本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.47 No.138 2022.6

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【巻頭言】Prefatory note

  • 性能規定型の橋の点検と診断

    Performance based inspection and diagnostics for bridges

    福永 勧

    Susumu Fukunaga

【技術論文】Technical report

  • 電気防食工法を適用した大鳴門橋1A上屋道路桁コンクリート床版裏面の補修と維持管理

    Repair and maintenance of the underside of concrete slab protected with cathodic protection at the anchorage of the Ohnaruto Bridge

    江口敬一・辻本 拓・長尾幸雄

    Keiichi Eguchi, Taku Tsujimoto, Yukio Nagao

    大鳴門橋1A上屋道路桁は、1985年に供用を開始し約11年が経過した頃から床版裏面の一部で、塩害によるコンクリートの浮きや鉄筋の腐食が顕在化したため、2001年に断面修復工・表面被覆工を実施した。しかし、補修から約10年が経過した2011年頃からコンクリートの浮き・鉄筋腐食等の再劣化が確認され、現地調査の結果、その主な原因は、断面修復部と未補修部との境界部におけるマクロセル腐食であると推定した。本稿は、補修工法として再劣化の抑止、及びライフサイクルコストの観点で、電気防食工法のうちチタンリボンメッシュ陽極を用いた貼付型線状陽極工法を選定した経緯、及び同1A道路桁補修(電気防食)工事の施工と今後の維持管理について報告する。

    Ohnaruto Bridge opened to traffic in 1985, and deteriorations due to chloride attack such as spalling of concrete and corrosion of reinforcing bar were observed in the underside of concrete slab at the anchorage of the bridge about 11 years after its completion. In 2001, partial replacement and surface coating were applied to the deteriorated parts of the concrete slab. However, the same deteriorations were observed again about 10 years after the repair work. The field investigation revealed that the main cause of the deteriorations was macro-cell corrosion at the boundary between the repaired and unrepaired sections. This report describes the process of selecting the attached linear anode method using a titanium ribbon mesh anode among the cathodic protection methods from the viewpoints of prevention of re-degradation and life cycle cost, and the repair work and future maintenance of the concrete slab at the anchorage of the bridge.

  • 塗替塗装を実施した橋梁における塗膜の劣化予測

    Deterioration prediction of coating films on repainted bridges

    大賀弘貴・山根彰

    Hirotaka Oga, Akira Yamane

    1回目の塗替えが完了した因島大橋(平成7年度から平成17年度に施工)、大鳴門橋(平成10年度から平成18年度に施工)において、塗替え完了後15年(因島大橋の塗替え着手からは25年)以上経過しており、当初計画の2回目の塗替え予定時期が迫ってきている。塗替え実施済みの橋梁では、部材ごとの暴露環境の違いや刷毛塗り現場塗替塗装による膜厚の違い等により残存膜厚のバラツキが大きいことが想定されるため、残存膜厚の測定を行い、劣化予測により全面塗替えの実施時期を判定することとしている。本稿では、平成29年度(因島大橋)及び令和2年度(大鳴門橋)に行った残存膜厚測定の結果を基に、2橋の塗替え後塗膜の塗膜寿命予測を行い、全面塗替え計画の見直しの可能性を考察したので報告する。

    More than 15 years have passed since the completion of the first repainting of the Innoshima Bridge (constructed from 1995 to 2005) and the Onaruto Bridge (constructed from 1998 to 2006), and the time for the second repainting, which was originally planned, is approaching. The remaining film thickness of bridges that have already been repainted is expected to vary greatly due to differences in the exposure environment of each component and differences in film thickness due to brush-on on-site repainting. In this paper, based on the results of residual film thickness measurements conducted in FY 2009 (Innoshima Bridge) and FY 2020 (Onaruto Bridge), the life expectancy of the coating films of the two bridges after repainting was estimated, and the possibility of revising the full repainting plan was discussed.

  • ETCデータを用いたコロナ禍における本四高速道路の利用目的分析

    Analysis utilizing ETC data on the purpose for use of the Honshu Shikoku Bridge Expressways during the COVID-19 pandemic

    田中輝良・前島一陸

    Akira Tanaka, Kazumichi Maeshima

    本州四国連絡高速道路(以下「本四高速道路」という。)の2020年の交通量は、コロナ禍の影響により減少している。特に、緊急事態宣言が全国に発令されていた4月・5月は対前年比で約40%~50%減少している。その後、徐々に回復傾向がみられたが、2020年12月時点ではコロナ禍以前の水準には至っていない。

    このような状況のなか、コロナ禍における本四高速道路の利用状況を把握するために、ETCデータを用いて利用車種、利用区間、利用頻度等の情報から通行車両を「業務」・「生活」・「観光帰省」の3つの目的別に分類・集計した。

    本稿では、コロナ禍における本四高速道路の利用目的別の傾向について報告する。

    The traffic volume of the Honshu-Shikoku Bridge Expressways in 2020 decreased under the COVID-19 pandemic. Especially, the traffic volume of April and May during the state of emergency were decreased by 40%-50% year-on-year. After the state of emergency, the traffic volume has gradually recovered, but as it, has not fully recovered compared to the previous year.

    Under these circumstances, in order to grasp the usage of the Honshu-Shikoku Bridge Expressways under the COVID-19 pandemic, we analyzed and categorized the traffic into three purposes, "business," "everyday life," and "sightseeing and homecoming," based on information derived from the ETC data such as the type of vehicle, the section used, and the frequency of use.

    This report describes the trend of purpose for use of the Honshu-Shikoku Bridge Expressways during the COVID-19 pandemic.

【技術開発年次報告】Annual report of technology development

  • 本四高速グループの技術開発への取組

    Efforts toward Technology Development

    福永 勧・西谷雅弘・遠山直樹

    Susumu Fukunaga, Masahiro Nishitani, Naoki Toyama

  • 塗替塗装に関する検討

    Study on repainting on steel structure

    山根彰

    Akira Yamane

  • ケーブル送気乾燥システムに関する検討

    Study on cable dehumidification system

    平松直人・山根彰

    Naoto Hiramatsu, Akira Yamane

  • 赤外線サーモグラフィの疲労点検・評価への適用

    Study on the Advancement of Fatigue Inspection and Evaluation Using Infrared Thermography

    杉山剛史・有馬敬育・平松直人

    Takeshi Sugiyama, Noriyasu Arima, Naoto Hiramatsu

  • 耐震に関する取組

    Efforts toward seismic safety

    西谷雅弘・金田崇男

    Masahiro Nishitani, Takao Kaneda

【技術ニュース】Technical news

  • ゆめしま海道「岩城橋」が開通

    Opening of Iwagi Bridge (Yumeshima Kaido)

    木村一也

    Kazuya Kimura