, it was found that the area of white rust on main cable wire was not expanded, only a small amount of harmful substances were observed, and there were also some cracks on the coating paint of main cables. As a result of examining the results of this investigation, it was concluded that the anticorrosion system of the main cable is fully functioning and the possibility of corrosion progressing is small.

  • 因島大橋ケーブル上段ハンドロープの張力再導入

    Reintoroducing of the top hand rope tension of the Innoshima Bridge cable

    本郷誠人・矢野賢晃・門田整達

    Masato Hongo, Yoshiaki Yano, Yoshikatsu Kadota

    因島大橋ケーブル上段ハンドロープにおいて、ケーブル作業車の繰返し荷重や経年に伴うリラクセーションによる張力低下が見られた。ケーブル作業車載荷時の走行軌条としての性能を満足する張力を再導入することとし、中央径間と側径間それぞれについて最適な工法案の検討を行った。検討の結果、側径間は定着部をセットバックすることで、中央径間はハンドロープを中央で切り詰めることにより、張力の再導入を行った。本稿では、ハンドロープの張力再導入に至るまでの経緯、工法検討及び施工状況について報告する。

    The tension of the upper hand rope of the Innoshima Bridge cable was reduced by the repeated load of the cable mainenance vehicle and relaxation with age. It was decided to reintroduce the tension that satisfies the performance as a running rail when the cable maintenance vehicle is loaded, and the optimum construction method was investigated for the central and side span. As a result, the tension was reintroduced by setting back the hand rope fittings of the anchorage abutment in the side span, and by trimming the top hand rope in the center of the center span.

    This paper reports on the background to the reintroduction of the hand rope tension, the construction method and the construction status.

  • ケーブル部材の状態が長大吊橋の構造安全性に及ぼす影響に関する解析検討

    Analytical study on the effect of the condition of cable members on the structural safety of a long-span suspension bridge

    金田崇男・有馬敬育

    Takao Kaneda, Noriyasu Arima

    橋梁、トンネルなどの道路構造物に対して、5年に1回、近接目視を基本とする定期点検が行われているが、道路橋に関しては、全部材の近接目視に要する人的・費用的な負担が大きいことや、近接目視では状態把握にならない場合があるなどの課題がある。特に、同じ機能を持つ部材数が多いうえに、近接目視が容易でない部材を有する吊構造形式橋梁では、その傾向は顕著であり、点検の最適化が求められている。

    そこで、吊構造形式の長大吊橋を対象に、主ケーブル及びハンガーロープの状態が、橋の構造安全性に及ぼす影響を適切に評価する手法の検討を行った。本論文では、因島大橋を対象とし、解析モデル、ケーブル部材の状態、及び解析理論をパラメータとした解析的検討について報告する。

    Regular inspections of road assets such as bridges and tunnels are carried out every five years through close visual inspection. However, there are some problems such as budget and personnel shortages for the close visual inspection for all the structural members of the highway bridges. Furthermore, the soundness and the progress of deterioration of the bridges are not completely grasped only by the close visual inspections. The trend can be seen particularly in cable supported bridges which are composed of many structural members of the same functions and the members that are not easy to see in close proximity, and the optimization of the periodic inspections is required.

    Therefore, we have studied on an evaluation method to assess the structural soundness of the long-span cable supported bridges taking into account of the condition of the main cables and suspender ropes. In this paper, an analytical study for Innoshima Bridge focusing on the effects of the modeling of the entire bridge, the condition of cable members, and the analysis theory, is reported.

  • 地域間産業連関表による本四高速道路の経済効果分析

    Economic effect analysis of Honshu-Shikoku Bridges based on inter-regional input-output tables

    片山雄也・小山智・佐藤高通

    Yuya Katayama, Satoshi Koyama, Takamichi Sato

    本州四国連絡高速道路(以下「本四高速道路」という。)は、2018年4月には神戸淡路鳴門自動車道が全通20周年、瀬戸中央自動車道が開通30周年を迎え、また、2019年5月には西瀬戸自動車道が開通20周年を迎えた。

