本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.47 No.139 2023.1

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • やっぱり本四高速!

    The world counts on HSBE!

    竹内政彦

    Masahiko Takeuchi

【技術論文】Technical report

  • 因島大橋の耐震性能照査

    Seismic performance verification of Innoshima Bridge

    金田崇男・西谷雅弘

    Takao Kaneda, Masahiro Nishitani

    因島大橋は,今後30年間に震度6弱以上の揺れに見舞われる確率が26%未満の地域にある長大吊橋であるが,代替路のない海峡部橋梁であることから,橋の重要度等を鑑み,令和7年度までに耐震補強を完了させる計画である.

    本文は,因島大橋の耐震性能照査について報告する.耐震性能照査の結果,側径間部の補剛トラスの主構,横トラス,エンドリンク,エンドストッパー,ウインド沓,ウインドタングの損傷,センターステイの破断,道路桁支承及び自歩道桁支承の損傷,補剛トラス桁と主塔及びアンカレイジの衝突と多数の部材が損傷することがわかった.

    Innoshima Bridge is a long-span suspension bridge located in an area with a less than 26 percent probability of the occurrence of large earthquake with a seismic intensity level of Lower 6 or higher in coming 30 years.

    This paper reports on the seismic performance verification of the Innoshima Bridge. The results revealed damage to the main truss, transverse truss in the side span, damage to end links, end stoppers, wind shoes, and wind tongues, road girder bearings and bicycle and pedestrian track girder bearings, rupture of the center-stay cable, and collision of stiffened truss with main tower and anchorage.

  • 本州四国連絡高速道路における暫定2車線区間への中央分離帯ワイヤロープ式防護柵設置

    Installation of wire rope-type protective fences in median strip for temporary two lane sections on Honshu-Shikoku Expressway

    村上博基・吉丸直明・井上晃祐

    Hiroki Murakami, Naoaki Yoshimaru, Kosuke Inoue

    本州四国連絡高速道路のうち,西瀬戸自動車道ついては暫定2車線区間を有しており,その区間における正面衝突事故の緊急対策として,ラバーポールに代えて中央分離帯ワイヤロープ式防護柵を土工区間等について設置している.

    本稿では,中央分離帯ワイヤロープ式防護柵の設置及び設置方法について,設置の経緯,代替路の無い本州四国連絡高速道路の特性を踏まえた施工事例等を報告する.

    Among the Honshu-Shikoku Expressway, the Nishi-Seto Expressway has a temporary two-lane section. In the earthwork sections in this two-lane section, median wire-rope barrier has been installed instead of rubber poles as an emergency measure against head-on collisions.

    This paper reports the installation and its method of the wire-rope median barrier.And the story of the installation, and examples of construction based on the characteristics of the Honshu-Shikoku Expressway, which has no alternative roads.

  • ゆめしま海道「岩城橋」の工事報告

    Construction Report of Iwagi Bridge, Yumeshima Kaido

    木村一也

    Kazuya Kimura

    ゆめしま海道の「岩城橋」が,令和4年3月に開通した.岩城島と生名島との間の「長江瀬戸」を渡る中央径間475mの混合斜張橋である.重厚なRC主塔から斜材で張られた混合桁は,同系色で幅員が狭いため,ひと際スレンダーに見える.筆者は,本橋の建設から供用までの約5年間,同橋の工事監理支援業務の担当技術者として建設工事に携わらせていただいた.本稿はその工事概要について報告するものである.

    Iwagi Bridge in Yumeshima Kaido was completed on March 2022. The bridge, a composite cable-stayed bridge with a central span length of 475m, crosses a strait named Nagae-Seto between Iwagi and Ikina Islands. The girder strung with diagonal cables from the massive reinforced concrete tower looks slender because of their similar colors and narrow deck width. The author supervised the construction of the bridge under technical cooperation project of the construction work for about five years. The report shows the outline of the construction record of the bridge.

【技術ニュース】Technical news

  • 第11回国際吊構造橋梁管理者会議を開催しました

    The 11th ICSBOC was held in Kobe, Japan

    西谷雅弘

    Masahiro Nishitani

  • 海外の長大橋建設状況

    Overseas long-span bridge construction status

    WANG HONGXIN

  • 2021年度塗装工学編集委員長賞受賞

    2021 Journal of Japan Coating Technology Association Editor-in-Chief Award

    大谷康史

    Yasushi Otani

  • 国土技術研究会自由課題最優秀賞受賞

    HSBE member won the best award in MLIT Technical Conference

    金田泰明

    Yasuaki Kaneda