本四技報 HONSHI TECHNICAL REPORT

Vol.49 No.142 2024.9

※技術論文タイトル横の▸をクリックすると、概要が表示されます。

* By clicking ▸ on the title of Technical Reports, abstract will be indicated.

【巻頭言】Prefatory note

  • 技術支援室、発足しました

    The Technical Service Center has been established

    林 昌弘

    Masahiro Hayashi

【技術論文】Technical report

  • 海峡部橋梁路面上の強風特性調査

    Survey of Strong Wind on Road Surface of Long-Span Bridges over Strait

    花井 拓・本郷 誠人

    Taku Hanai, Masato Hongo

    本州四国連絡橋において強風時のより安全かつ効率的な交通管理を行うためには,周辺地形,構造物,風向などの路面上の風況への影響を把握することが重要である.このような影響を把握することを目的として,実際の橋梁において風速計の設置や風速計を設置したテスト車両を走行させることにより強風時の風況調査を行った.また,海峡部橋梁路面上のより詳細な風の分布状況を見るために風洞試験による計測を行った.本報告では,これらの調査の結果についてまとめ,報告を行うものである.

    It is important to understand how surrounding terrain, highway strucutures, and approaching wind affect wind condition on the road surface to conduct safe and efficient traffic control of Honshu-Shikoku Bridges during strong wind. In order to grasp such effect, strong wind condition survey was conducted by installing tempolary anemometers and measuring along-bridge wind condition by test vehicle with anemometer mounted on actual bridges. Also, wind tunnel test was conducted to see more precise wind distribution on the road surface of long-span bridges. This paper summaraizes result of these studies and report.

  • 逆走誤検知率低下手法等に関する取組

    Efforts related to methods to reduce wrong-way false detection

    入江 桃子・長尾 和馬・亀谷 貴之

    Momoko Irie, Kazuma Nagao, Takayuki Kametani

    高速道路で発生する逆走は深刻な問題であり,逆走によって引き起こされる事故は重大事故となる可能性が非常に高い.本州四国連絡高速道路では,逆走の防止を目的として逆走車への警告措置を行ってきたが,逆走事故の根絶には至っていない.逆走事故への更なる対策として,逆走車への警告だけでなく,順走車へも情報提供を行うことが有効と考え,独自の仕様を策定した「逆走検知・警告システム」を整備した.本稿では,本システムの概要及び利用者に情報提供を行うトリガーとなる逆走検知の仕組み,そして誤検知抑制のための取組とその結果について述べる.

    Wrong-way driving on expressways is a serious problem, and the accidents it causes are very likely to be serious. On the Honshu-Shikoku Bridge Expressway measures have been taken to warn wrong-way driving vehicles in order to prevent wrong-way driving, but wrong-way driving accidents have not been eradicated.

    As a further measure against wrong-way driving accidents, we believe it is effective not only to warn wrong-way driving vehicles but also to provide information to vehicles driving in the correct direction. We have developed a "wrong-way driving detection and warning system" with unique specifications. In this paper, we provide an overview of this system, the mechanism of wrong-way driving detection that triggers the provision of information to users, and our efforts to reduce false positives and the results of those efforts.

  • 舞子トンネル換気設備改修における合理化への取組

    Rationalization Efforts in the Maiko Tunnel Ventilating Equipment

    中村 将秀・香川 晃・大浦 善司

    Masahide Nakamura, Akira Kagawa, Yoshiji Oura

    舞子トンネルは,神戸市垂水区に位置し,お客様の安全で快適な交通環境と周辺住民の生活環境への影響に配慮して,集中排気方式のトンネル換気設備を設置している.トンネル換気設備の保全では,点検と整備を適切に実施し,その機能を十分発揮できるよう取り組んできた.しかし,供用開始から約25年が経過し,装置類の保守対応期限による保全性の低下,経年劣化による付属物の腐食進行などによる落下リスク及び保全費用の増大などが課題となり,対象となる装置類を更新するものとした.本稿では,最新の技術・基準を取り入れた安全性,信頼性及び経済性を考慮したトンネル換気設備改修に関する取組について報告する.

    The Maiko Tunnel is located in Tarumi Ward, Kobe City, and a tunnel ventilating equipment with a centralized exhaust system has been installed to ensure a safe and comfortable traffic environment for customers and to protect the living environment for the surrounding residents. The tunnel ventilation system has been properly inspected and maintained to ensure that it is fully functional.

    However, approximately 25 years have passed since the equipment was put into service, and the maintenance of the equipment has deteriorated due to maintenance deadlines, and the risk of falling due to corrosion progression of accessories caused by age-related deterioration and increased maintenance costs have become an issue, leading to the decision to renew the subject equipment.

    This report describes our efforts to renovate tunnel ventilating equipment in consideration of safety, reliability, and economy, incorporating the latest technologies and standards.

  • 脆弱層を有する本線盛土の補強設計施工

    Retrofit design and construction of the existing embankment with vulnerable layers

    瀧川 歩実・木内 愛理・小野 一樹

    Ayumi Takikawa, Eri Kinouchi, Kazuki Ono

    淡路島中央スマートIC~洲本IC間に位置する対象盛土では,耐震照査結果より大規模地震発生時において,せん断強度の低い粘性土層にすべり線が通り,本線に約200cm程度の段差が生じることが土質調査,安定解析によりわかった.緊急輸送道路としての機能を早期に確保すべく段差量を50cm以内に抑えるために“深層混合処理工法”を実施した.本稿は,対象既設盛土の性能照査結果,深層混合処理工の工事概要,施工中に発生した課題対応結果と今後の維持管理について報告する.

    The result of the seismic performance verification showed that a 200 cm gap in an embankment located between Awajishima-chuo Smart IC and Sumoto IC was caused by a landslide through the viscous soil layer with low shear strength during large-scale earthquakes. In order to function as an emergency transportation route promptly, the “deep mixing method of soil stabilization” was used to ensure that the gap value is less than 50 cm in case of large-scale earthquakes.

    This paper reports on the performance verification of the embankment, outline of the construction using“deep mixing method of soil stabilization”, the handling of issues during the construction phase, and the future of maintenance of the embankment.

【高速道路事業高度化年次報告】
 Annual report of expressway advancement headquarters

  • 防災・安全業務高度化部会の取組

    Report of subcommittee for disaster prevention and safety

    山本 和弘・弓山 茂樹

    Kazuhiro Yamamoto, Shigeki Yumiyama

  • 保全業務高度化部会の取組

    Report of subcommittee for maintenance

    藤田 憲二

    Kenji Fujita

  • 交通運用高度化部会の取組

    Report of subcommittee for traffic control

    松谷 達也

    Tatsuya Matsutani

  • ETC・サービス運用高度化部会の取組

    Report of subcommittee for ETC and service

    萬城 基樹

    Banjo Motoki

【技術ニュース】Technical news

  • 2023年度インフラメンテナンスプロジェクト賞受賞

    2023 Infrastructure Maintenance Project Award

    花井 拓

    Taku Hanai

  • 第12回 橋梁の維持管理と安全性に関する国際会議(IABMAS 2024)

    12th International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management (IABMAS 2024)

    本郷 誠人

    Masato Hongo

  • IABSE シンポジウム マンチェスター2024

    IABSE Symposium Manchester 2024

    WANG HONGXIN

    WANG HONGXIN

  • 国際技術交流会

    Technical meeting with Sund & Bælt Holding A/S and CCI Seine Estuaire

    町田 陽・山下 洋

    Akira Machida, Hiroshi Yamashita