    この間、本州と四国間相互の交流圏域は大幅に拡大し、沿線地域では工業製品・農水産品の出荷額の増加、物流関連施設の新規立地、観光入込客数の増加など様々な効果が発現している。

    そこで、瀬戸中央自動車道が開通した1988年から2018年にかけて本四高速道路が日本経済へ及ぼした効果を定量的に把握するため、地域間産業連関表を用いた仮説的抽出法により分析した結果をとりまとめた。

    The Honshu-Shikoku Bridges connect Honshu and Shikoku region of Japan with three expressways. In April 2018, the Kobe-Awaji-Naruto Expressway and the Seto Chuo Expressway marked the 20th and 30th anniversaries, respectively. In May 2019, the Nishi-Seto Expressway (Setouchi Shimanami Kaido) celebrated its 20th anniversary.

    Since the completion of the Honshu-Shikoku Bridges, the expressway network around Seto Inland Sea including the Honshu-Shikoku Bridges has expanded, and the mutual exchange area between Honshu and Shikoku has also expanded significantly, and the expansions has brought about various socio-economic effects such as the increase of shipment value of industrial, agricultural and marine products in the areas along the expressway, newly establishment of logistics-related facilities, and the increase in the number of tourists.

    In order to quantitatively understand the effect of the Honshu-Shikoku Bridges on the Japanese economy from the opening of the Seto Chuo Expressway in 1988 to 2018, the interregional input-output table was analyzed by applying the hypothetical input method.

【技術開発年次報告】Annual report of technology development

  • 防食分科会 塗装(鋼)WGの取組

    Report of Working Group for Metal Coating System, Anticorrosion Subcommittee

    竹口昌弘・臼田幸生・山根彰

    Masahiro Takeguchi, Yukio Usuda, Akira Yamane

  • 防食分科会 コンクリート保護工WGの取組

    Report of Working Group for concrete coating system, Anticorrosion Subcommittee

    大賀弘貴・竹口昌弘

    Hirotaka Oga, Masahiro Takeguchi

  • 防食分科会 海中基礎防食WG、ケーブル送気WG、ハンガーロープ・斜ケーブルWG、橋梁付属物WGの取組

    Report of Working Group for anticorrosion for underwater foundations, cable dehumidification system, suspender rope, stay cable and bridge accessories, Anticorrosion Subcommittee

    村上博基・橋本龍

    Hiroki Murakami, Ryu Hashimoto

  • 疲労分科会の取組

    Report of Fatigue Subcommittee

    西谷雅弘・有馬敬育・内野隆太郎

    Masahiro Nishitani, Noriyasu Arima, Ryutaro Uchino

  • 耐震分科会の取組

    Report of Seismic Subcommittee

    西谷雅弘・金田崇男

    Masahiro Nishitani, Takao Kaneda

  • 舗装分科会の取組

    Report of Pavement Subcommittee

    村上博基・中山義雄

    Hiroki Murakami, Yoshio Nakayama

  • 点検分科会 点検技術WGの取組

    Report of Working Group for Inspection Technology, Inspection Subcommittee

    西谷雅弘・有馬敬育・金田崇男・内野隆太郎

    Masahiro Nishitani, Noriyasu Arima, TakaoKaneda, Ryutaro Uchino

  • 点検分科会 点検システムWGの取組

    Report of Working Group for Inspection System, Inspection Subcommittee

    後藤敦

    Atsushi Goto

  • 耐風分科会の取組

    Report of Wind-Resistance Subcommittee

    竹口昌弘・遠山直樹

    Masahiro Takeguchi, Naoki Toyama

【技術ニュース】Technical news

  • 2020年度日本機械学会関西支部賞(技術賞)受賞

    2020JSME Kansai branchTechnique Award

    有馬敬育

    Noriyasu Arima

  • 今井経営計画部長2020 IABMAS SENIOR PRIZE受賞

    Dr. Imai was awarded 2020 IABMAS SENIOR PRIZE

    池田秀継

    Hidetsugu Ikeda

  • 吊橋ケーブル送気乾燥システム「土木技術十二選」に選定される

    Dry air injection system for suspension bridges selected as one of the best 12 civil engineering technologies

    遠山直樹

    Naoki Toyama